Phonodidactics in academic education of speech therapists and teachers of polish as a foreign/second language

Authors

  • Michalina Biernacka Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź https://orcid.org/0000-0002-2414-9745

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.03.03

Keywords:

phonodidatics, intercultural speech‑language pathology, teaching pronunciation, Polish as a foreign language

Abstract

The aim of this paper is to show relevant teaching topics of Polish language phonodidactics, which, as it is believed, should be obligatory in such majors or specializations as teaching Polish/second language to foreigners or speech‑language pathology. The changing world and the growing number of multilingual people in Poland determine specific changes in universities that include work with people with migration experience. The issues in question should be discussed during the course of studies in order to prevent students of both disciplines from making mistakes during their professional practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bednarska‑Adamowicz K., Dembińska K., Małyska A., 2019, Łatwo ci mówić! Ćwiczenia fonetyczne dla obcokrajowców uczących się języka polskiego, Warszawa: Start Polish.
Google Scholar

Biernacka M., 2016, Znajdź z polskim wspólny język. Fonetyka w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Ciechanowska D., 2014, Akademickie kształcenie pokolenia Y w perspektywie zmian w dydaktyce szkoły wyższej, [w:] Ciechanowska D. (red.), Perspektywy zmian w praktyce kształcenia akademickiego, Szczecin: Oddział Regionalny Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, s. 177–195.
Google Scholar

Czaplewska E. (red.), 2018, Logopedia międzykulturowa, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Google Scholar

Denek K., 2013, Uniwersytet. Między tradycją a wyzwaniami współczesności i przyszłości, „Edukacja Humanistyczna”, nr 1(28), s. 7–21.
Google Scholar

http://edukacjadwujezyczna.com (dostęp: 10.07.2019).
Google Scholar

http://fonem.eu (dostęp: 10.07.2019).
Google Scholar

http://polfon.upol.cz (dostęp: 10.07.2019).
Google Scholar

https://www.speechpathologyaustralia.org.au (dostęp: 10.07.2019).
Google Scholar

http://wymowapolska.pl (dostęp: 10.07.2019).
Google Scholar

Karczmarczuk B., 1987, Wymowa polska z ćwiczeniami, Lublin: Wydawnictwo Polonia.
Google Scholar

Kołaczek E., 2017, Testuj swój polski – Fonetyka, Kraków: Wydawnictwo Prolog.
Google Scholar

Madelska L., 2010, Posłuchaj, jak mówię (Podręcznik ucznia; Poradnik dla rodziców i nauczycieli; Film dydaktyczny). Materiały do ćwiczenia słuchu i wymowy dla dzieci oraz dla dorosłych, uczących się języka polskiego jako obcego, Wiedeń: Artjam‑studios.
Google Scholar

Majewska‑Tworek A., 2010, Szura, szumi i szeleści. Ćwiczenia fonetyczne nie tylko dla cudzoziemców, Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut.
Google Scholar

Młynarska M., Smereka T., 2000, Psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy oraz myślenia, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar

Porayski‑Pomsta J., Kwasiborska‑Dudek J., Jauer‑Niworowska O., Lipiec D., Więcek‑Poborczyk I., Golanowska M., Malinowska A., 2013, Znaki fonetyczne do zapisu poprawnych i zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym, Gdańsk: Przedsiębiorstwo Glottispol.
Google Scholar

Rybka P., 2015, Międzynarodowy alfabet fonetyczny w slawistyce, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar

Szpyra‑Kozłowska J., 2013, Sukcesy i porażki fonodydaktyki języka polskiego jako obcego. Uwagi postronnej obserwatorki, „Poradnik Językowy”, nr 2, s. 7–21.
Google Scholar

Tambor J., Maciołek M., 2012, Głoski polskie. Przewodnik fonetyczny dla cudzoziemców i nauczycieli uczących języka polskiego jako obcego, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar

Published

2019-12-30

How to Cite

Biernacka, M. (2019). Phonodidactics in academic education of speech therapists and teachers of polish as a foreign/second language. Logopaedica Lodziensia, (3), 31–43. https://doi.org/10.18778/2544-7238.03.03

Issue

Section

Article