New Technologies in Speech Therapy of Children with Speech Disorders

Authors

  • Joanna Jatkowska Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Wydział Pedagogiki, Katedra Pedagogiki Specjalnej i Logopedii, ul. J. K. Chodkiewicza 30, 85-064 Bydgoszcz https://orcid.org/0000-0001-5640-1418

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.04.05

Keywords:

diagnosis and speech therapy, speech disorders, ICT (Information and Communication Technologies), e-learning platform, blended learning (b-learning)

Abstract

Polish speech therapy has been using information and communication technologies (ICT) in diagnosis and therapy for over 30 years. Initially, speech therapists used world-wide innovations to start creating their own computer programs tailored to the specificity of the Polish language in the 1990s. Along with the development of the Internet, speech therapy platforms have emerged. One of them, the author of this article, used speech therapy in children with speech disorders to check whether new technologies can contribute to the improvement of articulation. The conducted pedagogical experiment showed that the author’s concept of b-learning can be effective in speech therapy for children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Buczyńska J., 1999a, Sprzęt komputerowy i oprogramowanie przeznaczone dla osób niepełnosprawnych, [w:] B. Siemieniecki (red.), Komputer w diagnozie i terapii pedagogicznej, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 71–94.
Google Scholar

Buczyńska J., 1999b, Komputer w praktyce logopedycznej, [w:] B. Siemieniecki (red.), Komputer w diagnozie i terapii pedagogicznej, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 53–69.
Google Scholar

Domaradzka-Grochowalska Z., Zielińska M., 2011, Ryzyko dysleksji, dysleksja, wady wymowy, a współczesne możliwości technologiczne, [w:] W. Brejnak, E. Wolnicz-Pawłowska (red.), Logopedia a specjalne potrzeby edukacyjne w obliczu reformy szkolnej, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, s. 139–160.
Google Scholar

Francuz P., Mackiewicz P., 2005, Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów, Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Google Scholar

Gruba J., 2004, Multimedialny pakiet logopedyczny, [w:] W. Strykowski, W. Skrzydlewski (red.), Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy, Poznań: Oficyna Edukacyjna Wydawnictwa eMPi2, s. 335–339.
Google Scholar

Gruba J., 2007, Ocena programów komputerowych wspierających terapię sygmatyzmu, [w:] S. Juszczyk, M. Musioł, A. Watoła (red.), Edukacja w społeczeństwie wiedzy. Niejednoznaczność rzeczywistości edukacyjnej, społecznej i kulturowej, Katowice: Agencja Artystyczna PARA, s. 370–375.
Google Scholar

Gruba J., 2009, Technologia informacyjna w logopedii, Gliwice: Wydawnictwo Komlogo.
Google Scholar

Grycman M., 2009, Sprawdź, jak się porozumiewam. Ocena efektywności porozumiewania się dzieci niemówiących wraz z propozycjami strategii terapeutycznych, Kraków: Wydawnictwo i Poligrafia Kurii Prowincjonalnej Zakonu Pijarów.
Google Scholar

Grycman M., Smyczek A. (red.), 2004, Wiem, czego chcę!, Kraków: Stowarzyszenie Mówić bez słów.
Google Scholar

Jatkowska J., 2014, B-learning w terapii logopedycznej dzieci – wyniki innowacji pedagogicznej, [w:] F. Makurat, M. Brodnicki, A. Nawrocka (red.), Wokół problemów patologii grup społecznych, Starogard Gdański: Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim, s. 135–149.
Google Scholar

Jatkowska J., 2018, Rozwój językowy dziecka a b-learning, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura”, t. 10, nr 4, s. 125–140.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.24917/20837275.10.4.10

Jatkowska J., 2019, B-learning w diagnozie i terapii logopedycznej dzieci, Gdańsk: Harmonia Universalis.
Google Scholar

Jatkowska J., Hennig N., 2013, E-learning w terapii logopedycznej – wyniki badań własnych, [w:] E. Skorek, K. Kochan (red.), Wybrane zagadnienia z teorii i praktyki logopedycznej, Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, s. 147–161.
Google Scholar

