Wpływ użytej w wypowiedzi leksyki potocznej na wizerunek felietonisty

Autor

  • Anna Barańska-Szmitko Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Zakład Teorii i Praktyki Komunikacji, 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.32.09

Słowa kluczowe:

column, image, image research, communication, style, colloquial style

Abstrakt

The article presents the research results about the influence of the colloquial lexis used in a column’s language on the image of the author of the text, as well as describing the mechanism of this influence. The material was collected during empirical research, when respondents pointed to traits of the column’s author after reading his/her text, and subsequently wrote the text fragments which in their opinion represented the indicated attributes. The exploratory discourse analysis of this corpus made it possible to identify words or sentences indicating the communication of traits like “humorous”, “ironic”, “interesting writer” through the use of colloquial lexis. This article is the analysis of the communicative mechanism of constructing these attributes.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Anna Barańska-Szmitko - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Zakład Teorii i Praktyki Komunikacji, 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173

Pracownik naukowo-dydaktyczny Zakładu Teorii i Praktyki Komunikacji w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UŁ. Zainteresowania naukowe koncentruje wokół wizerunku komunikowanego przede wszystkim werbalnie. Poświęca też uwagę samej metodologii badań, opartej na interdyscyplinarnym łączeniu kilku perspektyw, a uwzględniającej językowy wymiar komunikacji. Tych pól badawczych dotyczą też jej publikacje, związane z empiryczną weryfikacją sposobów komunikowania image’u na poziomie słowa. Do tej pory opublikowane wyniki dotyczą wizerunków Aloszy Awdiejewa, Szymona Hołowni, Krzysztofa Vargi, Magdaleny Środy i Piotra Zaremby.

Bibliografia

Szymon Hołownia, Miejscówka w raju, „Newsweek Polska” 2012, nr 15, s. 18.
Google Scholar

Szymon Hołownia, Ksiądz powietrzem się nie wyżywi, „Rzeczpospolita” 2013, nr 220, s. 2.
Google Scholar

Magdalena Środa, Co można zrobić za 2,6 mln zł?, „Wprost” 2012, nr 20, s. 48.
Google Scholar

Magdalena Środa, Gdy się baby nie bije, „Wprost” 2012, nr 21, s. 44.
Google Scholar

Krzysztof Varga, Bolszewika goń, czyli zabawa łosiami, „Gazeta Wyborcza” 2013, 9.05, dodatek „Duży Format”, s. 3.
Google Scholar

Krzysztof Varga, Kibolskie braterstwo, czyli polsko-węgierska przyjaźń kwitnie, „Gazeta Wyborcza” 2013, 12.09, dodatek „Duży Format”, s. 3.
Google Scholar

Krzysztof Varga, Ocieranie się, czyli sztuka słuszna i niska, „Gazeta Wyborcza” 2013, 19.09, dodatek „Duży Format” s. 3.
Google Scholar

Krzysztof Varga, Ciotka ideologia, czyli pisarze prawi i lewi, „Gazeta Wyborcza” 2013, 26.09, dodatek „Duży Format”, s. 3.
Google Scholar

Krzysztof Varga, Papież z poliestru, czyli pogański biznes, „Gazeta Wyborcza” 2013, 2.05, dodatek „Duży Format”, s. 16.
Google Scholar

Krzysztof Varga, Brzechwa dzieciofob, czyli kompleks bajkopisarza, „Gazeta Wyborcza” 2013, 16.05, dodatek „Duży Format”, s. 16.
Google Scholar

Krzysztof Varga, Sztuka blasfemii, czyli Bogu dzięki za bluźnierców, „Gazeta Wyborcza” 2013, 23.05, dodatek „Duży Format”, s. 16.
Google Scholar

Piotr Zaremba, Historyczne jaja Sekielskiego, „W Sieci” 2013, nr 39, s. 58.
Google Scholar

Piotr Zaremba, Dwie aktorki: studium zagubienia, „W Sieci” 2013, nr 38, s. 58.
Google Scholar

Piotr Zaremba, Debata przegrywa z karaluchem, „Sieci” 2013, nr 15, s. 51.
Google Scholar

Piotr Zaremba, Kim była siostra Henryka VIII, „Uważam Rze” 2012, nr 15, s. 55.
Google Scholar

Piotr Zaremba, Ostatnie zwycięstwo mediów nad złem, „Uważam Rze” 2012, nr 19, s. 45.
Google Scholar

Barańska-Szmitko A., Wizerunek Krzysztofa Vargi komunikowany słowem. Reprezentacja językowa cech przypisywanych autorowi tekstu. Wyniki badań empirycznych, [w:] Badanie i projektowanie komunikacji 2, red. M. Grech, A. Siemes, Libron, Wrocław–Kraków 2013, s. 155–178.
Google Scholar

Budzyński W., Wizerunek równoległy. Nowa szansa promocji firmy i marki, Poltex, Warszawa 2008.
Google Scholar

Fleischer M., Konstrukcja rzeczywistości 2, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocław 2008.
Google Scholar

Fleischer M., Ogólna teoria komunikacji, Wydawnictwo UWr, Wrocław 2007.
Google Scholar

Fleischer M., Typologia komunikacji, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2012.
Google Scholar

Grala M., Współczesne tabu w komunikacji, [w:] Teorie komunikacji i mediów 7. Od teorii do empirii, red. K. Stasiuk-Krajewska, M. Graszewicz, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocław 2014, s. 63–74.
Google Scholar

Grech M., Badanie wizerunku – metody ankietowe. Metodologia badań, [w:] Badanie wizerunku: ludzie, marki, branże, red. tenże, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2012, s. 11–26.
Google Scholar

Habrajska G., Poprawność polityczna, Oficyna Wydawnicza Leksem, Łask 2006.
Google Scholar

Habrajska G., Wybrane zagadnienia wprowadzające do nauki o komunikowaniu, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2012.
Google Scholar

Siemes A., Jak badać komunikację, Communication Design Magazine” 2011, Vol. 1, http://www.cd-magazine.uni.wroc.pl/artykul/jak_badac_komunikacje/ [dostęp: 30.12.2015].
Google Scholar

Tematy tabu w Polsce, http://www.tabupolska.pl/survey/summary/ [dostęp: 2.12.2015].
Google Scholar

Wojcik K., Public Relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem. Podręcznik dla teoretyków. Poradnik dla praktyków, Placet, Warszawa 2009.
Google Scholar

Wojtak M., Felieton – informacja zakamuflowana, [w:] taż, Gatunki prasowe, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004, s. 202–237.
Google Scholar

Wojtak M., O relacji dyskursu, stylu, gatunku i tekstu, „Tekst i Dyskurs” 2011, nr 4, s. 69–78.
Google Scholar

Wojtak M., Pisać felietonowo to koniecznie pisać felietony?, [w:] taż, Analiza gatunków prasowych. Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i kierunków pokrewnych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2008, s. 109–121.
Google Scholar

Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Gatunki publicystyczne, [w:] K. Wolny-Zmorzyński, A. Kaliszewski, W. Furman, Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006, s. 85–109.
Google Scholar

Zdunkiewicz-Jedynak D., Wykłady ze stylistyki, PWN, Warszawa 2008.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-04-24

Jak cytować

Barańska-Szmitko, A. (2017). Wpływ użytej w wypowiedzi leksyki potocznej na wizerunek felietonisty. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 32(2), 107–117. https://doi.org/10.18778/1505-9057.32.09

Numer

Dział

Articles

Inne teksty tego samego autora