Możliwości i ograniczenia felietonu jako narzędzia kreowania wizerunku jego autora

Autor

  • Anna Barańska-Szmitko Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.23.13

Słowa kluczowe:

column, image, image researches

Abstrakt

The aim of this paper is to verify the capacities and limitations of the column (understood as a genre) as a tool for creating the image of its author. In the paper, the distinguishing features of a column are first presented, and then a hypothesis is proposed for predicting what attributes of its author might be generated by the column’s features. This hypothesis is juxtaposed against the results of empirical research. The main task of the study was to read the texts of one of two Polish columnists – Krzysztof Varga and Szymon Hołownia – and subsequently answer questions indicating the authors’ attributes. This procedure enabled an image of the text’s author to be recreated. The results showed the influence that the distinguishing features of a column have on the image of a text’s author for readers.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Anna Barańska-Szmitko - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej

Anna Barańska-Szmitko – jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym Katedry Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego, Zakładu Teorii i Praktyki Komunikacji. Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół wizerunku, możliwości jego kreowania na poziomie werbalnym oraz interdyscyplinarnego podejścia w posługiwaniu się metodologią badania komunikacji, w szczególności językowej. Prowadzi projekt badawczy Kreowanie wizerunku autora felietonu przez odbiorcę tekstu, stanowiący jednocześnie podstawę jej rozprawy doktorskiej. Wymienione kierunki badań znalazły swoje odzwierciedlenie w takich publikacjach, jak np.: Wizerunek Krzysztofa Vargi komunikowany słowem. Reprezentacja językowa cech przypisywanych autorowi tekstu, [w:] Badanie i projektowanie komunikacji 2, red. M. Grech, A. Siemes, Wrocław 2013, s. 155–177; Wpływ zmiany zdjęcia autora felietonu na jego wizerunek, [w:] Communication design. Projektowanie komunikacji 1, red. M. Grech, A. Siemes, Wrocław 2012, s. 157–170.

Bibliografia

Barańska-Szmitko A., Wizerunek Krzysztofa Vargi komunikowany słowem. Reprezentacja językowa cech przypisywanych autorowi tekstu, [w:] Badanie i projektowanie komunikacji 2, red. M. Grech, A. Siemes, Wrocław 2013.
Google Scholar

Barańska-Szmitko A., Wizerunek Szymona Hołowni komunikowany w jego felietonach, [w:] Badanie i projektowanie komunikacji 3 [w druku].
Google Scholar

Budzyński W., Wizerunek równoległy. Nowa szansa promocji firmy i marki, Warszawa 2008.
Google Scholar

Chudziński E., Felieton. Geneza i ewolucja gatunku, [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, wyd. 4 zm., uzup., rozszerz., Kraków 2008.
Google Scholar

Fleischer M., Ogólna teoria komunikacji, Wrocław 2007.
Google Scholar

Fleischer M., Typologia komunikacji, Łódź 2012.
Google Scholar

Grech M., Badanie wizerunku – metody ankietowe. Metodologia badań, [w:] Badanie wizerunku: ludzie, marki, branże, red. M. Grech, Łódź 2012.
Google Scholar

Jedliński R., Gatunki publicystyczne w szkole średniej, Warszawa 1984.
Google Scholar

Klein T., Felieton – niektóre historyczne i teoretyczne aspekty gatunku, „Polonistyka” 1983, nr 4.
Google Scholar

Maziarski J., Felieton, [w:] Encyklopedia wiedzy o prasie, red. J. Maślanka, Wrocław 1976.
Google Scholar

Niczyperowicz A., Felieton. Piękny pasożyt, [w:] Dziennikarstwo od kuchni, red. Niczyperowicz, Poznań 2001.
Google Scholar

Niczyperowicz A., Przepis na felieton, [w:] Abecadło dziennikarza, red. A. Niczyperowicz, Poznań 1996.
Google Scholar

Siemes A., Jak badać komunikację, [w:] „Communication Design Magazine” 2011, vol. 1, http://www.cd-magazine.uni.wroc.pl/artykul/jak_badac_komunikacje/ [dostęp: 6.01.2014].
Google Scholar

Sławkowa E., Style współczesnego felietonu (Z zagadnień stylistyki gatunku), [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 1: Mowy piękno wielorakie, red. D. Ostaszewska, Katowice 2000.
Google Scholar

Stasińki P., Poetyka i pragmatyka felietonu, Warszawa 1982.
Google Scholar

Steciąg M., Informacja, wywiad, felieton. Sposób istnienia tradycyjnych gatunków w radiu komercyjnym, Zielona Góra 2006.
Google Scholar

Wojcik K., Public Relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem. Podręcznik dla teoretyków. Poradnik dla praktyków, Warszawa 2009.
Google Scholar

Wojtak M., Analiza gatunków prasowych. Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i kierunków pokrewnych, Lublin 2008.
Google Scholar

Wojtak M., Gatunki prasowe, Lublin 2004.
Google Scholar

Wojtak M., Rola stylizacji w modyfikowaniu poetyki felietonu, „Prace Filologiczne” 2007, t. 53.
Google Scholar

Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria – praktyka – język, Warszawa 2006.
Google Scholar

Fras J., Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 1999.
Google Scholar

Litwin J., Stylistyczne atrybuty felietonistyki J. Waldorffa, [w:] Składnia. Stylistyka. Struktura tekstu, red. M. Krauz, K. Ożóg, Rzeszów 2002.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2014-03-30

Jak cytować

Barańska-Szmitko, A. (2014). Możliwości i ograniczenia felietonu jako narzędzia kreowania wizerunku jego autora. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 23(1), 211–227. https://doi.org/10.18778/1505-9057.23.13

Inne teksty tego samego autora