Wypowiedź ustna na egzaminie certyfikatowym z języka polskiego jako obcego – w stronę podejścia działaniowego i mediacji językowej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.32.09

Słowa kluczowe:

testowanie, język polski jako obcy, ESOKJ, CEFR-CV, podejście ukierunkowane na działanie, działania interakcyjne, działania mediacyjne

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie – w kontekście zmian rozwoju europejskiej dydaktyki językowej i wypracowanych w jej obszarze standardów – potrzeby zmiany zadań testujących wypowiedzi ustne zdających na egzaminie certyfikatowym z języka polskiego jako obcego. Na tle analizy obecnie stosowanych zestawów egzaminacyjnych oraz ocenianych za ich pomocą umiejętności ustnych (na poziomach B1, B2 oraz C2) zaproponowano zastosowanie elementów podejścia działaniowo-mediacyjnego do testowania polszczyzny.

Bibliografia

Bednarska D., Machowska J., Majcher-Legawiec U., Rabiej A., 2021, RAZEM po polsku. Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego. Poziom A2, Kraków.
Google Scholar

Bucko D., Prizel-Kania A., Rogala D., 2022, RAZEM po polsku. Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego. Poziom B1, Kraków.
Google Scholar

Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment – Companion volume [CEFR-CV], 2020, Strasbourg, https://rm.coe.int/common-european-framework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4 [15.09.2024].
Google Scholar

Egzamin z języka polskiego, www.certyfikatpolski.pl [15.05.2025].
Google Scholar

Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie [ESOKJ], 2003, Warszawa.
Google Scholar

Janowska I., 2006, Testowanie sprawności mówienia w certyfikatowych testach biegłości dla poziomów B1, B2 i C2, w: A. Seretny, E. Lipińska (red.), Sprawności przede wszystkim, Kraków, s. 187–196.
Google Scholar

Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar

Janowska I., 2015, Umiejętność tworzenia wypowiedzi ustnej w świetle zaleceń Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego i Standardów wymagań egzaminacyjnych, w: E. Lipińska, Seretny (red.), Umiejętność rozumienia i tworzenia tekstów w świetle „Standardów wymagań egzaminacyjnych” oraz „Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego”, Kraków, s. 109–121.
Google Scholar

Janowska I., 2020, Zadaniowa koncepcja kształcenia językowego w materiałach do nauczania języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis, Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 27, s. 505–526.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.30

Janowska I., 2022, „Zaanektowany” system certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego – stan obecny, „Poradnik Językowy”, nr 4, s. 7–20.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.33896/PorJ.2022.4.1

Janowska I., 2023, Działania mediacyjne w certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego. Czas na (r)ewolucję, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 30, s. 217–231.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.14

Komorowska H., 1999, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar

Miodunka W.T., 2013, 10-lecie certyfikacji języka polskiego jako obcego i jej wpływ na nauczanie polszczyzny cudzoziemców, „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 16–22.
Google Scholar

Miodunka W.T., 2016, Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie – stan obecny – perspektywy, Kraków.
Google Scholar

Piccardo E., North B., 2019, The Action-oriented Approach: A Dynamic Vision of Language Education, Bristol.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.21832/9781788924351

Pobrania

Opublikowane

2025-08-22

Jak cytować

Janowska, I. (2025). Wypowiedź ustna na egzaminie certyfikatowym z języka polskiego jako obcego – w stronę podejścia działaniowego i mediacji językowej. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 32, 79–93. https://doi.org/10.18778/0860-6587.32.09