New Technologies in Speech Therapy of Children with Speech Disorders
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.04.05Keywords:
diagnosis and speech therapy, speech disorders, ICT (Information and Communication Technologies), e-learning platform, blended learning (b-learning)Abstract
Polish speech therapy has been using information and communication technologies (ICT) in diagnosis and therapy for over 30 years. Initially, speech therapists used world-wide innovations to start creating their own computer programs tailored to the specificity of the Polish language in the 1990s. Along with the development of the Internet, speech therapy platforms have emerged. One of them, the author of this article, used speech therapy in children with speech disorders to check whether new technologies can contribute to the improvement of articulation. The conducted pedagogical experiment showed that the author’s concept of b-learning can be effective in speech therapy for children.
Downloads
References
Buczyńska J., 1999a, Sprzęt komputerowy i oprogramowanie przeznaczone dla osób niepełnosprawnych, [w:] B. Siemieniecki (red.), Komputer w diagnozie i terapii pedagogicznej, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 71–94.
Google Scholar
Buczyńska J., 1999b, Komputer w praktyce logopedycznej, [w:] B. Siemieniecki (red.), Komputer w diagnozie i terapii pedagogicznej, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 53–69.
Google Scholar
Domaradzka-Grochowalska Z., Zielińska M., 2011, Ryzyko dysleksji, dysleksja, wady wymowy, a współczesne możliwości technologiczne, [w:] W. Brejnak, E. Wolnicz-Pawłowska (red.), Logopedia a specjalne potrzeby edukacyjne w obliczu reformy szkolnej, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, s. 139–160.
Google Scholar
Francuz P., Mackiewicz P., 2005, Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów, Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Google Scholar
Gruba J., 2004, Multimedialny pakiet logopedyczny, [w:] W. Strykowski, W. Skrzydlewski (red.), Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy, Poznań: Oficyna Edukacyjna Wydawnictwa eMPi2, s. 335–339.
Google Scholar
Gruba J., 2007, Ocena programów komputerowych wspierających terapię sygmatyzmu, [w:] S. Juszczyk, M. Musioł, A. Watoła (red.), Edukacja w społeczeństwie wiedzy. Niejednoznaczność rzeczywistości edukacyjnej, społecznej i kulturowej, Katowice: Agencja Artystyczna PARA, s. 370–375.
Google Scholar
Gruba J., 2009, Technologia informacyjna w logopedii, Gliwice: Wydawnictwo Komlogo.
Google Scholar
Grycman M., 2009, Sprawdź, jak się porozumiewam. Ocena efektywności porozumiewania się dzieci niemówiących wraz z propozycjami strategii terapeutycznych, Kraków: Wydawnictwo i Poligrafia Kurii Prowincjonalnej Zakonu Pijarów.
Google Scholar
Grycman M., Smyczek A. (red.), 2004, Wiem, czego chcę!, Kraków: Stowarzyszenie Mówić bez słów.
Google Scholar
Jatkowska J., 2014, B-learning w terapii logopedycznej dzieci – wyniki innowacji pedagogicznej, [w:] F. Makurat, M. Brodnicki, A. Nawrocka (red.), Wokół problemów patologii grup społecznych, Starogard Gdański: Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim, s. 135–149.
Google Scholar
Jatkowska J., 2018, Rozwój językowy dziecka a b-learning, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura”, t. 10, nr 4, s. 125–140.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.24917/20837275.10.4.10
Jatkowska J., 2019, B-learning w diagnozie i terapii logopedycznej dzieci, Gdańsk: Harmonia Universalis.
Google Scholar
Jatkowska J., Hennig N., 2013, E-learning w terapii logopedycznej – wyniki badań własnych, [w:] E. Skorek, K. Kochan (red.), Wybrane zagadnienia z teorii i praktyki logopedycznej, Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, s. 147–161.
Google Scholar
Jatkowska J., Kaszubowski P., 2012, Logopedia w internecie, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 408–415.
Google Scholar
Juszczyk S., Zając W., 1997, Komputerowa edukacja uczniów z zaburzeniami w czytaniu i pisaniu, Katowice: Wydawnictwo „Śląsk”.
Google Scholar
Kaczmarek L., 1977, Nasze dziecko uczy się mówić, Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.
Google Scholar
Kaczorowska-Bray K., Miklaszewska A., 2006, Wykorzystanie programów komputerowych w terapii logopedycznej dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim i umiarkowanym, [w:] S. Juszczyk, I. Polewczyk (red.), Media wobec wielorakich potrzeb dziecka, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 79–85.
Google Scholar
Ożdżyński G., 2007, Recenzja programu LOGOPEDIA, „Logopedia”, nr 36, s. 277–280.
Google Scholar
Pąchalska M., 2003, Terapia chorego z afazją, [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, t. 2, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 700–771.
Google Scholar
Pąchalska M., 2005, Kierunki współczesnej terapii chorych z afazją, [w:] T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska (red.), Podstawy neurologopedii, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 846–906.
Google Scholar
Siemieniecki B., 1999, Komputerowa diagnostyka i terapia pedagogiczna, [w:] B. Siemieniecki (red.), Komputer w diagnozie i terapii pedagogicznej, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 9–23.
Google Scholar
Surowaniec J., 1989, Komputer – szansa dla logopedii, „Oświata i Wychowanie”, nr 29, s. 22–25.
Google Scholar
Surowaniec J., 1991, Technika komputerowa w zapobieganiu trudnościom w nauce czytania i pisania, „Logopedia”, nr 18, s. 119–135.
Google Scholar
Surowaniec J., 1995, Funkcje zabaw i gier komputerowych w metodyce postępowania logopedycznego, [w:] J. Ożdżyński (red.), Językowy obraz świata dzieci i młodzieży, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, s. 441–462.
Google Scholar
Surowaniec J., 1996, Dekada informatyczna w rozwoju polskiej logopedii 1986–1996, „Logopedia”, nr 23, s. 183–189.
Google Scholar
Szady K., 2012, Wykorzystanie autorskich programów multimedialnych w terapii logopedycznej dzieci niepełnosprawnych, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 402–407.
Google Scholar
Szczepankowski B., Lemirowski A., 1998, Komputer w pracy z dzieckiem z uszkodzonym słuchem, [w:] J. Łaszczyk (red.), Komputer w kształceniu specjalnym, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, s. 106–126.
Google Scholar
Walencik-Topiłko A., 2005, Wykorzystanie programów komputerowych w profilaktyce, diagnozie i terapii logopedycznej, [w:] T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska (red.), Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 1019–1027.
Google Scholar
Walencik-Topiłko A., Bąk J., 2004, Multimedialny program do diagnozy i terapii logopedycznej, [w:] M. Sysło (red.), Informatyka w szkole XX, Wrocław: Stowarzyszenie Nauczycieli Technologii Informacyjnej, s. 776–779.
Google Scholar
Walencik-Topiłko A., Miklaszewska A., 2000, Charakterystyka polskich programów komputerowych wspomagających terapię logopedyczną, [w:] E. Łuczyński (red.), Kształcenie logopedyczne – cele i formy, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 80–84.
Google Scholar
Waligóra-Huk A., 2015, Programy multimedialne jako narzędzia wykorzystywane przez nauczycieli w terapii logopedycznej, [w:] D. Siemieniecka (red.), Edukacja a nowe technologie w kulturze, informacji i komunikacji, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 343–354.
Google Scholar
Zielińska J., 2012, Przykłady wykorzystania nowoczesnych technologii w komunikacji alternatywnej, [w:] J. Morbitzer, E. Musiał (red.), Człowiek – Media – Edukacja, Kraków: Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, s. 637–649.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.