Łódzkie realia w twórczości hip-hopowej Adama Ostrowskiego (ps. O.S.T.R.)
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.69.23Słowa kluczowe:
O.S.T.R., raper, hip-hop, Łódź, miasto, przestrzeń miejskaAbstrakt
Praca stanowi próbę przedstawienia obrazu Łodzi w twórczości muzycznej rapera Adama Ostrowskiego (ps. O.S.T.R.), a także przeanalizowania, które specyficzne cechy przestrzeni łódzkiej przyczyniły się do lokalnego rozwoju gatunku muzycznego, jakim jest rap. W artykule poddano analizie wybrane utwory: ŁDZ Skit, Obiecana Ziemia, Reprezentuj, Tabasko, Tak się zaczęło, Z-łodzi-eje, na podstawie których udało się wykazać powiązania między hip-hopem a specyfiką Łodzi. O.S.T.R., pochodzący z Bałut, często odwołuje się w twórczości do swojego miasta, a wręcz wykorzystuje je jako kanwę utworów. W toku badań udało się ustalić, że raper opisuje Łódź bardzo konkretnie – zazwyczaj podkreślając jej wady (powszechne ubóstwo, brak możliwości rozwoju dla mieszkańców) i jej mroczne oblicze (miasto jako miejsce zbrodni, patologii, dewiacji), jednocześnie czyniąc z nich elementy budzące zaciekawienie i przyciągające swoim turpizmem.
Pobrania
Bibliografia
O.S.T.R., Aż po grób, https://www.youtube.com/watch?v=9oG8pkvm3rU [dostęp: 11.07.2024].
Google Scholar
O.S.T.R., Bałuty…, https://www.youtube.com/watch?v=2G0lKal_S40 [dostęp: 11.07.2024].
Google Scholar
O.S.T.R., Konsumpcjonizm, https://www.youtube.com/watch?v=nErMGOTTOHA [dostęp: 18.07.2024].
Google Scholar
O.S.T.R., ŁDZ Skit, https://www.youtube.com/watch?v=phUJu5dbbsI [dostęp: 15.07.2024].
Google Scholar
O.S.T.R., O.S.T.R. – Obiecana Ziemia, https://www.youtube.com/watch?v=dVKw Mk4LXNc [dostęp: 18.07.2024].
Google Scholar
O.S.T.R., O.S.T.R. – Patent na luxus, https://www.youtube.com/watch?v=rCOpTT 6F9dM [dostęp: 18.07.2024].
Google Scholar
O.S.T.R., Tabasko, https://www.youtube.com/watch?v=TGhP3YiSKZw [dostęp: 15.07.2024].
Google Scholar
O.S.T.R., Tak się zaczęło, https://www.youtube.com/watch?v=dtFhpLzqOaI [dostęp: 15.07.2024].
Google Scholar
O.S.T.R., Z-Łodzi-eje, https://www.youtube.com/watch?v=wuvtqSnMBXQ [dostęp: 15.07.2024].
Google Scholar
O.S.T.R. ft. Kochan, Zeus, Reprezentuj, https://www.youtube.com/watch?v=uMMjX izvyP8 [dostęp: 15.07.2024].
Google Scholar
Bieńkowska Monika, Rola kultury hip-hop w kształtowaniu się tożsamości młodzieży – wybrane konteksty, „Studia Edukacyjne” 2018, nr 51, s. 457–467. https://doi.org/10.14746/se.2018.51.27
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/se.2018.51.27
Grochocki Dariusz, Sposoby nadawania znaczeń przestrzeni miejskiej przez różne nurty muzyki hip-hop, [w:] Miasto. Między przestrzenią a koncepcją przestrzeni, red. M. Banaszkiewicz, F. Czech, P. Winskowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010, s. 367–373.
Google Scholar
IMAS International Wrocław, Z czym kojarzy się miasto Łódź?, IMAS International Polska, Wrocław 2007.
Google Scholar
Krasowska Justyna, Działalność polskich artystów tworzących kulturę hip-hop jako narzędzie promowania miast i metropolii polskich, „Przestrzeń społeczna (Social Space)” 2012, t. 2, nr 2(4), s. 112–131.
Google Scholar
Michalska-Żyła Agnieszka, Procesy transformacji miasta poprzemysłowego a jego wizerunek. Przykład Łodzi, „Miscellanea Anthropologica et Sociologica. Kryzys miasta jako wspólnoty?” 2018, t. 19, nr 1, s. 308–326.
Google Scholar
Miszczyński Miłosz (red.), Hip-hop w Polsce. Od blokowisk do kultury popularnej, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014. https://doi.org/10.31338/uw.9788323517696
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323517696
Poleś Piotr, Wizerunek rapera Adama Ostrowskiego na platformie Youtube, „Łódzkie Studia Teologiczne” 2022, nr 31(3), s. 29–55. https://doi.org/10.52097/lst.2022.3.29-55
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.52097/lst.2022.3.29-55
Rychła Joanna., Ucieczka, bunt, twórczość: subkultura hip-hopowa w poszukiwaniu autentycznego stylu życia, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005.
Google Scholar
Tobiasz-Lis Paulina, Uwarunkowania rozwoju a wizerunek miasta. Przykład Łodzi, „Barometr regionalny. Analizy i Prognozy” 2016, t. 14, nr 2, s. 85–94. https://doi.org/10.56583/br.608
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.56583/br.608
Węcławek Dominika, Flint Marcin, Kleyff Tomasz, Cała Andrzej, Jaczyński Kamil (red.), Antologia polskiego rapu, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014.
Google Scholar
Woźniak Krzysztof Paweł, „Hauzeracy idą!”. Piosenka na łódzkim podwórku, „Zeszyty Wiejskie” 2016, t. 22, s. 209–220. https://doi.org/10.18778/1506-6541.22.15
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1506-6541.22.15
42 (album), https://pl.wikipedia.org/wiki/42_(album) [dostęp: 18.07.2024].
Google Scholar
Bedoes & Lanek, Bedoes & Lanek – 1998 (mam to we krwi), https://www.youtube.com/watch?v=cpmWu9n7LaM [dostęp: 18.07.2024].
Google Scholar
Empik Apostrof Festival 2019. Adam Ostrowski (O.S.T.R.)., https://www.youtube.com/watch?v=dvC-nIDMGYE [dostęp: 16.07.2024].
Google Scholar
Hollywood, https://pl.wikipedia.org/wiki/Hollywood [dostęp: 18.07.2024].
Google Scholar
Jamal, Policeman (feat. Jambojet, USPM), https://www.youtube.com/watch?v= j8F1ar8KY5I [dostęp: 18.07.2024].
Google Scholar
Mata, Mata – Patointeligencja, https://www.youtube.com/watch?v=wTAibxp37vE [dostęp: 18.07.2024].
Google Scholar
O.S.T.R., https://pl.wikipedia.org/wiki/O.S.T.R. [dostęp: 12.07.2024]
Google Scholar
Pezet, Ukryty w Mieście Krzyk, https://www.youtube.com/watch?v=h8O93JyYve0 [dostęp: 18.07.2024];
Google Scholar
Radio Eska, Rap 20, https://www.eska.pl/rap20/ [dostęp: 18.07.2024].
Google Scholar
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.