Ujęzykowienie myśli poprzez pismo – analiza komunikacji pisemnej wybranej grupy dzieci ze spektrum autyzmu

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.07.13

Słowa kluczowe:

spektrum autyzmu, porozumiewanie za pomocą pisma, ruchomy alfabet

Abstrakt

Możliwości porozumiewania się wpływają na jakość i komfort życia. Ważnym problemem jest sposób komunikacji niemówiących osób z autyzmem i dobór odpowiednich narzędzi do przekazywania myśli. Przedstawione w artykule badanie pilotażowe wskazuje na konieczność zgłębienia analizy porozumiewania się – za pomocą pisma – dzieci niemówiących, które nie rozpoczęły jeszcze nauki w szkole. Badani wykazywali znaczne ograniczenia w sposobie zapisywania, ale też widoczny był potencjał zastosowanego narzędzia w zakresie wypowiadania się. Zaburzony plan ruchu ogranicza możliwość mówienia oraz sprawność manualną, co przekłada się na ruchy ręki przy zapisywaniu. Dzięki pismu dzieci otrzymały szansę wypowiadania się w sposób swobodny, chociaż bez użycia głosu.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Cieszyńska J., 2011, Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych, Kraków: Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar

Grzeszkiewicz‑Radulska K., 2012, Metody badań pilotażowych, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 42, s. 113–141.
Google Scholar

Korendo M., 2013, Językowa interpretacja świata w wypowiedziach osób z zespołem Aspergera, Kraków: Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar

Pilch T., Bauman T., 2001, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar

Pisula E., Danielewicz D., 2010, Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar

Przybysz‑Piwko M., 2017, Klasyfikacja błędów w pisaniu, [w:] A. Domagała, U. Mirecka (red.), Logopedia XXI wieku. Zaburzenia komunikacji pisemnej, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 212–230.
Google Scholar

Saj M., 2020, Sprawności dialogowe w autyzmie. Wyniki badań dzieci 6–7‑letnich w normie intelektualnej, „Logopedia”, t. 49(2), s. 55–72.
Google Scholar

Sedivy‑Mączka K., 2022, System językowy w umyśle a ekspresja mowy – zastosowanie ruchomego alfabetu w terapii, „Poznańskie Studia Polonistyczne – Seria Językoznawcza”, t. 29, nr 2, s. 297–307.
Google Scholar

Sławek J., 2019, Rozwijanie komunikacji funkcjonalnej w terapii dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, „Poznańskie Studia Polonistyczne – Seria Językoznawcza”, t. 26, nr 2, s. 253–268.
Google Scholar

Zaorska M., 2019, Problematyka intymności w komunikacji alternatywnej, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 33, s. 145–156.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2023-11-29 — zaktualizowane 2023-12-01

Wersje

Jak cytować

Sedivy-Mączka, K. (2023). Ujęzykowienie myśli poprzez pismo – analiza komunikacji pisemnej wybranej grupy dzieci ze spektrum autyzmu. Logopaedica Lodziensia, (7), 187–199. https://doi.org/10.18778/2544-7238.07.13 (Original work published 29 listopad 2023)