Łódź Realities in the Hip-Hop Works of Adam Ostrowski (a.k.a. O.S.T.R.)
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.69.23Keywords:
O.S.T.R., rapper, hip-hop, Łódź, city, urban spaceAbstract
This work attempts to present the image of Łódź in the musical creations of rapper Adam Ostrowski (a.k.a. O.S.T.R.) and to analyze which specific characteristics of the Łódź have contributed to the local development of the music genre known as rap. The article examines selected tracks: ŁDZ Skit, Obiecana Ziemia (Promised Land), Reprezentuj (Represent), Tabasko, Tak się zaczęło (That’s How It Started), and Z-łodzi-eje (From Łódź), through which connections between hip-hop and the specificity of Łódź are demonstrated. O.S.T.R., who hails from Bałuty, frequently references his city in his works, even use it as the backdrop for his songs. The research established that the rapper describes Łódź very concretely – often emphasizing its flaws (widespread poverty, lack of opportunities for residents) and its dark side (the city as a place of crime, pathology, and deviance), while simultaneously making these elements intriguing and attractive through their grotesqueness.
Downloads
References
O.S.T.R., Aż po grób, https://www.youtube.com/watch?v=9oG8pkvm3rU [dostęp: 11.07.2024].
Google Scholar
O.S.T.R., Bałuty…, https://www.youtube.com/watch?v=2G0lKal_S40 [dostęp: 11.07.2024].
Google Scholar
O.S.T.R., Konsumpcjonizm, https://www.youtube.com/watch?v=nErMGOTTOHA [dostęp: 18.07.2024].
Google Scholar
O.S.T.R., ŁDZ Skit, https://www.youtube.com/watch?v=phUJu5dbbsI [dostęp: 15.07.2024].
Google Scholar
O.S.T.R., O.S.T.R. – Obiecana Ziemia, https://www.youtube.com/watch?v=dVKw Mk4LXNc [dostęp: 18.07.2024].
Google Scholar
O.S.T.R., O.S.T.R. – Patent na luxus, https://www.youtube.com/watch?v=rCOpTT 6F9dM [dostęp: 18.07.2024].
Google Scholar
O.S.T.R., Tabasko, https://www.youtube.com/watch?v=TGhP3YiSKZw [dostęp: 15.07.2024].
Google Scholar
O.S.T.R., Tak się zaczęło, https://www.youtube.com/watch?v=dtFhpLzqOaI [dostęp: 15.07.2024].
Google Scholar
O.S.T.R., Z-Łodzi-eje, https://www.youtube.com/watch?v=wuvtqSnMBXQ [dostęp: 15.07.2024].
Google Scholar
O.S.T.R. ft. Kochan, Zeus, Reprezentuj, https://www.youtube.com/watch?v=uMMjX izvyP8 [dostęp: 15.07.2024].
Google Scholar
Bieńkowska Monika, Rola kultury hip-hop w kształtowaniu się tożsamości młodzieży – wybrane konteksty, „Studia Edukacyjne” 2018, nr 51, s. 457–467. https://doi.org/10.14746/se.2018.51.27
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/se.2018.51.27
Grochocki Dariusz, Sposoby nadawania znaczeń przestrzeni miejskiej przez różne nurty muzyki hip-hop, [w:] Miasto. Między przestrzenią a koncepcją przestrzeni, red. M. Banaszkiewicz, F. Czech, P. Winskowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010, s. 367–373.
Google Scholar
IMAS International Wrocław, Z czym kojarzy się miasto Łódź?, IMAS International Polska, Wrocław 2007.
Google Scholar
Krasowska Justyna, Działalność polskich artystów tworzących kulturę hip-hop jako narzędzie promowania miast i metropolii polskich, „Przestrzeń społeczna (Social Space)” 2012, t. 2, nr 2(4), s. 112–131.
Google Scholar
Michalska-Żyła Agnieszka, Procesy transformacji miasta poprzemysłowego a jego wizerunek. Przykład Łodzi, „Miscellanea Anthropologica et Sociologica. Kryzys miasta jako wspólnoty?” 2018, t. 19, nr 1, s. 308–326.
Google Scholar
Miszczyński Miłosz (red.), Hip-hop w Polsce. Od blokowisk do kultury popularnej, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014. https://doi.org/10.31338/uw.9788323517696
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323517696
Poleś Piotr, Wizerunek rapera Adama Ostrowskiego na platformie Youtube, „Łódzkie Studia Teologiczne” 2022, nr 31(3), s. 29–55. https://doi.org/10.52097/lst.2022.3.29-55
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.52097/lst.2022.3.29-55
Rychła Joanna., Ucieczka, bunt, twórczość: subkultura hip-hopowa w poszukiwaniu autentycznego stylu życia, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005.
Google Scholar
Tobiasz-Lis Paulina, Uwarunkowania rozwoju a wizerunek miasta. Przykład Łodzi, „Barometr regionalny. Analizy i Prognozy” 2016, t. 14, nr 2, s. 85–94. https://doi.org/10.56583/br.608
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.56583/br.608
Węcławek Dominika, Flint Marcin, Kleyff Tomasz, Cała Andrzej, Jaczyński Kamil (red.), Antologia polskiego rapu, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014.
Google Scholar
Woźniak Krzysztof Paweł, „Hauzeracy idą!”. Piosenka na łódzkim podwórku, „Zeszyty Wiejskie” 2016, t. 22, s. 209–220. https://doi.org/10.18778/1506-6541.22.15
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1506-6541.22.15
42 (album), https://pl.wikipedia.org/wiki/42_(album) [dostęp: 18.07.2024].
Google Scholar
Bedoes & Lanek, Bedoes & Lanek – 1998 (mam to we krwi), https://www.youtube.com/watch?v=cpmWu9n7LaM [dostęp: 18.07.2024].
Google Scholar
Empik Apostrof Festival 2019. Adam Ostrowski (O.S.T.R.)., https://www.youtube.com/watch?v=dvC-nIDMGYE [dostęp: 16.07.2024].
Google Scholar
Hollywood, https://pl.wikipedia.org/wiki/Hollywood [dostęp: 18.07.2024].
Google Scholar
Jamal, Policeman (feat. Jambojet, USPM), https://www.youtube.com/watch?v= j8F1ar8KY5I [dostęp: 18.07.2024].
Google Scholar
Mata, Mata – Patointeligencja, https://www.youtube.com/watch?v=wTAibxp37vE [dostęp: 18.07.2024].
Google Scholar
O.S.T.R., https://pl.wikipedia.org/wiki/O.S.T.R. [dostęp: 12.07.2024]
Google Scholar
Pezet, Ukryty w Mieście Krzyk, https://www.youtube.com/watch?v=h8O93JyYve0 [dostęp: 18.07.2024];
Google Scholar
Radio Eska, Rap 20, https://www.eska.pl/rap20/ [dostęp: 18.07.2024].
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

