Aktywacja standardów osobistych odbiorcy jako ograniczenie dla występowania efektu perswazyjnego komunikatu (na przykładzie message-matching effect)

Autor

  • Karolina Dobrosz-Michiewicz Zakład Teorii i Praktyki Komunikacji, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.11

Słowa kluczowe:

komunikacja perswazyjna, perswazyjny efekt dopasowania celu i argumentacji, standardy osobiste w komunikacji perswazyjnej

Abstrakt

Artykuł przedstawia wyniki serii badań eksperymentalnych nad wpływem aktywacji standardów osobistych odbiorcy na perswazyjność efektu komunikacyjnego, opartego na dopasowaniu regulacyjnym celu komunikatu i argumentacji w nim zawartej. Uzyskane w warunkach polskich wyniki wydają się stawiać pod znakiem zapytania przyjęte w tzw. value experience Edwarda Tory Higginsa założenie odrębności standardów osobistych i społecznych oraz zgodności regulacyjnej jako czynników równolegle warunkujących siłę zaangażowania człowieka w działanie. Efekt zgodności regulacyjnej wydaje się być bowiem przez powyższe moderowany.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Karolina Dobrosz-Michiewicz - Zakład Teorii i Praktyki Komunikacji, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Łódzki

Karolina Dobrosz-Michiewicz jest psychologiem, językoznawcą i kulturoznawcą, asystentem w Zakładzie Teorii i Praktyki Komunikacji przy Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego. Do obszaru jej działań badawczych należą kognitywistyka (zwłaszcza w obszarze badań nad językiem), psychologia poznawcza oraz stosowana psychologia społeczna. W ramach pracy doktorskiej poszukuje międzykulturowych korelatów oraz determinant ukierunkowań regulacyjnych człowieka (procesy motywacyjne).

Bibliografia

Bąk W., Teoria ukierunkowań regulacyjnych E. Tory Higginsa, „Roczniki Psychologiczne” 2008, t. 9, nr 1, s. 7–38.
Google Scholar

Cesario J.F., Grant H., Higgins E.T., Regulatory Fit and Persuation: Transfer from „Feeling Right”, „Journal of Personality and Social Psychology” 2004, vol. 86, s. 388–404.
Google Scholar

Cesario J.F., Higgins E.T., Scholer A.A., Regulatory Fit and Persuation: Basic Principles and Remaining Questions, „Social and Personality Psychological Compass” 2008, vol. 2(1), s. 444–463.
Google Scholar

Doliński D., Techniki wpływu społecznego, Warszawa 2011.
Google Scholar

Doliński D., Drogosz M., Czy obywatele poszliby głosować przeciw? Regulacyjne nastawienie na promocję vs prewencję a aktywność wyborcza, „Kolokwia Psychologiczne” 2007, nr 16, s. 103–116.
Google Scholar

Freitas A.L., Higgins E.T., Enjoying Goal-Direction Action: The Role of Regulatory Fit, „Psychological Science” 2002, vol. 13, s. 1–6.
Google Scholar

Higgins E.T., Accesability Theory, [w:] Handbook of Theories of Social Psychology, red. P.A.M. Van Lange, A.W. Kruglanski, E.T. Higgins, New York 2012, s. 75–96.
Google Scholar

Higgins E.T., Beyond Pleasure and Pain. How Motivation Works, Oxford 2011.
Google Scholar

Higgins E.T., Making a Good Decision: Value from Fit, „American Psychologist” 2000, vol. 55, s. 1217–1230.
Google Scholar

Higgins E.T., Regulatory Fit Focus, [w:] Handbook of Theories of Social Psychology, red. P.A.M. Van Lange, A.W. Kruglanski, E.T. Higgins, New York 2012, s. 483–504.
Google Scholar

Higgins E.T., Value from Hedonic Experience and Engagement, „Psychological Review” 2006, vol. 113, s. 439–460.
Google Scholar

Kofta M., Doliński D., Poznawcze podejście do osobowości, [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, red. J. Strelau, t. 2, Gdańsk 2000, s. 561–600.
Google Scholar

Lee A.Y., Aaker J. L., Bringing the Frome into Focus: The Influence of Regulatory Fit on Processing Fluency and Persuation, „Journal of Personality and Social Psychology” 2004, vol. 86, s. 205–218.
Google Scholar

Lockwood P., Jordan C.H., Kunda Z., Motivation by Positive or Negative Role Models: Regulatory Focus Determines Who Will Best Inspire Us, „Journal of Personality and Social Psychology” 2002, vol. 83, s. 854–864.
Google Scholar

Oleś P.K., Wprowadzenie do psychologii osobowości, Warszawa 2003.
Google Scholar

Pervin L.A., Psychologia osobowości, przeł. M. Orski, Gdańsk 2002.
Google Scholar

Pfattheicher S, Sassenrath C.A., Regulatory Focus Perspective on Eating Behavior: How Prevention and Promotion Focus Relates to Emotional, External, and Restrained Eating, „Frontiers Psychology” 2014, s. 1–8.
Google Scholar

Semin G.R., Higgins T., de Montes L.G., Estourget Y., Valencia J.F., Linguistic Signatures of Regulatory Focus: How Abstraction Fits Promotion More than Prevention, „Journal of Personality and Social Psychology” 2005, vol. 89, s. 36–45.
Google Scholar

Spiegel S., Grant-Pillow H., Higgins E.T., How Regulatory Fit Enhances Motivational Strenght During Goal Pursuit, „European Journal of Social Psychology” 2004, vol. 34, s. 39–54.
Google Scholar

Wojciszke B., Psychologia społeczna, Warszawa 2011.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-01-07

Jak cytować

Dobrosz-Michiewicz, K. (2019). Aktywacja standardów osobistych odbiorcy jako ograniczenie dla występowania efektu perswazyjnego komunikatu (na przykładzie message-matching effect). Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 48(2), 147–161. https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.11