The Diagnosis And Speech Therapy Of A Patient With Middle Stage Alzheimer’s Dementia – Case Study
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.02.10Keywords:
speech therapy, diagnosis, Alzheimer’s dementia, speech disorders, case studyAbstract
The subject of the article focuses on speech disorders in Alzheimer’s dementia. The article is a case study of an 86-year-old man –a charge of the Self-help Home for People with Alzheimer’s Disease in Lodz, Poland. The content of the publication was devoted to theoretical issues related to Alzheimer’s disease as well as detailed diagnosis and speech therapy of the examined patient. The description of the research results was preceded by a discussion of the research methodology used by the author. The aim of the publication was to present a qualitative analysis of speech disorders in a chosen patient with Alzheimer’s dementia, and to present the therapeutic procedure suggested by the author. The stage of patient’s dementia is at a moderate level. Language deficits can be observed primarily in terms of nomination, verbal fluency and narration. In other areas of linguistic functioning either no disorders can be identified or they are not significant. After the therapy, no significant worsening of language deficits can be observed, the progress of speech changes is slight. It is recommended to continue speech therapy according to specific rules indicated in the proposed therapeutic program.
Downloads
References
Banaszkiewicz Agnieszka, 2015, Studium przypadku (case study) jako metoda badań logopedycznych, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, s. 364–380.
Google Scholar
Barcikowska Maria, 2017, Otępienie u osób w wieku podeszłym, [w:] K. Galus (red.), Geriatria. Wybrane zagadnienia, Wrocław: Edra Urban & Partner, s. 235–249.
Google Scholar
Bostoński test do badania afazji, wersja eksperymentalna, tłumaczenie i adaptacja J. Seniów, Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.
Google Scholar
Cieszyńska Jagoda, 2009, Diagnoza i terapia zaburzeń afatycznych, Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Google Scholar
Domagała Aneta, 2007, Zachowania językowe w demencji – struktura wypowiedzi w chorobie Alzheimera, Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Domagała Aneta, 2008, Standard postępowania logopedycznego w przypadku zaburzeń mowy w otępieniu alzheimerowskim, „Logopedia”, t. 37, s. 297–310.
Google Scholar
Domagała Aneta, 2015a, Standardy postępowania logopedycznego w przypadku otępienia alzheimerowskiego, [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, s. 995–1017.
Google Scholar
Domagała Aneta, 2015b, Narracja i jej zaburzenia w otępieniu alzheimerowskim, Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Grochmal-Bach Bożena, 2007, Cierpienie osób z otępieniem typu Alzheimera. Podejście terapeutyczne, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Google Scholar
Lewicka Tatiana, 2010, Zestaw zadań klinicznych do badania mowy u pacjentów po udarach mózgu, Katowice: SP CSK ŚUM im. Prof. Kornela Gibińskiego.
Google Scholar
Łobocki Mieczysław, 2001, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Maciejewska Alina, 2015, Stabilizowanie normy interakcyjnej u osób w podeszłym wieku, [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, s. 1109–1123.
Google Scholar
Panasiuk Jolanta, 2015, Postępowanie logopedyczne w przypadkach chorób neurodegeneracyjnych, [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, s. 955–989.
Google Scholar
Pilch Tadeusz, 1995, Zasady badań pedagogicznych, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK.
Google Scholar
Sobów Tomasz i wsp., 2004, Choroba Alzheimera, [w:] A. Szczudlik, P. P. Liberski, M. Barcikowska (red.), Otępienie, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 177–210.
Google Scholar
Styczyńska Maria, 2012, Choroba Alzheimera, „Medycyna po Dyplomie”, nr 2(41), s. 18–23.
Google Scholar
Szłapa Katarzyna, Tomasik Iwona, 2013, Myślę, mówię, opowiadam. Materiały do ćwiczeń dla osób z afazją oraz do ogólnej terapii i profilaktyki logopedycznej, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.