Linguistic expression of thoughts through writing: an analysis of written communication of a selected group of children on the autism spectrum
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.07.13Keywords:
autism spectrum, communication by writing, movable alphabetAbstract
The ability to communicate affects the quality and comfort of life. An important problem is how non‑speaking autistic people communicate and how to choose the right tools to convey thoughts. The result of the pilot study presented in the article indicates the need to explore the analysis of communication by means of writing of non‑speaking children who have not yet started school. The respondents showed significant limitations in the way they wrote, but the potential of the tool used for speaking was also evident. A disturbed movement plan limits the ability to speak and manual dexterity, which translates into hand movements when writing down. With writing, the children were given the chance to express themselves freely, albeit without the use of their voice.
Downloads
References
Cieszyńska J., 2011, Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych, Kraków: Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar
Grzeszkiewicz‑Radulska K., 2012, Metody badań pilotażowych, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 42, s. 113–141.
Google Scholar
Korendo M., 2013, Językowa interpretacja świata w wypowiedziach osób z zespołem Aspergera, Kraków: Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar
Pilch T., Bauman T., 2001, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
Pisula E., Danielewicz D., 2010, Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Przybysz‑Piwko M., 2017, Klasyfikacja błędów w pisaniu, [w:] A. Domagała, U. Mirecka (red.), Logopedia XXI wieku. Zaburzenia komunikacji pisemnej, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 212–230.
Google Scholar
Saj M., 2020, Sprawności dialogowe w autyzmie. Wyniki badań dzieci 6–7‑letnich w normie intelektualnej, „Logopedia”, t. 49(2), s. 55–72.
Google Scholar
Sedivy‑Mączka K., 2022, System językowy w umyśle a ekspresja mowy – zastosowanie ruchomego alfabetu w terapii, „Poznańskie Studia Polonistyczne – Seria Językoznawcza”, t. 29, nr 2, s. 297–307.
Google Scholar
Sławek J., 2019, Rozwijanie komunikacji funkcjonalnej w terapii dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, „Poznańskie Studia Polonistyczne – Seria Językoznawcza”, t. 26, nr 2, s. 253–268.
Google Scholar
Zaorska M., 2019, Problematyka intymności w komunikacji alternatywnej, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 33, s. 145–156.
Google Scholar
Downloads
Published
Versions
- 2023-12-01 (2)
- 2023-11-29 (1)
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.