Music therapy as an augmentative method in practicing speech‑language pathology

Authors

  • Sylwia Maszewska Neuca Med Sp. z o.o., ul. Szosa Bydgoska 58, 87–100 Toruń; Poradnia Logopedyczna NZOZ POLLIMEDICA, ul. A. Struga 13–21, 95–100 Zgierz; Poradnia Logopedyczna NZOZ POLIMEDICA ALFA, ul. Franciszkańska 53, 91–815 Łódź; Studio Głosu i Mowy Sylwia Maszewska, ul. Więckowskiego 58/17, 90–735 Łódź

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.01.07

Keywords:

speech‑language pathology, music therapy, therapeutic methods

Abstract

The article presents therapeutic actions toward restoring linguistic and communicative competence, and its aim is to show how music therapy enriches the methods of speech‑language rehabilitation. The rise of music therapy and speech‑language pathology as scientific disciplines was gradual and started almost exactly at the same juncture, i.e. at the beginning of the 20th century. The origins of both go back in time to the remote past, and both are characterized by an interdisciplinary nature. The methods of music therapy are in line with the speech‑language therapy scenario:

– eurhythmics, initially supporting education and upbringing, stimulates psychomotor development in a versatile manner,

– speech‑movement therapy supports general and motor development and aids speech capabilities,

– the Good Start method is applied for children with reading and writing difficulties and has a corrective‑compensatory influence,

– mobile music recreation stimulates the development of children suffering from cerebral palsy,

– high‑frequency sounds in the Tomatis method have a therapeutic effect for memory disorders, school‑related difficulties, dyslexia, autism, and emotional disorders,

– singing, which is a traditional method of music therapy, is widely applied in speech therapy for neurological disorders and in the treatment of stammering, as well as in psychosocial rehabilitation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brzozowska‑Kuczkiewicz M., 1991, Emil Jacques Dalcroze i jego rytmika, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar

Grabias S., 2012a, Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologia zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, [w:] S. Grabias, M. Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 15–68.
Google Scholar

Grabias S., 2012b, O ostrość refleksji naukowej. Przedmiot logopedii i procedury logopedycznego postępowania, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska‑Bray (red.), Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, z cyklu „Logopedia XXI wieku”, Gdańsk: Harmonia Universalis,s. 56–69.
Google Scholar

Habela J., 1980, Słowniczek muzyczny, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Google Scholar

Janiszewski M., 1998, Muzyka w profilaktyce, leczeniu i rehabilitacji, Łódź: Akademia Muzyczna.
Google Scholar

Konieczna‑Nowak L., 2013, Wprowadzenie do muzykoterapii, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Metera A., 2002, Muzykoterapia – muzyka w medycynie i edukacji, Leszno: Centrum Techniki Nauk „Metronom”.
Google Scholar

Natanson T., 1976, Muzykoterapia jako jedna z funkcji muzyki, niepublikowana rozprawa doktorska, obroniona w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie.
Google Scholar

Natanson T., 1979, Wstęp do nauki muzykoterapii, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar

Natanson T., 1992, Programowanie muzyki terapeutycznej, Wrocław: Akademia Muzyczna.
Google Scholar

Panasiuk J., 2015, Postępowanie logopedyczne w przypadku alalii i niedokształcenia mowy o typie afazji, [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 309–345.
Google Scholar

Published

2017-12-30

How to Cite

Maszewska, S. (2017). Music therapy as an augmentative method in practicing speech‑language pathology. Logopaedica Lodziensia, (1), 79–89. https://doi.org/10.18778/2544-7238.01.07

Issue

Section

Article