Phonodidactics in academic education of speech therapists and teachers of polish as a foreign/second language
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.03.03Keywords:
phonodidatics, intercultural speech‑language pathology, teaching pronunciation, Polish as a foreign languageAbstract
The aim of this paper is to show relevant teaching topics of Polish language phonodidactics, which, as it is believed, should be obligatory in such majors or specializations as teaching Polish/second language to foreigners or speech‑language pathology. The changing world and the growing number of multilingual people in Poland determine specific changes in universities that include work with people with migration experience. The issues in question should be discussed during the course of studies in order to prevent students of both disciplines from making mistakes during their professional practice.
Downloads
References
Bednarska‑Adamowicz K., Dembińska K., Małyska A., 2019, Łatwo ci mówić! Ćwiczenia fonetyczne dla obcokrajowców uczących się języka polskiego, Warszawa: Start Polish.
Google Scholar
Biernacka M., 2016, Znajdź z polskim wspólny język. Fonetyka w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Ciechanowska D., 2014, Akademickie kształcenie pokolenia Y w perspektywie zmian w dydaktyce szkoły wyższej, [w:] Ciechanowska D. (red.), Perspektywy zmian w praktyce kształcenia akademickiego, Szczecin: Oddział Regionalny Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, s. 177–195.
Google Scholar
Czaplewska E. (red.), 2018, Logopedia międzykulturowa, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Google Scholar
Denek K., 2013, Uniwersytet. Między tradycją a wyzwaniami współczesności i przyszłości, „Edukacja Humanistyczna”, nr 1(28), s. 7–21.
Google Scholar
http://edukacjadwujezyczna.com (dostęp: 10.07.2019).
Google Scholar
http://fonem.eu (dostęp: 10.07.2019).
Google Scholar
http://polfon.upol.cz (dostęp: 10.07.2019).
Google Scholar
https://www.speechpathologyaustralia.org.au (dostęp: 10.07.2019).
Google Scholar
http://wymowapolska.pl (dostęp: 10.07.2019).
Google Scholar
Karczmarczuk B., 1987, Wymowa polska z ćwiczeniami, Lublin: Wydawnictwo Polonia.
Google Scholar
Kołaczek E., 2017, Testuj swój polski – Fonetyka, Kraków: Wydawnictwo Prolog.
Google Scholar
Madelska L., 2010, Posłuchaj, jak mówię (Podręcznik ucznia; Poradnik dla rodziców i nauczycieli; Film dydaktyczny). Materiały do ćwiczenia słuchu i wymowy dla dzieci oraz dla dorosłych, uczących się języka polskiego jako obcego, Wiedeń: Artjam‑studios.
Google Scholar
Majewska‑Tworek A., 2010, Szura, szumi i szeleści. Ćwiczenia fonetyczne nie tylko dla cudzoziemców, Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut.
Google Scholar
Młynarska M., Smereka T., 2000, Psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy oraz myślenia, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Porayski‑Pomsta J., Kwasiborska‑Dudek J., Jauer‑Niworowska O., Lipiec D., Więcek‑Poborczyk I., Golanowska M., Malinowska A., 2013, Znaki fonetyczne do zapisu poprawnych i zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym, Gdańsk: Przedsiębiorstwo Glottispol.
Google Scholar
Rybka P., 2015, Międzynarodowy alfabet fonetyczny w slawistyce, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Szpyra‑Kozłowska J., 2013, Sukcesy i porażki fonodydaktyki języka polskiego jako obcego. Uwagi postronnej obserwatorki, „Poradnik Językowy”, nr 2, s. 7–21.
Google Scholar
Tambor J., Maciołek M., 2012, Głoski polskie. Przewodnik fonetyczny dla cudzoziemców i nauczycieli uczących języka polskiego jako obcego, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.