Selected Aspects of the Understanding of Time by People with ASD
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.09.12Keywords:
autism, time, stereotypies, neurobiology of time, ASDAbstract
The article aims to show selected aspects of understanding the category of time by people on the autism spectrum. The specificity of time processing and perception by these people has been shown against the background of neurobiological and cultural conditions. The authors review the literature on the neurobiology of time and the cultural understanding and determination of time.
They draw attention to the need to deepen the research on time processing by patients with ASD due to the importance of this skill for cognitive and social functioning of both children and adults. Based on a case study, special attention was given to was also paid to the problem of treating time as a stereotypy/fixation by people on the spectrum, which may signal complex reasons for differences in the processing and understanding of time, relating, among others, to adaptive abilities, communication difficulties or cognitive mechanisms.
The research review and case analysis clearly indicate the need to conduct population research and include the problem in question in the scope of therapy for people on the autism spectrum.
Downloads
References
Allman M.J., DeLeon I.G., Wearden J.H., 2011, Psychophysical assessment of timing in individuals with autism, „American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities”, Vol. 116(2), s. 165–178.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1352/1944-7558-116.2.165
Allman M.J., Yin B., Meck W.H., 2014, Time in the psychopathological mind, [w:] D. Lloyd, V. Arstila (red.), Subjective time: The philosophy, psychology, and neuroscience of temporality, Cambridge: MIT Press, s. 637–654.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/8516.003.0042
Błeszyński J., 2011, Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Google Scholar
Bonato M., Saj A., Vuilleumier P., 2016, Hemispatial Neglect Shows That “Before” Is “Left”, „Neural Plasticity”, 2716036, https://doi.org/10.1155/2016/2716036
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1155/2016/2716036
Buonomano D., 2019, Mózg, władca czasu. Dlaczego dzień może być krótszy niż godzina, a minuta dłuższa od dnia, Warszawa: Wydawnictwo Prószyński i S-ka.
Google Scholar
Burdick A., 2019, Po co człowiekowi czas. Dociekania nie tylko naukowe, Łódź: Wydawnictwo Feeria Science.
Google Scholar
Butcher J.N., Hooley J.M., Mineka S., 2021, Psychologia zaburzeń. DSM–5, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Casasanto D., Fotakopoulou O., Boroditsky L., 2010, Space and Time in the Child’s Mind: Evidence for a Cross-Dimensional Asymmetry, „Cognitive Science”, Vol. 34, s. 387–405.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1551-6709.2010.01094.x
Cieszyńska J., 2011, Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych, Kraków: Omega Stage Systems – Jędrzej Cieszyński.
Google Scholar
Dąbrowska A., Nowakowska A. (red.), 2006, Język a kultura, t. 19, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar
Fontes R., Ribeiro J., Gupta D.S., Machado D., Lopes-Júnior F., Magalhães F., Bastos V .H., Rocha K., Marinho V., Lima G., Velasques B., Ribeiro P., Orsini M., Pessoa B., Araujo Leite M.A., Teixeira S., 2016, Time Perception Mechanisms at Central Nervous System, „Neurology International”, Vol. 8(1), 5939, https://doi.org/10.4081/ni.2016.5939
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4081/ni.2016.5939
Frassinetti F., Cappelletti M., Bueti D., 2016, The Neurobiology of Time Processing, „Neural Plasticity”, 1706373, https://doi.org/10.1155/2016/1706373
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1155/2016/1706373
Giebultowicz J.M., 2018, Mechanizm zegara biologicznego. Nagroda Nobla 2017 w dziedzinie fizjologii lub medycyny, „Kosmos”, nr 67(2), s. 245–249.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.36921/kos.2018_2383
Grandin T., 2021, Mózg autystyczny, Kraków: Copernicus Center Press.
Google Scholar
Karaś M., 2014, Co mówi autyzm? Spojrzenie filozofii języka w oparciu o myśl Ludwiga Wittgensteina i Johna Searle’a, „Ogrody Nauk i Sztuk”, nr 4, s. 54–61.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15503/onis2014.54.61
Kochańska M., 2023, Pojęcie czasu i jego wyrażanie w języku dziecka, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Korendo M., 2013, Językowa interpretacja świata w wypowiedziach osób z zespołem Aspergera, Kraków: Omega Stage Systems – Jędrzej Cieszyński.
Google Scholar
Kruk-Lasocka J., 2004, Trudności diagnostyczno-terapeutyczne wśród małych dzieci ze spektrum autyzmu, [w:] J. Kruk-Lasocka, M. Sekułowicz (red.), Wczesna diagnoza i terapia dzieci z utrudnieniami w rozwoju: interdyscyplinarne problemy, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji, s. 55–61.
Google Scholar
Marciniak-Firadza R., 2022, Zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD w teorii i praktyce logopedycznej), [w:] T. Pietras, D. Podgórska-Jachnik, K. Sipowicz, A. Witusik (red.), Spektrum autyzmu – od diagnozy i terapii do integracji i inkluzji, Wrocław: Wydawnictwo Continuo, s. 604–617.
Google Scholar
Niesbett E.R., 2015, Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej?, Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa.
Google Scholar
Peeters T., Gillberg Ch., 1999, Autism: medical and educational aspects, London: Whuur.
Google Scholar
Peisert M., 2006, Miary czasu w codziennej komunikacji językowej, „Język a Kultura”, t. XIX, s. 61–65.
Google Scholar
Robins D., Fein D., Barton M.L., Green J.A., 2001, The Modified Checklist for Autism in Toddlers. An Initial Study Investigating the Early Detection of Autism and Pervasive Developmental Disorders, „Journal of Autism and Developmental Disorders”, Vol. 31, s. 131–144.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1023/A:1010738829569
Rokoszowa J., 1999, Język, czas, milczenie, Kraków: Polska Akademia Nauk.
Google Scholar
Sawicka G., 2006, Co czas „robi” z językiem?, „Język a Kultura”, t. XIX, s. 1–31.
Google Scholar
Sinha C., Sinha V.D.S., Zinken J., Sampaio W., 2011, When time is not space: The social and linguistic construction of time intervals and temporal event relations in an Amazonian culture, „Language and Cognition”, Vol. 3, s. 137–169.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/langcog.2011.006
Szelag E., Kowalska J., Galkowski T., Pöppel E., 2004, Temporal processing deficits in high-functioning children with autism, „British Journal of Psychology”, Vol. 95(3), s. 269–282, https://doi.org/10.1348/0007126041528167
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1348/0007126041528167
Tomasello M., 2002, Kulturowe źródła ludzkiego poznania, Warszawa: PIW.
Google Scholar
Vatakis A., Allman M., 2015, Time Distortions in Mind, Leiden: Brill.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.26530/OAPEN_613387
Winczura B., 2012, Dlaczego on tak ciągle się kołysze i macha rękami?, „Rewalidacja”, nr 2, s. 4–25.
Google Scholar
Wing L., 1996, The Autistic Spectrum, London: Constable.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1136/bmj.312.7027.327
Wojtyła-Świerzowska M., 2006, Słownictwo czasu i przestrzeni, „Język a Kultura”, t. XIX, s. 67–72.
Google Scholar
Wolski A., 2013, Ograniczone, powtarzające się i stereotypowe wzorce zachowań, zainteresowań i aktywności u małych dzieci ze spektrum autyzmu, „Konteksty Pedagogiczne”, nr 1, s. 45–61.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.