Cognitive ambiguity phenomena as a communication strategy
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.41.14Keywords:
ambiguity, cognitive phenomena, mental categorization, ambiguity and pesrsuation, cognitive grammar and cognitive semantics, multilevelled ambiguityAbstract
The paper presents the results of empirical experimental research on the influence of ambiguity of communication on the message persuasive effect. The results obtained have led, in principle, to the following conclusions regarding cognitive ambiguity phenomena in communication:
1) The higher the message ambiguity means the higher the consensus of the recipients with the communicated content; ambiguity in communication constitutes a specific inhibitor of audience opposition to communicated content.
2) The rule above does not apply to communication in the case of previously polarized attitudes of the audience (ambiguity as a strategy of maintaining the status quo– with its help we will not be convinced until now, but we also do not discourage us).
3) The limitation for the use of ambiguity as a communication strategy calculated on the persuasive effect is the coexistence of messages operating at different levels of ambiguity; The presence of a message that operates the ambiguity of the base level in the message weakens the effect of higher order ambiguity on the agreement reached by the persuasive message.
4) Attitudes shaped by messages operating at a higher level of conceptualization of ambiguity are less resistant to change.
Downloads
References
Bull P., Slipperypoliticians?, „The Psychologist” 2003, nr 16 (11), s. 592–595.
Google Scholar
Camden C., Moltey M.T., Wilson A., White lies in interpersonalcommunication. A taxonomy and preliminaryinvestigation of socialmotivations, “Western Journal of Speech Communication” 1984, nr 48(4), s. 309–325.
Google Scholar
Cwalina W., Wieloznaczność poznawcza w komunikacji, [w]: Psychologia poznawcza w praktyce: ekonomia, biznes, polityka, red. A. Falkowski, T. Zaleśkiewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
Google Scholar
Dobrosz-Michiewicz K., Funkcjonalne aspekty komunikowania wieloznacznego – ocena nadawcy komunikatu, [w:] Communicationdesing: badanie i projektowanie komunikacji 5, red. M. Wszołek [w druku].
Google Scholar
Dobrosz-Michiewicz K., Struktura wieloznaczności poznawczej (na podstawie komunikowania w polityce), „Acta Universitas Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2016, nr 2 (32), s. 187–205.
Google Scholar
Falkowski A., Podobieństwo poznawcze w kategoryzacji percepcyjnej. Badania empiryczne w egzemplarzowym modelu kategoryzacji, „Przegląd Psychologiczny” 1990, nr 33, s. 293–312.
Google Scholar
Ferreira F., Bailey K.G.D., Ferraro V., Good-enoughrepresentation in languagecomprehension, “CurrentDirections in Psychological Science” 2002, nr 11(1), s. 11–15.
Google Scholar
Kardela H., (Nie)podobieństwo w morfologii: amalgamaty kognitywne, [w:] Kognitywistyka. Podobieństwo, red. H. Kardela, Z. Muszyński, M. Rajewski, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2006, s. 195–211.
Google Scholar
Tabakowska E., Gramatyka i obrazowanie. Wprowadzenie do językoznawstwa kognitywnego, Polska Akademia Nauk, Warszawa 1995.
Google Scholar
Tabakowska E., Językoznawstwo kognitywne a poetyka przekładu, przeł. A. Pokojska, Univeristas, Kraków 2001.
Google Scholar
Tabakowska E., Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Universitas, Kraków 2001.
Google Scholar
Taylor J.R., Kategoryzacja w języku. Prototypy w teorii językoznawczej, Univeristas, Kraków 2001.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.