Jatkowska J., Kaszubowski P., 2012, Logopedia w internecie, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 408–415.
Google Scholar

Juszczyk S., Zając W., 1997, Komputerowa edukacja uczniów z zaburzeniami w czytaniu i pisaniu, Katowice: Wydawnictwo „Śląsk”.
Google Scholar

Kaczmarek L., 1977, Nasze dziecko uczy się mówić, Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.
Google Scholar

Kaczorowska-Bray K., Miklaszewska A., 2006, Wykorzystanie programów komputerowych w terapii logopedycznej dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim i umiarkowanym, [w:] S. Juszczyk, I. Polewczyk (red.), Media wobec wielorakich potrzeb dziecka, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 79–85.
Google Scholar

Ożdżyński G., 2007, Recenzja programu LOGOPEDIA, „Logopedia”, nr 36, s. 277–280.
Google Scholar

Pąchalska M., 2003, Terapia chorego z afazją, [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, t. 2, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 700–771.
Google Scholar

Pąchalska M., 2005, Kierunki współczesnej terapii chorych z afazją, [w:] T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska (red.), Podstawy neurologopedii, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 846–906.
Google Scholar

Siemieniecki B., 1999, Komputerowa diagnostyka i terapia pedagogiczna, [w:] B. Siemieniecki (red.), Komputer w diagnozie i terapii pedagogicznej, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 9–23.
Google Scholar

Surowaniec J., 1989, Komputer – szansa dla logopedii, „Oświata i Wychowanie”, nr 29, s. 22–25.
Google Scholar

Surowaniec J., 1991, Technika komputerowa w zapobieganiu trudnościom w nauce czytania i pisania, „Logopedia”, nr 18, s. 119–135.
Google Scholar

Surowaniec J., 1995, Funkcje zabaw i gier komputerowych w metodyce postępowania logopedycznego, [w:] J. Ożdżyński (red.), Językowy obraz świata dzieci i młodzieży, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, s. 441–462.
Google Scholar

Surowaniec J., 1996, Dekada informatyczna w rozwoju polskiej logopedii 1986–1996, „Logopedia”, nr 23, s. 183–189.
Google Scholar

Szady K., 2012, Wykorzystanie autorskich programów multimedialnych w terapii logopedycznej dzieci niepełnosprawnych, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 402–407.
Google Scholar

Szczepankowski B., Lemirowski A., 1998, Komputer w pracy z dzieckiem z uszkodzonym słuchem, [w:] J. Łaszczyk (red.), Komputer w kształceniu specjalnym, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, s. 106–126.
Google Scholar

Walencik-Topiłko A., 2005, Wykorzystanie programów komputerowych w profilaktyce, diagnozie i terapii logopedycznej, [w:] T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska (red.), Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 1019–1027.
Google Scholar

Walencik-Topiłko A., Bąk J., 2004, Multimedialny program do diagnozy i terapii logopedycznej, [w:] M. Sysło (red.), Informatyka w szkole XX, Wrocław: Stowarzyszenie Nauczycieli Technologii Informacyjnej, s. 776–779.
Google Scholar

Walencik-Topiłko A., Miklaszewska A., 2000, Charakterystyka polskich programów komputerowych wspomagających terapię logopedyczną, [w:] E. Łuczyński (red.), Kształcenie logopedyczne – cele i formy, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 80–84.
Google Scholar

Waligóra-Huk A., 2015, Programy multimedialne jako narzędzia wykorzystywane przez nauczycieli w terapii logopedycznej, [w:] D. Siemieniecka (red.), Edukacja a nowe technologie w kulturze, informacji i komunikacji, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 343–354.
Google Scholar

Zielińska J., 2012, Przykłady wykorzystania nowoczesnych technologii w komunikacji alternatywnej, [w:] J. Morbitzer, E. Musiał (red.), Człowiek – Media – Edukacja, Kraków: Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, s. 637–649.
Google Scholar

Published

2020-11-26

How to Cite

Jatkowska, J. (2020). New Technologies in Speech Therapy of Children with Speech Disorders. Logopaedica Lodziensia, (4), 73–84. https://doi.org/10.18778/2544-7238.04.05

Issue

Section

Article