Możliwości i ograniczenia felietonu jako narzędzia kreowania wizerunku jego autora
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.23.13Słowa kluczowe:
column, image, image researchesAbstrakt
The aim of this paper is to verify the capacities and limitations of the column (understood as a genre) as a tool for creating the image of its author. In the paper, the distinguishing features of a column are first presented, and then a hypothesis is proposed for predicting what attributes of its author might be generated by the column’s features. This hypothesis is juxtaposed against the results of empirical research. The main task of the study was to read the texts of one of two Polish columnists – Krzysztof Varga and Szymon Hołownia – and subsequently answer questions indicating the authors’ attributes. This procedure enabled an image of the text’s author to be recreated. The results showed the influence that the distinguishing features of a column have on the image of a text’s author for readers.
Pobrania
Bibliografia
Barańska-Szmitko A., Wizerunek Krzysztofa Vargi komunikowany słowem. Reprezentacja językowa cech przypisywanych autorowi tekstu, [w:] Badanie i projektowanie komunikacji 2, red. M. Grech, A. Siemes, Wrocław 2013.
Google Scholar
Barańska-Szmitko A., Wizerunek Szymona Hołowni komunikowany w jego felietonach, [w:] Badanie i projektowanie komunikacji 3 [w druku].
Google Scholar
Budzyński W., Wizerunek równoległy. Nowa szansa promocji firmy i marki, Warszawa 2008.
Google Scholar
Chudziński E., Felieton. Geneza i ewolucja gatunku, [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, wyd. 4 zm., uzup., rozszerz., Kraków 2008.
Google Scholar
Fleischer M., Ogólna teoria komunikacji, Wrocław 2007.
Google Scholar
Fleischer M., Typologia komunikacji, Łódź 2012.
Google Scholar
Grech M., Badanie wizerunku – metody ankietowe. Metodologia badań, [w:] Badanie wizerunku: ludzie, marki, branże, red. M. Grech, Łódź 2012.
Google Scholar
Jedliński R., Gatunki publicystyczne w szkole średniej, Warszawa 1984.
Google Scholar
Klein T., Felieton – niektóre historyczne i teoretyczne aspekty gatunku, „Polonistyka” 1983, nr 4.
Google Scholar
Maziarski J., Felieton, [w:] Encyklopedia wiedzy o prasie, red. J. Maślanka, Wrocław 1976.
Google Scholar
Niczyperowicz A., Felieton. Piękny pasożyt, [w:] Dziennikarstwo od kuchni, red. Niczyperowicz, Poznań 2001.
Google Scholar
Niczyperowicz A., Przepis na felieton, [w:] Abecadło dziennikarza, red. A. Niczyperowicz, Poznań 1996.
Google Scholar
Siemes A., Jak badać komunikację, [w:] „Communication Design Magazine” 2011, vol. 1, http://www.cd-magazine.uni.wroc.pl/artykul/jak_badac_komunikacje/ [dostęp: 6.01.2014].
Google Scholar
Sławkowa E., Style współczesnego felietonu (Z zagadnień stylistyki gatunku), [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 1: Mowy piękno wielorakie, red. D. Ostaszewska, Katowice 2000.
Google Scholar
Stasińki P., Poetyka i pragmatyka felietonu, Warszawa 1982.
Google Scholar
Steciąg M., Informacja, wywiad, felieton. Sposób istnienia tradycyjnych gatunków w radiu komercyjnym, Zielona Góra 2006.
Google Scholar
Wojcik K., Public Relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem. Podręcznik dla teoretyków. Poradnik dla praktyków, Warszawa 2009.
Google Scholar
Wojtak M., Analiza gatunków prasowych. Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i kierunków pokrewnych, Lublin 2008.
Google Scholar
Wojtak M., Gatunki prasowe, Lublin 2004.
Google Scholar
Wojtak M., Rola stylizacji w modyfikowaniu poetyki felietonu, „Prace Filologiczne” 2007, t. 53.
Google Scholar
Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria – praktyka – język, Warszawa 2006.
Google Scholar
Fras J., Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 1999.
Google Scholar
Litwin J., Stylistyczne atrybuty felietonistyki J. Waldorffa, [w:] Składnia. Stylistyka. Struktura tekstu, red. M. Krauz, K. Ożóg, Rzeszów 2002.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.