Ocena słuchu fonematycznego dziecka z alalią prolongatą. Studium przypadku
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.06.16Słowa kluczowe:
słuch fonematyczny, zaburzenia słuchu fonematycznego, alalia prolongataAbstrakt
Słuch fonematyczny pozwala właściwie dekodować znaczenie wyrazów, rozpoznawać sylaby i różnicować głoski, zapewniając odbiór dźwięków mowy na podstawie czynności recepcji, rozróżniania, różnicowania i pamięci słuchowej. Zaprezentowane w artykule wyniki testu słuchu fonematycznego sześcioletniego dziecka z alalią prolongatą wskazują podstawowe trudności, wyznaczają potrzeby programowe, a jednocześnie nakreślają perspektywę zadań edukacyjnych i terapeutycznych. Utrzymujące się deficyty w rozwoju mowy i artykulacji wraz z zaburzeniami słuchu fonematycznego mogą mieć decydujący wpływ na ocenę gotowości szkolnej, a następnie pomyślny start na etapie edukacji wczesnoszkolnej.
Pobrania
Bibliografia
Baudouin de Courtenay J., 1984, O języku polskim, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Cieszyńska J., 2003, Metody wywoływania głosek, Kraków: Wydawnictwo Superprint.
Google Scholar
Domagała A., Mirecka U., 2001, Słuch fonemowy. Odkrywanie elementarnych jednostek systemu językowego, „Logopedia”, t. 29, s. 53–70.
Google Scholar
Domagała A., Mirecka U., 2002, Słuch fonemowy. W kierunku kompetencji fonologicznej, „Logopedia”, t. 30, s. 7–26.
Google Scholar
Domagała A., Mirecka U., 2007, Słuch fonemowy a uwarunkowania komunikacji językowej, [w:] T. Woźniak, A. Domagała (red.), Język. Interakcja. Zaburzenia mowy. Metodologia badań, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 175–184.
Google Scholar
Domagała A., Mirecka U., 2012, Słuch mowny. Klasyfikacja zjawisk, [w:] S. Grabias, M. Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 129–164.
Google Scholar
Emiluta‑Rozya D., 2013, Całościowe badanie logopedyczne z materiałem obrazkowym, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar
Grabias S., 1994, Logopedyczna klasyfikacja zaburzeń mowy, „Audiofonologia”, t. 6, s. 7–22.
Google Scholar
Grabias S., 1997, Mowa i jej zaburzenia, „Audiofonologia”, t. 10, s. 9–36.
Google Scholar
Guziuk‑Tkacz M., 2011, Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
Kaczmarek B.L.J., 2001, Aleksander Romanowicz Łurija: jeden z wielkich romantyków, „Przegląd Psychologiczny”, nr 44(1), s. 105–117.
Google Scholar
Kania J., 1982, Szkice logopedyczne, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Kołodziejczyk R., 2015, Rozwój strategii radzenia sobie z trudnościami językowymi dziecka z uszkodzeniem słuchu, [w:] K. Krakowiak, R. Kołodziejczyk (red.), Odpowiedzialność za edukację osób z uszkodzeniami słuchu, Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, s. 147–171.
Google Scholar
Krajewska M., 2010, Dziecko z zaburzonym słuchem fonemowym. Problem diagnozy i terapii, [w:] M. Michalik, A. Siudak (red.), Zagadnienia mowy i myślenia, „Nowa Logopedia”, t. 1, Kraków: Collegium Columbinum, s. 149–159.
Google Scholar
Krakowiak K., 2012, Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu, Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Google Scholar
Krasowicz‑Kupis G., 2008, Psychologia dysleksji, Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Google Scholar
Kurcz I., 1992, Język a psychologia. Podstawy psycholingwistyki, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Kurkowski Z.M., 1995, Bariery fonetyczne w kształtowaniu mowy dzieci z uszkodzonym narządem słuchu, „Audiofonologia”, t. VII, s. 105–115.
Google Scholar
Kurkowski Z.M., 1998, Słuch a mowa w aspekcie rozwojowym w normie i patologii, „Kosmos”, nr 47(3), s. 289–296.
Google Scholar
Liberman I .Y., Shankweiler D.P., 1985, Phonology and the problems of learning to read and write, „Remedial and Special Education”, Vol. 6(6), s. 8–17.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/074193258500600604
Liberman I .Y., Cooper F.S., Shankweiler D.P., Studdert‑Kennedy M., 1967, Perception of the speech code, „Psychological Review”, Vol. 74(6), s. 431–461.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/h0020279
Łobocki M., 2003, Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Łuria A.R., 1976, Problemy neuropsychologii i neurolingwistyki, wybór i red. M. Klimkowski, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
Google Scholar
Maurer A., 2017, Dźwięki mowy. Program kształtowania świadomości fonologicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Michalak‑Widera I., 2009, Logopedyczny test dla dzieci i młodzieży, Katowice: Wydawnictwo Unikat 2.
Google Scholar
Panasiuk J., 2017, Językowe rozumienie świata. Od kodu polikonkretnego do hierarchicznego, „Prace Językoznawcze”, t. XIX, z. 3, s. 199–221.
Google Scholar
Pilch T., 1995, Zasady badań pedagogicznych, Warszawa: Wydawnictwo Żak.
Google Scholar
Robertis C. de, Pascal H., 1999, Postępowanie metodyczne w pracy socjalnej z grupami i ze społecznościami, Katowice: Wydawnictwo Śląsk.
Google Scholar
Rocławski B., 2010, Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka, Gdańsk: Wydawnictwo Glottispol.
Google Scholar
Stasiak J., 2012, Alalia. Perspektywy opisu, [w:] S. Grabias, M. Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 337–358.
Google Scholar
Stasiak J., 2015, Postępowanie logopedyczne w przypadku alalii prolongaty, [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 239–264.
Google Scholar
Styczek I., 1982, Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego (komentarz i tablice), Warszawa:
Google Scholar
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Szeląg E., Szymaszek A., 2006, Test do badania słuchu fonematycznego u dzieci i dorosłych, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.