State certificate exams in Polish as a foreign language – the perspective of examiners working in Łódź
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.32.15Keywords:
certification of Polish as a foreign language, state certificate exams in Polish as a foreign language, examiner, surveyAbstract
The article discusses the results of a survey conducted among a group of people acting as examiners during state certificate exams in Polish as a foreign language organized in authorized entities in Łódź. The respondents answered questions about reconciling the role of an examiner with professional duties and family life; the impact of the examination experience on teaching and research activities; sources of joy and satisfaction as well as stress and difficulties during exams; their preferences regarding the tasks of examiners; the strengths and weaknesses of the teams in which they work. They expressed their opinions on the regulations governing the certification system, internal instructions for examiners and the tests themselves. Part of the survey was addressed to the chairmen of examination boards and their perception of the certification system and their role in it. The results of the study provide a picture of the Łódź examiners as committed professionals, who approach their work enthusiastically and responsibly and benefit from it professionally, socially, and emotionally.
References
Banach M., 2018, Rozumienie tekstu pisanego przez zdających egzamin certyfikatowy z języka polskiego jako obcego, „Język Polski”, nr 2, s. 61–80.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31286/JP.98.2.4
Banach M., 2019, Certyfikatowe testy z języka polskiego i angielskiego na poziomie C2 w ujęciu porównawczym, „Neofilolog”, nr 53/1, s. 71–88.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/n.2019.53.1.5
Banach M., 2022, Egzamin certyfikatowy z języka polskiego jako obcego na poziomie B1. Analiza materiałów przygotowawczych, „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 45–53.
Google Scholar
Burzyńska-Kamieniecka A., 2020, Problem autentyczności tekstów w testowaniu sprawności czytania ze zrozumieniem na egzaminach certyfikatowych z języka polskiego jako obcego, „Oblicza Komunikacji”, nr 12, s. 285–302.
Google Scholar
Dembowska-Wosik I., 2017, Sprawozdanie z przebiegu państwowych egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego organizowanych na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 24, s. 291–294.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.23
Domańska A., 2020, Poziom efektywnej biegłości użytkowej – kto mierzy się z poziomem C1 na państwowym egzaminie certyfikatowym z języka polskiego jako obcego?, „Poradnik Językowy”, nr 3, s. 60–68.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.33896/PorJ.2020.3.4
Domańska A., Kajak P., 2019, Państwowe egzaminy certyfikatowe z języka polskiego jako obcego na Uniwersytecie Warszawskim (po 2015 roku), „Poradnik Językowy”, nr 6, s. 7–18.
Google Scholar
Fiema M., 2020, Egzaminy certyfikatowe z języka polskiego jako obcego w świetle badań statystycznych, w: I. Janowska, M. Biernacka (red.), Kierunki badań w glottodydaktyce polonistycznej, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, s. 73–110.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12797/9788381384117.04
Janowska I., 2015, Certyfikacja języka polskiego jako obcego: problemy i wyzwania. Bilans dziesięciolecia, w: J. Sujecka-Zając (red.), Ewaluacja biegłości językowej: od pomiaru do sztuki pomiaru, Warszawa, s. 83–95.
Google Scholar
Janowska I., 2022, „Zaanektowany” system certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego – stan obecny, „Poradnik Językowy”, nr 4, s. 7–20.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.33896/PorJ.2022.4.1
Janowska I., 2023, Działania mediacyjne w certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego. Czas na (r)ewolucję, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 30, s. 217–231.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.14
Janowska I., Stolarczyk B., 2016, Certyfikacja znajomości języka polskiego w Niemczech, „Polski w Niemczech. Pismo Federalnego Związku Nauczycieli Języka Polskiego”, nr 4, s. 20–32.
Google Scholar
Kajak P., 2018, System certyfikacji języka polskiego jako obcego po 2015 roku: doświadczenia Podmiotu Uprawnionego Uniwersytet Warszawski, w: Y. Kim (red.), Spotkania Polonistyk Trzech Krajów – Chiny, Korea, Japonia, rocznik 2018/2019, Seul, s. 389–397.
Google Scholar
Karasek M., 2022, Wykładniki spójności w tekstach pisanych przez obcokrajowców. Materiał egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego, Łódź.
Google Scholar
Liczba zdających w latach 2016–2023, https://certyfikatpolski.pl/system-certyfikacji/statystyki/ [10.02.2025].
Google Scholar
Lista egzaminatorów uprawnionych do sprawowania funkcji przewodniczących komisji egzaminacyjnych, https://www.gov.pl/web/nauka/lista-egzaminatorow-jezyka-polskiego-jako- -obcego [12.12.2024].
Google Scholar
Marzec M., 2019, Certyfikacja znajomości języka polskiego jako obcego we Włoszech: problemy, wyzwania, postulaty, „Neofilolog”, nr 53/1, s. 89–103.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/n.2019.53.1.6
Miodunka W.T., 2013, 10-lecie certyfikacji języka polskiego jako obcego i jej wpływ na nauczanie polszczyzny cudzoziemców, „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 16–22.
Google Scholar
Miodunka W.T., 2016, Glottodydaktyka polonistyczna: pochodzenie – stan obecny – perspektywy, Kraków.
Google Scholar
Prizel-Kania A., 2022, Studium porównawcze testów biegłości językowej w części Rozumienia ze słuchu (poziom B1), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 29, s. 261–278.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.29.17
Przechodzka G., Hudy V., 2020, Pułapki w aspekcie strukturalnym i językowym wzorców gatunkowych dla Słowian ze wschodu (na podstawie pisemnych prac certyfikatowych z roku 2019, poziom B1), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 27, s. 209–224.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.11
Przechodzka G., Hudy W., 2021, Interferencje leksykalne w wypowiedziach pisemnych Słowian ze Wschodu (na podstawie pisemnych prac certyfikatowych z roku 2019, poziom B1), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 28, s. 133–143.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.09
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie organizacji egzaminów z języka polskiego jako obcego (Dz.U. z 2016 r., poz. 405).
Google Scholar
Terka B., 2021, Sposób testowania znajomości aspektu w państwowych egzaminach certyfikatowych z języka polskiego jako obcego na poziomie B1 w świetle nowych badań nad dokonanością/niedokonanością czasownika, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 28, s. 47–58.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.03
Ustawa z dnia 12 czerwca 2015 r. o zmianie Ustawy o języku polskim oraz Ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz.U. z 2015 r., poz. 1132).
Google Scholar
Zarzycka G., 2016, Wpływ egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego na status polszczyzny w świecie oraz na zmiany w glottodydaktyce polonistycznej, „Rozprawy Komisji Językowej ŁTN”, t. LXII, s. 223–227.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

