The State of Competence and Language Proficiency of a 6‑Year‑Old Boy with Social Orphanhood. Comparative Study
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.06.11Keywords:
language competence, language proficiency, socialization, social orphanage, maternal deprivationAbstract
In the medical, psychological, and pedagogical literature it is emphasized that the lack of satisfying the basic psychological needs of a child affects its somatic development, causes disturbances in the emotional sphere, and delays psychomotor development. In various scientific fields, the effects of social orphanhood are already a marginalized topic and only discussed in general terms regarding basic teachings – making these topics in speech therapy especially a novelty.
This article deals with the level of competence and language skills of a six‑year‑old boy with social orphan compared to a boy of the same age who is raised with his nuclear family – thus not deprived of his basic physical and emotional needs. A comparative – quantitative analysis based on the Linguistic Development Test and – qualitative analysis was performed, taking into account all language subsystems.
The initiated research is includes a new perspective in speech therapy – taking into account the environmental effects on language development and in particular the impact of social orphanhood on the child’s linguistic development.
Downloads
References
Gerhardt S., 2010, Znaczenie miłości. Jak uczucia wpływają na rozwój mózgu, przeł. B. Radwan, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Grabias S., 1981, O ekspresywności języka. Ekspresja a słowotwórstwo, Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.
Google Scholar
Grabias S., 1991, Kultura słowa a sprawności komunikacyjne, „Polonistyka”, nr 7, s. 419–429.
Google Scholar
Grabias S., 1997, Mowa i jej zaburzenia, „Audiofonologia”, nr 10, s. 9–36.
Google Scholar
Grabias S., 2019, Język w zachowaniach społecznych, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej.
Google Scholar
Holmes J., 2007, John Bowlby i teoria przywiązania, przekł. J. Łaszcz, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Kania J.T., 2001, Szkice logopedyczne, Lublin: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Łukasiewicz A., 2003, Deprywacja sensoryczna i deprywacja środowiskowa. Ich wpływ na rozwój aktywności komunikacyjnej, [w:] A. Jurkowski (red.), Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii Polskiej Akademii Nauk, s. 187–206.
Google Scholar
Matejek J., 2014, Kompensacja sieroctwa społecznego w działalności Rodzinnych Domów Dziecka: wybrane aspekty metodyczne, „Labor et Educatio”, nr 2, s. 91–103.
Google Scholar
Obuchowska I., 2005, Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży – wybrane zagadnienia, [w:] H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna, t. 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 25–46.
Google Scholar
Ruszel M.E., 2011, Sieroctwo duchowe dziecka, „Studia Gdańskie”, t. XXVIII, s. 151–157.
Google Scholar
Smoczyńska M., Haman E., Czaplewska E., Maryniak A., Krajewski G., Banasik N., Kochańska M., Łuniewska M., 2015, Test Rozwoju Językowego (TJR), Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Szymborska A., 1969, Sieroctwo społeczne, Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.