Voice emission diagnosis using a structured interview: practical implications

Authors

  • Anna Guzy Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Filologiczny, Katedra Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej, pl. Sejmu Śląskiego 1, 40-007 Katowice https://orcid.org/0000-0002-6713-7293

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.03.06

Keywords:

voice emission diagnosis, diagnostic methods, structured interview

Abstract

The article presents the standards of conduct in case of diagnosing the quality of voice emission and discusses such diagnostic tools as the Voice Handicap Index (VHI), Applicability of the Vocal Tract Discomfort (YTD scale) or the GRBAS scale. The main part of the article is a description of a structured interview which can be used during a conversation (diagnosis) by specialists: phoniators, speech therapists or voice trainers. The interview includes a number of questions in the field of basic data, occupational health and hygiene, health habits, health status, problems with voice as well as psychological variables. The tool is accompanied by a sheet in which you can record the obtained answers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Deem J., Miller L., 2000, Manual of Voice Therapy, Austin: Pro‑Ed.
Google Scholar

Dejonckere P. H., Bradley P., Clemente P., Cornut P., Crevier‑Buchman L., Friedrich G., Van de Heyning P., Remacle M., Woisard V, 2001, A basic protocol for functional assessment of voice patology, especially for investigating the efficacy of (phonosurgical) treatments and evaluating new assessment techniques, „European Archives of Oto‑Rhino‑Laryngology”, vol. 258, s. 77–82.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/s004050000299

First M. B., Gibbon M., Spitzer R. L., Wiliams J. B.W., Smith L., 2010, Ustrukturalizowany wywiad kliniczny do badania zaburzeń osobowości z osi II DSM‑IV, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.
Google Scholar

Guzy A., 2012, Jak określać problemy emisji głosu? Propozycja wykorzystania Arkusza Diagnozy Emisji Głosu (ADE), „Forum Logopedyczne”, nr 20, s. 120–136.
Google Scholar

Halama A. R., Raes J., 1998, Pomiar maksymalnego czasu fonacji jako prosta próba oceny zaburzenia głosu, [w:] H. Mierzejewska, M. Przybysz‑Piwkowa (red.), Zaburzenia głosu – badanie – diagnozowanie – metody usprawniania, Warszawa: Wydawnictwo DIG, s. 39–45.
Google Scholar

Hirano M., 1981, Clinical Examination of Voice, New York: Springer.
Google Scholar

Kisiel M., 2012, Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno‑wychowawczej nauczyciela, Dąbrowa Górnicza: Wyższa Szkoła Biznesu.
Google Scholar

McAfee J. G., Shipley K. G., 2009, Assessment in Speach‑Language Pathology, Clifton Park: Delmar Cengage Learning.
Google Scholar

Niebudek‑Bogusz E., 2009, Postępowanie w dysfoniach zawodowych w krajach Unii Europejskiej i na świecie, „Medycyna Pracy”, nr 60(2), s. 151–158.
Google Scholar

Niebudek‑Bogusz E., Woźnicka E., Kuzańska A., Śliwińska‑Kowalska M., 2007, Ocena zaburzeń głosu u nauczycieli za pomocą wskaźnika niepełnosprawności głosowej (Voice Handicap Index – VHI), „Medycyna Pracy”, vol. 58(5), s. 393–402.
Google Scholar

Olszewski J., Nowosielska‑Grygiel J., 2017, Nowe metody diagnostyczne oceny czynności głosu dla potrzeb foniatry i logopedy, „Logopaedica Lodziensia”, nr 1, s. 91–99.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/2544-7238.01.08

Pawłowski Z., 2005, Foniatryczna diagnostyka wykonawstwa emisji głosu śpiewaczego i mówionego, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar

Sielska‑Badurek E., Niemczyk K., 2015, Postępowanie diagnostyczne w zaburzeniach głosu, „Polski Przegląd Otolaryngologiczny”, t. 4, nr 2, s. 12–18.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5604/20845308.1152198

Stemplewska‑Żakowicz K., 2011, Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Świdziński P., 2000, Obiektywna metoda akustycznego różnicowania zaburzeń głosu, „Nowa Medycyna”, nr 3, http://www.czytelniamedyczna.pl/1288,obiektywna-metoda-akustycznegoroznicowania-zaburzen-glosu.html (dostęp: 5.07.2019).
Google Scholar

Wiskirska‑Woźnica B., 2008, Kliniczna ocena czynności narządu głosu, [w:] A. Obrębowski (red.), Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego, s. 42–49.
Google Scholar

Woźnicka E., Niebudek‑Bogusz E., Kwiecień J., Wiktorowicz J., Śliwińska‑Kowalska M., 2012a, Applicability of the vocal tract discomfort (VTD) scale in evaluating the effects of the voice therapy of occupational voice disorders, „Medycyna Pracy”, vol. 63, s. 141–152.
Google Scholar

Woźnicka E., Niebudek‑Bogusz E., Wiktorowicz J., Śliwińska‑Kowalska M., 2012b, Applicability of the Vocal Tract Discomfort (VTD) scale in the diagnostics of occupational dysphonia, „Logopedia Phoniatrica”, vol. 37(4), s. 151–157.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3109/14015439.2012.671358

Wysocka M., Skoczylas A., Szkiełkowska A., Mularzuk M., 2008, Standard postępowania logopedycznego w przypadku zaburzeń głosu, „Logopedia”, nr 37, s. 243–254.
Google Scholar

Published

2019-12-30

How to Cite

Guzy, A. (2019). Voice emission diagnosis using a structured interview: practical implications. Logopaedica Lodziensia, (3), 79–91. https://doi.org/10.18778/2544-7238.03.06

Issue

Section

Article