The Capacities and Limitations of the Newspaper Column as a Tool for Creating the Image of Its Author

Autor

  • Anna Barańska-Szmitko University of Lodz, Faculty of Philology, Department of Journalism and Communication

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.35.09

Słowa kluczowe:

column, image, image researches

Abstrakt

The aim of this paper is to verify the capacities and limitations of the newspaper column (understood as a genre) as a tool for creating the image of its author. In the paper, the distinguishing features of a column are first presented, and then a hypothesis is proposed for predicting which attributes of its author may be generated by the column’s features. This hypothesis is juxtaposed with the results of empirical research. The main task of this research was to read the texts of one of two Polish columnists – Krzysztof Varga and Szymon Hołownia – and subsequently answer questions indicating the authors’ attributes. This procedure made it possible to recreate the image of the text’s author. The results demonstrated the influence of the column’s distinguishing features on the image of its author inferred by readers.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Barańska-Szmitko A., „Wizerunek Krzysztofa Vargi komunikowany słowem. Reprezentacja językowa cech przypisywanych autorowi tekstu”, in: „Badanie i projektowanie komunikacji 2”, ed. M. Grech, A. Siemes, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wroclaw 2013, pp. 155–177.
Google Scholar

Barańska-Szmitko A., „Wizerunek Szymona Hołowni komunikowany w jego felietonach”, in: „Badanie i projektowanie komunikacji 3”, ed. M. Wszołek, Wydawnictwo Libron, Wroclaw 2014, pp. 173-196.
Google Scholar

Budzyński W., Wizerunek równoległy. Nowa szansa promocji firmy i marki”, Wydawnictwo Poltext, Warsaw 2008.
Google Scholar

Chudziński E., „Felieton. Geneza i ewolucja gatunku”, in: „Dziennikarstwo i świat mediów. Nowa edycja”, ed. Z. Bauer, E. Chudziński, ed. 4, rev., exp., up. ed., Universitas, Cracow 2008, pp. 345–360.
Google Scholar

Fleischer M., Ogólna teoria komunikacji”, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wroclaw 2007.
Google Scholar

Fleischer M., „Typologia komunikacji”, Wydawnictwo Primum Verbum, Lodz 2012.
Google Scholar

Fras J., Dziennikarski warsztat językowy”, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wroclaw 1999.
Google Scholar

Grech M., „Badanie wizerunku – metody ankietowe. Metodologia badań”, in: „Badanie wizerunku: ludzie, marki, branże”, ed. M. Grech, Wydawnictwo Primum Verbum, Lodz 2012, pp. 11–26.
Google Scholar

Jedliński R., „Gatunki publicystyczne w szkole średniej”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warsaw 1984.
Google Scholar

Klein, „Felieton – niektóre historyczne i teoretyczne aspekty gatunku”, Polonistyka 1983, No. 4, pp. 97–104.
Google Scholar

Maziarski J., „Felieton”, in: „Encyklopedia wiedzy o prasie”, ed. J. Maślanka, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wroclaw 1976.
Google Scholar

Niczyperowicz A., „Przepis na felieton”, in: „Abecadło dziennikarza”, ed. A. Niczyperowicz, Kontekst, Poznan 1996, pp. 45–57.
Google Scholar

Niczyperowicz A., „Felieton. Piękny pasożyt”, in: „Dziennikarstwo od kuchni”, ed. A. Niczyperowicz, TS, Poznan 2001, pp. 81–94.
Google Scholar

Norwid C.K., „O felietonie felieton”, in: C.K. Norwid, „Pisma wybrane”, Vol. 4: „Proza”, ed. J.W. Gomulicki, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warsaw 1968
Google Scholar

Siemes A., „Jak badać komunikację”, Communication Design Magazine 2011, Vol. 1 [online], http://www.cd-magazine.uni.wroc.pl/artykul/jak_badac_komunikacje/ [access: 6.01.2014].
Google Scholar

Sławkowa E., „Style współczesnego felietonu (Z zagadnień stylistyki gatunku)”, in: „Gatunki mowy i ich ewolucja”, Vol. 1: „Mowy piękno wielorakie”, ed. D. Ostaszewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Katowice 2000, pp. 305–315.
Google Scholar

Stasiński P., „Poetyka i pragmatyka felietonu”, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wroclaw 1982, pp. 5–17.
Google Scholar

Steciąg M., „Informacja, wywiad, felieton. Sposób istnienia tradycyjnych gatunków w radiu komercyjnym”, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Gora 2006.
Google Scholar

Wojcik K., „Public Relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem. Podręcznik dla teoretyków. Poradnik dla praktyków”, Wydawnictwo Placet, Warsaw 2009.
Google Scholar

Wojtak M., „Analiza gatunków prasowych”, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2008.
Google Scholar

Wojtak M., „Gatunki prasowe”, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2004.
Google Scholar

Wojtak M., „Rola stylizacji w modyfikowaniu poetyki felietonu”, „Prace Filologiczne” 2007, Vol. 53, pp. 735–744.
Google Scholar

Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., „Gatunki dziennikarskie. Teoria – praktyka – język”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warsaw 2006.
Google Scholar

Opublikowane

2017-04-27

Jak cytować

Barańska-Szmitko, A. (2017). The Capacities and Limitations of the Newspaper Column as a Tool for Creating the Image of Its Author. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 35(5), 115–129. https://doi.org/10.18778/1505-9057.35.09

Numer

Dział

Articles

Inne teksty tego samego autora