Speaking at the certificate examination in Polish as a foreign language – towards an action-oriented approach and linguistic mediation
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.32.09Keywords:
tests, Polish for foreigners, CEFR, CEFR-CV, action-oriented approach, interactive activities, mediation activitiesAbstract
The aim of the article is to show, in the context of changes in the development of European foreign language didactics and the standards developed in this area, the need to change the tasks testing the oral expression of candidates at the Polish as a foreign language certificate examination. Against the background of an analysis of the currently used examination sets and the oral skills assessed by them (at B1, B2 and C2 levels), it is proposed to apply elements of an action-media approach to Polish language testing.
References
Bednarska D., Machowska J., Majcher-Legawiec U., Rabiej A., 2021, RAZEM po polsku. Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego. Poziom A2, Kraków.
Google Scholar
Bucko D., Prizel-Kania A., Rogala D., 2022, RAZEM po polsku. Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego. Poziom B1, Kraków.
Google Scholar
Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment – Companion volume [CEFR-CV], 2020, Strasbourg, https://rm.coe.int/common-european-framework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4 [15.09.2024].
Google Scholar
Egzamin z języka polskiego, www.certyfikatpolski.pl [15.05.2025].
Google Scholar
Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie [ESOKJ], 2003, Warszawa.
Google Scholar
Janowska I., 2006, Testowanie sprawności mówienia w certyfikatowych testach biegłości dla poziomów B1, B2 i C2, w: A. Seretny, E. Lipińska (red.), Sprawności przede wszystkim, Kraków, s. 187–196.
Google Scholar
Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Janowska I., 2015, Umiejętność tworzenia wypowiedzi ustnej w świetle zaleceń Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego i Standardów wymagań egzaminacyjnych, w: E. Lipińska, Seretny (red.), Umiejętność rozumienia i tworzenia tekstów w świetle „Standardów wymagań egzaminacyjnych” oraz „Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego”, Kraków, s. 109–121.
Google Scholar
Janowska I., 2020, Zadaniowa koncepcja kształcenia językowego w materiałach do nauczania języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis, Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 27, s. 505–526.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.30
Janowska I., 2022, „Zaanektowany” system certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego – stan obecny, „Poradnik Językowy”, nr 4, s. 7–20.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.33896/PorJ.2022.4.1
Janowska I., 2023, Działania mediacyjne w certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego. Czas na (r)ewolucję, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 30, s. 217–231.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.14
Komorowska H., 1999, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar
Miodunka W.T., 2013, 10-lecie certyfikacji języka polskiego jako obcego i jej wpływ na nauczanie polszczyzny cudzoziemców, „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 16–22.
Google Scholar
Miodunka W.T., 2016, Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie – stan obecny – perspektywy, Kraków.
Google Scholar
Piccardo E., North B., 2019, The Action-oriented Approach: A Dynamic Vision of Language Education, Bristol.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.21832/9781788924351
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

