Fonodydaktyka w kształceniu akademickim przyszłych logopedów i nauczycieli języka polskiego jako obcego/drugiego
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.03.03Słowa kluczowe:
fonodydaktyka, logopedia międzykulturowa, nauczanie wymowy, język polski jako obcyAbstrakt
Celem artykułu jest wykazanie istotnych treści nauczania z zakresu fonodydaktyki polonistycznej, które – jak się uważa – powinny być obowiązkowe na takich kierunkach lub specjalizacjach, jak nauczanie języka polskiego jako obcego/drugiego czy logopedia. Przeobrażający się świat i coraz większa liczba osób wielojęzycznych w Polsce determinują określone zmiany w programach nauczania, które uwzględniają pracę z osobami z doświadczeniem migracji. Na przykładzie autorskich zajęć wymienia się te zagadnienia, które w opinii autorki tekstu powinny być omawiane w trakcie studiów, aby uchronić adeptów obu dyscyplin przed popełnianiem błędów podczas praktyki zawodowej.
Pobrania
Bibliografia
Bednarska‑Adamowicz K., Dembińska K., Małyska A., 2019, Łatwo ci mówić! Ćwiczenia fonetyczne dla obcokrajowców uczących się języka polskiego, Warszawa: Start Polish.
Google Scholar
Biernacka M., 2016, Znajdź z polskim wspólny język. Fonetyka w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Ciechanowska D., 2014, Akademickie kształcenie pokolenia Y w perspektywie zmian w dydaktyce szkoły wyższej, [w:] Ciechanowska D. (red.), Perspektywy zmian w praktyce kształcenia akademickiego, Szczecin: Oddział Regionalny Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, s. 177–195.
Google Scholar
Czaplewska E. (red.), 2018, Logopedia międzykulturowa, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Google Scholar
Denek K., 2013, Uniwersytet. Między tradycją a wyzwaniami współczesności i przyszłości, „Edukacja Humanistyczna”, nr 1(28), s. 7–21.
Google Scholar
http://edukacjadwujezyczna.com (dostęp: 10.07.2019).
Google Scholar
http://fonem.eu (dostęp: 10.07.2019).
Google Scholar
http://polfon.upol.cz (dostęp: 10.07.2019).
Google Scholar
https://www.speechpathologyaustralia.org.au (dostęp: 10.07.2019).
Google Scholar
http://wymowapolska.pl (dostęp: 10.07.2019).
Google Scholar
Karczmarczuk B., 1987, Wymowa polska z ćwiczeniami, Lublin: Wydawnictwo Polonia.
Google Scholar
Kołaczek E., 2017, Testuj swój polski – Fonetyka, Kraków: Wydawnictwo Prolog.
Google Scholar
Madelska L., 2010, Posłuchaj, jak mówię (Podręcznik ucznia; Poradnik dla rodziców i nauczycieli; Film dydaktyczny). Materiały do ćwiczenia słuchu i wymowy dla dzieci oraz dla dorosłych, uczących się języka polskiego jako obcego, Wiedeń: Artjam‑studios.
Google Scholar
Majewska‑Tworek A., 2010, Szura, szumi i szeleści. Ćwiczenia fonetyczne nie tylko dla cudzoziemców, Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut.
Google Scholar
Młynarska M., Smereka T., 2000, Psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy oraz myślenia, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Porayski‑Pomsta J., Kwasiborska‑Dudek J., Jauer‑Niworowska O., Lipiec D., Więcek‑Poborczyk I., Golanowska M., Malinowska A., 2013, Znaki fonetyczne do zapisu poprawnych i zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym, Gdańsk: Przedsiębiorstwo Glottispol.
Google Scholar
Rybka P., 2015, Międzynarodowy alfabet fonetyczny w slawistyce, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Szpyra‑Kozłowska J., 2013, Sukcesy i porażki fonodydaktyki języka polskiego jako obcego. Uwagi postronnej obserwatorki, „Poradnik Językowy”, nr 2, s. 7–21.
Google Scholar
Tambor J., Maciołek M., 2012, Głoski polskie. Przewodnik fonetyczny dla cudzoziemców i nauczycieli uczących języka polskiego jako obcego, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.