Genres of written statements in glottodidactics vs. certificate exams in Polish as a foreign language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.32.08

Keywords:

genre of speech, genre pattern, teaching Polish as a foreign language, form of speech, certificate exams in Polish as a foreign language

Abstract

The article aims to identify Polish speech genres, recommended for active or passive mastery by learners of Polish, the knowledge of which is required for state certificate examinations in Polish as a foreign language. In Standardy wymagań egzaminacyjnych, which are annexed to the regulation of the Ministry of Education and Science of 2016, the Legislator specifies genre envisaged to be mastered at each level of language proficiency. The repertoire of forms of speech provided for each level of teaching is presented in Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2 (Janowska et al. 2011). The article presents the repertoire of genres required by the legislation in reference to the concept of genre and genre pattern in Maria Wojtakʼs theory, as well as the frequency of individual forms of utterances in the 2016–2024 exam sheets at B1–C2 levels. The issue of evaluating the various aspects of the genre pattern at the analyzed levels in the context of the elements of the genre pattern is also addressed.

References

Bachtin M., 1986, Estetyka twórczości słownej, tłum. D. Ulicka, Warszawa.
Google Scholar

Ciesielska-Musameh R., Guziuk-Świca B., Przechodzka G., 2022, Z polskim w świat, cz. 1, Lublin.
Google Scholar

Ciesielska-Musameh R., Guziuk-Świca B., Przechodzka G., 2023, Z polskim w świat, cz. 2, Lublin.
Google Scholar

Dąmbska E., Lipińska E., 2016, Pisać jak z nut. Podręcznik rozwijający sprawność pisania dla obcokrajowców na poziomie B1+/ B2, Kraków.
Google Scholar

Dunin-Dudkowska A., 2019, The cover letter as a genre of speech in teaching Polish as a foreign language, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 26, s. 231–244.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.16

Dunin-Dudkowska A., 2021a, Gatunki akademickie w glottodydaktyce (na przykładzie artykułu), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 28, s. 285–295.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.19

Dunin-Dudkowska A., 2021b, Życzenia jako gatunek wypowiedzi w ujęciu glottodydaktycznym, w: A. Roter-Bourkane, I. Wieczorek (red.), Glottodydaktyka polonistyczna: strategie – wartości – wyzwania, Poznań, s. 179–194.
Google Scholar

Dunin-Dudkowska A., 2022a, Dziennik jako gatunek wypowiedzi w glottodydaktyce polonistycznej, w: A. Dunin-Dudkowska, A. Małyska (red.), Współczesny dyskurs glottodydaktyczny, Lublin, s. 105–118.
Google Scholar

Dunin-Dudkowska A., 2022b, Reportaż jako gatunek wypowiedzi w glottodydaktyce (na przykładzie reportaży Ryszarda Kapuścińskiego), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 29, s. 365–381.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.29.08

Dunin-Dudkowska A., 2023a, Gatunki wypowiedzi w glottodydaktyce polonistycznej (na przykładzie blogu), w: M. Piasecka, M. Wojtyńska-Nowotko (red.), Poradnik Językowy. Horyzonty polszczyzny. Prace ofiarowane Profesorowi Stanisławowi Dubiszowi w pięćdziesiątą rocznicę Jego pracy naukowej i dydaktycznej, Warszawa, s. 261–272.
Google Scholar

Dunin-Dudkowska A., 2023b, Streszczenie jako gatunek wypowiedzi w glottodydaktyce polonistycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 30, s. 149–162.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.10

Frukacz K., 2018, Reportaż literacki w glottodydaktyce polonistycznej – prolegomena, „Kwartalnik Polonicum”, t. 28/29.
Google Scholar

Gajda S., 2001, Gatunkowe wzorce wypowiedzi, w: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin, s. 255–268.
Google Scholar

Grochala B., 2019, O kształtowaniu kompetencji genologicznej w nauczaniu języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 26, s. 221–229.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.15

Grochala B., 2021, Teksty sportowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 28, s. 297–307.
Google Scholar

Grochala B., 2022, Wzorce gatunkowe a kształcenie w zakresie form wypowiedzi pisemnych w wybranych pomocach dydaktycznych przygotowujących do egzaminu certyfikatowego na poziomie B1, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 29, s. 179–189.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.29.12

Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.
Google Scholar

Lipińska E., 2023, Kształcenie umiejętności pisania w dydaktyce języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar

Miodunka W., 2013a, Innowacje w glottodydaktyce polonistycznej, w: J. Mazur, A. Małyska, K. Sobstyl (red.), Glottodydaktyka polonistyczna w obliczu zmian językowo-kulturowych i potrzeb społecznych, t. 1, Lublin, s. 23–40.
Google Scholar

Miodunka W., 2013b, Glottodydaktyka polonistyczna w rozwoju nauczania i badań polszczyzny w latach 1950–2012, w: A. Dunin-Dudkowska, A. Małyska (red.), 70 lat współczesnej polszczyzny. Zjawiska, procesy, tendencje, Lublin, s. 681–710.
Google Scholar

Prążyńska D., 2022, Czarno na białym, Kraków.
Google Scholar

Rada Europy, 2003, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, tłum. W. Martyniuk, Warszawa.
Google Scholar

Skwarczyńska S., 1975, Wokół teorii listu, w: S. Skwarczyńska, Pomiędzy historią a teorią literatury, Warszawa.
Google Scholar

Standardy wymagań odnoszących się do poszczególnych poziomów biegłości językowej w zakresie znajomości języka polskiego jako obcego, 2003, będące załącznikiem do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lutego 2016 r.
Google Scholar

Witosz B., 1997, Opis w prozie narracyjnej na tle innych odmian deskrypcji, Katowice.
Google Scholar

Wojtak M., 2004, Gatunki prasowe, Lublin.
Google Scholar

Wojtak M., 2019, Wprowadzenie do genologii, Lublin.
Google Scholar

Zbiory zadań, https://certyfikatpolski.pl/o-egzaminie/zbiory-zadan/ [24.09.2024].
Google Scholar

Published

2025-08-22

How to Cite

Dunin-Dudkowska, A. (2025). Genres of written statements in glottodidactics vs. certificate exams in Polish as a foreign language. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 32, 57–77. https://doi.org/10.18778/0860-6587.32.08