„Lubić to, czego nie ma”. Pani Barbara Niechcicowa – studium rozczarowania
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.49.15Słowa kluczowe:
Maria Dąbrowska, Nights and Days, disillusionment, bovarysmeAbstrakt
The psychological conditions of the protagonist of Noce i dnie as depicted in literary criticism are in line with bovarysme. An instance of this similitude is the state of disillusionment, caused by a clash of imagery and reality, as well as fallacies and facts. Mrs Niechcic’s multifaceted frustration with her love life and with her daily grind varies in intensity. The protagonist’s unhappy love casts an irrational shadow on her (poor substitute of) marriage, while the rural milieu, acting as a barrier from “real life” is juxtaposed with the city. Barbara Niechcic is disappointed in everything, as she cannot strike a viable balance between the world of dreams and the challenges of reality; however, her life path is different from that of Flaubert’s protagonist. After a period of erring and throwing tantrums, she mellows down and appreciates the mechanisms guiding her actions; as the novel comes to an end, she is content to merely carry on with her life. The stages of her existence make for the readers’ selfreflections on the complexity of human nature.
Pobrania
Bibliografia
Dąbrowska Maria, Noce i dnie, Nasza Księgarnia, Warszawa 1996, t. 1–4.
Google Scholar
Drewnowski Tadeusz, Rzecz russowska. O pisarstwie Marii Dąbrowskiej, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2000.
Google Scholar
Flaubert Gustaw, Pani Bovary, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2005.
Google Scholar
Głowiński Michał, „Cham”, czyli pani Bovary nad brzegami Niemna, w: „Lalka” i inne. Studia w stulecie polskiej powieści realistycznej, red. Józef Bachórz, Michał Głowiński, IBL PAN, Warszawa 1992, s. 129–144.
Google Scholar
Grzymała-Siedlecki Adam, Pani Barbara Niechcicowa, „Kurier Warszawski” 1932, nr 22, s. 4.
Google Scholar
Irzykowski Karol, Pisma rozproszone, t. 3: 1932–1935, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2000.
Google Scholar
Kelch Danuta, Wspomnienia siostrzenicy Marii Dąbrowskiej, Muzeum Okręgowe Ziemi Kaliskiej, Kalisz 2002.
Google Scholar
Korzeniewska Ewa, Maria Dąbrowska, Iskry, Warszawa 1976.
Google Scholar
Libera Zdzisław, Maria Dąbrowska, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1975.
Google Scholar
Maciąg Włodzimierz, Sztuka pisarska Marii Dąbrowskiej, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1955.
Google Scholar
Markiewicz Henryk, Noce i dnie na tle polskiej tradycji powieściowej, w: Pięćdziesiąt lat twórczości Marii Dąbrowskiej, red. Ewa Korzeniewska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1963, s. 32–46.
Google Scholar
Mazan Bogdan, Bowaryzm w literackich transpozycjach polskich modernistów, w: Literatura Młodej Polski. Między XIX a XX wiekiem, red. Ewa Paczoska, Jolanta Sztachelska, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 1998, s. 11–27.
Google Scholar
Mazan Bogdan, Literackie transpozycje doświadczenia bowarystowskiego w miłości, w: Sztuka a erotyka, red. Teresa Hrankowska, Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Warszawa 1995, s. 35–47.
Google Scholar
Mazur Aneta, Nowelistyczny tryptyk Stefanii Chłędowskiej – zagubione ogniwo polskiego „bowaryzmu”?, „Pamiętnik Literacki” 2012, z. 4, s. 27–44.
Google Scholar
Przepiórka Grzegorz, Bowaryzm. Teoria zjawiska w nowym świetle, „Ogród” 2010, nr 1–2, s. 89–116.
Google Scholar
Więckowska Joanna, Kuśmierczyk Andrzej, Podróż donikąd. O Barbarze z „Nocy i dni”, „Prace Polonistyczne” 2003, s. 203–215.
Google Scholar
Wilhelmi Janusz, Emma to my, „Kultura” 1970, nr 9, s. 3.
Google Scholar
Wyka Kazimierz, Stara szuflada i inne szkice z lat 1932–1939, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2000.
Google Scholar
Zawodziński Karol Wiktor, Maria Dąbrowska – historycznoliterackie znaczenie jej twórczości, „Przegląd Współczesny” 1933, t. 44, z. 129, s. 44–60; z. 130, s. 225–240.
Google Scholar
Zaworska Helena, Nam idzie o życie. Dzienne Polaków rozmowy, Wiedza Powszechna, Warszawa 1991.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.