Developmental problems of prematurely born children from the perspective of stimulation/speech therapy
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.03.11Keywords:
premature baby, IUGR, Hbd, Apgar scale, perceptual functions, cognitive functions, developmental diagnosis, stimulation, therapyAbstract
The enormous progress of knowledge and medical technologies allows now to rescue extremely immature newborns, i.e. those weighing less than 1000 g, born of a pregnancy with a duration of less than 28 weeks. The prevalence of premature babies weighing 1,000–1,500 g from a pregnancy lasting 28–32 weeks is about 1% in Poland. Premature termination of pregnancy is a serious problem, especially in the aspect of the future fate of the child. Threats, however, are subject to some evolution along with the advancement of pregnancy. The diseases and complications of the neonatal period, being an important element affecting the prognosis as to the life and health of the baby born prematurely, include brain damage, breathing disorders, circulatory disorders, digestive disorders and irregularities within the sensory organs. Speech therapists face more and more often problems affecting prematurely born children concerning the dysfunction of sensory analyzers, which in a significant way translates into cognitive functioning and, consequently, the process of language acquisition. Premature babies require diagnostics and stimulation as prevention of cognitive and communication disorders should be implemented as soon as possible. The combination of early medical intervention and early stimulation or, in extreme cases, of consistently conducted neurobiological therapy seems to have the greatest impact on the developmental chances of the quality of life of this group of children and their families.
Downloads
References
Bałanda A., Skurzak A., 2009, Testy (badania) przesiewowe wykonywane u noworodków, [w:] A. Bałanda (red.), Opieka nad noworodkiem, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, s. 101–105.
Google Scholar
Cieszyńska J., 2009, Dysleksja jako zaburzenie linearnego porządkowania, „Biuletyn Logopedyczny”, nr 1, s. 11–17.
Google Scholar
Cieszyńska‑Rożek J., 2013, Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii, neurobiologii i językoznawstwa, Kraków: Wydawnictwo Omega Stage System.
Google Scholar
Czajkowski K., 2009, Diagnostyka porodu przedwczesnego, „Perinatologia, Neonatologia, Ginekologia”, t. 2, z. 3, s. 165–168.
Google Scholar
Grabowska A., 2012, Lateralizacja funkcji psychicznych w mózgu, [w:] T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka (red.), Mózg a zachowanie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 443–488.
Google Scholar
Helwich E., 2002, Wcześniak, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Google Scholar
Helwich E., 2016, Wcześniactwo, https://www.mp.pl/pacjent/pediatria/choroby/noworodek/79079,wczesniactwo (dostęp: 18.06.2019).
Google Scholar
Jasińska E. A., Wasiluk A., 2010, Wewnątrzmaciczne ograniczenie wzrastania płodu (IUGR) jako problem kliniczny, „Perinatologia, Neonatologia, Ginekologia”, t. 3, z. 4, s. 255–261.
Google Scholar
Kaczorowska‑Bray K., Zielińska‑Burek M., 2012, Zaburzenia rozwoju psychoruchowego wpływające na rozwój mowy i języka dziecka, [w:] I. Nowakowska‑Kempna (red.), Studia z logopedii i neurologopedii, Kraków: Wojskowa Akademia Medyczna, s. 55–94.
Google Scholar
Klawiter A., 2006, Elementy kognitywistycznej teorii słyszenia, temporalności, [w:] W. Dziarnowska, A. Klawiter (red.), Mózg i jego umysły, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S‑ka, s. 27–36.
Google Scholar
Kowalczykiewicz‑Kuta A., 2008, Opieka nad wcześniakiem w pierwszych latach życia, [w:] I. Pirogowicz, A. Steciwko (red.), Dziecko i jego środowisko. Noworodek przedwcześnie urodzony – trudności i satysfakcje, Wrocław: Wydawnictwo Continuo, s. 22–33.
Google Scholar
Kuśnierz M., Orłowska‑Popek Z. [w druku], Wczesna stymulacja dzieci z zespołem Downa – budowanie dróg nerwowych podczas ćwiczenia wszystkich funkcji poznawczych, [w:] H. Pawłowska‑Jaroń, E. Bielenda‑Mazur, A. Siudak (red.), Nowa logopedia, t. 8, Kraków: Collegium Columbinum.
Google Scholar
Leszczyńska‑Gorzelak B., Poniedziałek‑Czajkowska E., Oleszczuk J., 2006, Czynniki ryzyka przedwczesnego zakończenia ciąży, [w:] G. H. Bręborowicz, T. Paszkowski (red.), Poród przedwczesny, Poznań: Ośrodek Wydawnictw Naukowych, s. 201–206.
Google Scholar
Łobacz P., 1997, Nabywanie systemu fonologicznego a świadomość fonologiczna dzieci, [w:] H. Mierzejewska, M. Przybysz‑Piwkowa (red.), Rozwój poznawczy i rozwój językowy dzieci z trudnościami w komunikacji werbalnej, Warszawa: DiG, s. 26–40.
Google Scholar
Massaro D. W., 1994, Psychological aspects of speech perception, [w:] M. A. Gernsbacher (red.), Handbook of Psycholinguistics, San Diego: Academic Press, s. 219–263.
