Neurorozwojowy wymiar gestu wskazywania palcem – rozwój i stymulacja
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.04.12Słowa kluczowe:
gest wskazywania palcem, rewolucja dziewiątego miesiąca, rozwój dziecka, stymulacjaAbstrakt
Artykuł stanowi kontynuację rozważań autorek nad gestem wskazywania palcem (GWP) u niemowląt. Podstawy teoretyczne zawarte w tekście Gest wskazywania palcem w świetle doniesień neurobiologicznych zostały dopełnione o rozważania nad konsekwencjami braku GWP u dzieci oraz o ćwiczenia stymulujące, które zaprogramowano z uwzględnieniem trzech aspektów istotnych dla jego pojawienia się: stymulacji motorycznej, poznawczej oraz językowej. Przedstawiony autorski model oddziaływań terapeutycznych stanowi podstawę do budowania u dziecka zdolności komunikowania się – początkowo z wykorzystaniem gestu wskazywania, a następnie gestu werbalnego.
Pobrania
Bibliografia
Baron-Cohen S., 1989, The autistic child’s theory of mind: A case of specific developmental delay, „Journal of Child Psychology and Psychiatry”, t. 30, nr 2, s. 285–297.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1989.tb00241.x
Bean Ellawadi A., Ellis Weismer S., 2014, Assessing gestures in young children with autism spectrum disorders, „Journal of Speech, Language, and Hearing Research”, nr 57, s. 524–534.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1044/2013_JSLHR-L-12-0244
Białecka-Pikul M., Stępień-Nycz M., Karwala M., 2014, Odkrywanie kompetencji komunikacyjnych niemowląt. Skala Wczesnej Komunikacji Społecznej jako przykład narzędzia pomiarowego, „Psychologia Rozwojowa”, t. 19, nr 3, s. 51–68.
Google Scholar
Bielenda-Mazur E., Orłowska-Popek Z., 2019, Strategie programowania języka w przypadku różnych zaburzeń komunikacji, [w:] H. Pawłowska-Jaroń, E. Bielenda-Mazur, A. Siudak (red.), Nowa Logopedia, t. 8: Wyzwania terapii logopedycznej, Kraków: Collegium Columbinum, s. 43–52.
Google Scholar
Bielenda-Mazur E., Siudak A., 2019, Gest wskazywania palcem w świetle doniesień neurobiologicznych, „Logopaedica Lodziensia” 2019, nr 3, s. 21–30.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2544-7238.03.02
Charman T., 2003, Why is joint attention a pivotal skill in autism?, „Philosophical Transactions of the Royal Society of London”, series B: „Biological Sciences”, t. 358, nr 1430, s. 315–324.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1098/rstb.2002.1199
Cieszyńska-Rożek J., 2013, Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii, neurobiologii i językoznawstwa, Kraków: Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar
Eliot L., 2010, Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia, Warszawa: Wydawnictwo Media Rodzina.
Google Scholar
Johnson M. H., Haan M. de, 2018, Neurokognitywistyka rozwoju. Wprowadzenie, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Google Scholar
Korendo M., 2013, Językowa interpretacja świata w wypowiedziach osób z zespołem Aspergera, Kraków: Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar
Korendo M., Bielenda-Mazur E., 2018, Neurobiologiczne reguły diagnozy i terapii neurobiologicznej, [w:] B. Szołtysek (red.), Progres neonatologii a postawa terapeutów wczesnego wspomagania rozwoju, Tarnów: Wydawnictwo Tarnowskiej Szkoły Wyższej, s. 26–35.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/pspsj.2019.26.2.7
Lasota A., 2010, Świat gestów i symboli w komunikacji dziecięcej, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Lasota A., 2015, Gestykulacja dziecięca, http://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php/Gestykulacja_dziecięca (dostęp: 10.03.2020).
Google Scholar
Milewski S., 2004, Mowa dorosłych kierowana do niemowląt: studium fonostatystyczno-fonotaktyczne, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar
Mundy P., Newell L., Attention, Joint Attention, and Social Cognition, „Current Direction in Psychological Science”, November 2007, t. 16, nr 5, s. 269–274.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8721.2007.00518.x
Orłowska-Popek Z., 2017, Programowanie języka w terapii logopedycznej na przykładzie rozwoju języka dzieci niesłyszących, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.24917/9788380840720
Orłowska-Popek Z., Bielenda-Mazur E., 2019, Programowanie języka – niezbędna technika w terapii logopedycznej, [w:] H. Pawłowska-Jaroń, E. Bielenda-Mazur, A. Siudak (red.), Nowa Logopedia, t. 8: Wyzwania terapii logopedycznej, Kraków: Collegium Columbinum, s. 33–42.
Google Scholar
Przezwański R., 1959, Zjawiska dotykowe i wibracyjne. Wybrane problemy badawcze, „Zeszyty Problemowe Nauki Polskiej”, z. XVI: Kompensacja czynności narządów zmysłowych, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa, s. 165–204.
Google Scholar
Siudak A., 2019, Fizjologiczne i patologiczne aspekty inwolucji zmysłów – cz. 2: Dotyk, smak i węch, [w:] B. Kazek, J. Wojciechowska (red.), Zmysły w procesie starzenia, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, s. 185–208.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323538578.pp.185-208
Tomasello M., 2002, Kulturowe źródła ludzkiego poznawania, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Watson L. R., Crais E. R., Baranek G. T., Dykstra J. R., Wilson K. P., 2013, Communicative gesture use in infants with and without autism: A retrospective home video study, „American Journal of Speech-Language Pathology”, t. 22, nr 1, s. 25–39.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1044/1058-0360(2012/11-0145)
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.