Wpływ użytej w wypowiedzi leksyki potocznej na wizerunek felietonisty
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.32.09Słowa kluczowe:
column, image, image research, communication, style, colloquial styleAbstrakt
The article presents the research results about the influence of the colloquial lexis used in a column’s language on the image of the author of the text, as well as describing the mechanism of this influence. The material was collected during empirical research, when respondents pointed to traits of the column’s author after reading his/her text, and subsequently wrote the text fragments which in their opinion represented the indicated attributes. The exploratory discourse analysis of this corpus made it possible to identify words or sentences indicating the communication of traits like “humorous”, “ironic”, “interesting writer” through the use of colloquial lexis. This article is the analysis of the communicative mechanism of constructing these attributes.
Pobrania
Bibliografia
Szymon Hołownia, Miejscówka w raju, „Newsweek Polska” 2012, nr 15, s. 18.
Google Scholar
Szymon Hołownia, Ksiądz powietrzem się nie wyżywi, „Rzeczpospolita” 2013, nr 220, s. 2.
Google Scholar
Magdalena Środa, Co można zrobić za 2,6 mln zł?, „Wprost” 2012, nr 20, s. 48.
Google Scholar
Magdalena Środa, Gdy się baby nie bije, „Wprost” 2012, nr 21, s. 44.
Google Scholar
Krzysztof Varga, Bolszewika goń, czyli zabawa łosiami, „Gazeta Wyborcza” 2013, 9.05, dodatek „Duży Format”, s. 3.
Google Scholar
Krzysztof Varga, Kibolskie braterstwo, czyli polsko-węgierska przyjaźń kwitnie, „Gazeta Wyborcza” 2013, 12.09, dodatek „Duży Format”, s. 3.
Google Scholar
Krzysztof Varga, Ocieranie się, czyli sztuka słuszna i niska, „Gazeta Wyborcza” 2013, 19.09, dodatek „Duży Format” s. 3.
Google Scholar
Krzysztof Varga, Ciotka ideologia, czyli pisarze prawi i lewi, „Gazeta Wyborcza” 2013, 26.09, dodatek „Duży Format”, s. 3.
Google Scholar
Krzysztof Varga, Papież z poliestru, czyli pogański biznes, „Gazeta Wyborcza” 2013, 2.05, dodatek „Duży Format”, s. 16.
Google Scholar
Krzysztof Varga, Brzechwa dzieciofob, czyli kompleks bajkopisarza, „Gazeta Wyborcza” 2013, 16.05, dodatek „Duży Format”, s. 16.
Google Scholar
Krzysztof Varga, Sztuka blasfemii, czyli Bogu dzięki za bluźnierców, „Gazeta Wyborcza” 2013, 23.05, dodatek „Duży Format”, s. 16.
Google Scholar
Piotr Zaremba, Historyczne jaja Sekielskiego, „W Sieci” 2013, nr 39, s. 58.
Google Scholar
Piotr Zaremba, Dwie aktorki: studium zagubienia, „W Sieci” 2013, nr 38, s. 58.
Google Scholar
Piotr Zaremba, Debata przegrywa z karaluchem, „Sieci” 2013, nr 15, s. 51.
Google Scholar
Piotr Zaremba, Kim była siostra Henryka VIII, „Uważam Rze” 2012, nr 15, s. 55.
Google Scholar
Piotr Zaremba, Ostatnie zwycięstwo mediów nad złem, „Uważam Rze” 2012, nr 19, s. 45.
Google Scholar
Barańska-Szmitko A., Wizerunek Krzysztofa Vargi komunikowany słowem. Reprezentacja językowa cech przypisywanych autorowi tekstu. Wyniki badań empirycznych, [w:] Badanie i projektowanie komunikacji 2, red. M. Grech, A. Siemes, Libron, Wrocław–Kraków 2013, s. 155–178.
Google Scholar
Budzyński W., Wizerunek równoległy. Nowa szansa promocji firmy i marki, Poltex, Warszawa 2008.
Google Scholar
Fleischer M., Konstrukcja rzeczywistości 2, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocław 2008.
Google Scholar
Fleischer M., Ogólna teoria komunikacji, Wydawnictwo UWr, Wrocław 2007.
Google Scholar
Fleischer M., Typologia komunikacji, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2012.
Google Scholar
Grala M., Współczesne tabu w komunikacji, [w:] Teorie komunikacji i mediów 7. Od teorii do empirii, red. K. Stasiuk-Krajewska, M. Graszewicz, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocław 2014, s. 63–74.
Google Scholar
Grech M., Badanie wizerunku – metody ankietowe. Metodologia badań, [w:] Badanie wizerunku: ludzie, marki, branże, red. tenże, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2012, s. 11–26.
Google Scholar
Habrajska G., Poprawność polityczna, Oficyna Wydawnicza Leksem, Łask 2006.
Google Scholar
Habrajska G., Wybrane zagadnienia wprowadzające do nauki o komunikowaniu, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2012.
Google Scholar
Siemes A., Jak badać komunikację, Communication Design Magazine” 2011, Vol. 1, http://www.cd-magazine.uni.wroc.pl/artykul/jak_badac_komunikacje/ [dostęp: 30.12.2015].
Google Scholar
Tematy tabu w Polsce, http://www.tabupolska.pl/survey/summary/ [dostęp: 2.12.2015].
Google Scholar
Wojcik K., Public Relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem. Podręcznik dla teoretyków. Poradnik dla praktyków, Placet, Warszawa 2009.
Google Scholar
Wojtak M., Felieton – informacja zakamuflowana, [w:] taż, Gatunki prasowe, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004, s. 202–237.
Google Scholar
Wojtak M., O relacji dyskursu, stylu, gatunku i tekstu, „Tekst i Dyskurs” 2011, nr 4, s. 69–78.
Google Scholar
Wojtak M., Pisać felietonowo to koniecznie pisać felietony?, [w:] taż, Analiza gatunków prasowych. Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i kierunków pokrewnych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2008, s. 109–121.
Google Scholar
Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Gatunki publicystyczne, [w:] K. Wolny-Zmorzyński, A. Kaliszewski, W. Furman, Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006, s. 85–109.
Google Scholar
Zdunkiewicz-Jedynak D., Wykłady ze stylistyki, PWN, Warszawa 2008.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.