Google Scholar
Muszyńska A., Nadaj A., 2001, Retinopatia wcześniacza, „Nowa Pediatria”, nr 2, s. 32–37.
Google Scholar
Orłowska‑Popek Z., 2017a, Nauka czytania jako stymulacja rozwoju dziecka, [w:] M. Zaorska, A. Grabowski (red.), Bajka w przestrzeni naukowej i edukacyjnej, t. 12, Olsztyn: Pracownia Wydawnicza „ElSet”, s. 79–92.
Google Scholar
Orłowska‑Popek Z., 2017b, Programowanie języka w terapii logopedycznej na przykładzie rozwoju języka dzieci niesłyszących, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.24917/9788380840720
Pawłowska‑Jaroń H., 2015, Specyfika rozwoju pre‑ i postnatalnego dzieci ze spektrum FASD. Zaburzenia komunikacji językowej, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Google Scholar
Poppel E., 1989, Granice świadomości, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Przedpełska‑Winiarczyk M., Kułak W., 2011, Skala Apgar obecnie, „Problemy Higieny i Epidemiologii”, vol. 92(1), s. 25–29.
Google Scholar
Romer T. E., 2005, Zaburzenia wzrastania i odżywiania, [w:] A. Dobrzańska, J. Ryżyk (red.), Pediatria – podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i egzaminu specjalizacyjnego, Wrocław: Elsevier Urban & Spółka, s. 493–520.
Google Scholar
Rymarczyk K., 2014, Neurofizjologiczne uwarunkowania rozwoju dziecka – wpływ doświadczenia na rozwój układu nerwowego, [w:] R. Piotrowicz (red.), Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, s. 80-109.
Google Scholar
Spitzer M., 2008, Jak uczy się mózg?, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Springer S. P., Deutsch G., 1998, Lewy mózg, prawy mózg, Opole: Wydawnictwo Prószyński i S‑ka.
Google Scholar
Stachura A., [w druku], Zaburzenia poznawcze i językowe u dzieci przedwcześnie urodzonych, [w:] H. Pawłowska‑Jaroń, E. Bielenda‑Mazur, A. Siudak (red.), Nowa logopedia, t. 8, Kraków: Collegium Columbinum.
Google Scholar
Standardy opieki ambulatoryjnej nad dzieckiem urodzonym przedwcześnie. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Neonatologicznego i Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego, 2018, Warszawa: Media‑Press Sp. z o.o.
Google Scholar
Szczepański M., Kamianowska M., Grabowska M., 2009, Prognozowanie rozwoju noworodka urodzonego przedwcześnie, [w:] A. B. Pilewska‑Kozak (red.), Opieka nad wcześniakiem, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, s. 223–237.
Google Scholar
Szeląg E., 2000, Percepcja czasu kluczem do poznania neuropsychologicznego podłoża mowy człowieka, „Psychologia – Etologia – Genetyka”, nr 1, s. 145–166.
Google Scholar
Szeląg E., 2012, Mózgowe mechanizmy mowy, [w:] T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka (red.), Mózg a zachowanie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 489–524.
Google Scholar
Szymankiewicz M., 2006, Podstawy patologii noworodka urodzonego przedwcześnie, [w:] G. H. Bręborowicz, T. Paszkowski (red.), Poród przedwczesny, Poznań: Ośrodek Wydawnictw Naukowych, s. 227–240.
Google Scholar
Tomasello M., 2002, Kulturowe źródła ludzkiego poznawania, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Topczewska‑Cabanek A., Gyrczuk E., Kowalska M., Życińska K., Wardyn K. A., Nitsch‑Osuch A., 2015, Analiza wyników badania przesiewowego słuchu u noworodków wybranego oddziału neonatologicznego w latach 2009–2013, „Forum Medycyny Rodzinnej”, t. 9, nr 3, s. 261–263.
Google Scholar
Vetulani J., 2014, Mózg: fascynacje, problemy, tajemnice, Kraków: Wydawnictwo Homo Homini.
Google Scholar
Walas W., 2008, Bardzo trudne początki, czyli wcześniak w oddziale intensywnej terapii, [w:] I. Pirogowicz, A. Steciwko (red.), Dziecko i jego środowisko. Noworodek przedwcześnie urodzony – trudności i satysfakcje, Wrocław: Wydawnictwo Continuo, s. 7–21.
Google Scholar
Wendorff J., 2003, Neurologia dziecięca – postępy w pediatrii w roku 2002, „Medycyna Praktyczna Pediatria”, nr 2, s. 167–171.
Google Scholar
Zawitkowski P., Przeździęk M., Bednarczyk M., Klimont L., Stobnicka‑Stolarska P., Dereń D., Dylewska A., Kmita A., Lipska D., Solecki P., Szozda‑Bugajska A., 2018, Opieka i terapia rozwojowa dla wcześniaków i ich rodzin po wypisie ze szpitala (standard w zakresie fizjoterapii i logopedii), [w:] Standardy opieki ambulatoryjnej nad dzieckiem urodzonym przedwcześnie. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Neonatologicznego i Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego, Warszawa: Media‑Press Sp. z o.o., s. 41–66.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.