This is an outdated version published on 2024-09-06. Read the most recent version.

Action-oriented approach and the development (not only) of foreigners learning polish as a foreign language – on the example of the performance „The Forest Song”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.10

Keywords:

action-oriented approach, project method, mediation activities, CEFR

Abstract

The article presents a didactic project implemented in accordance with the idea of an action-oriented approach, which was the staging by Ukrainian students of an adapted play by Lesia Ukrainka entitled The Forest Song. The reasons, goals and individual phases of the project, as well as the process of its evaluation, were described. A survey was used to examine the opinions of the participants of the activity (Ukrainian students, Polish students and lecturers) about the benefits it brought to them. Based on the collected data, the positive impact of this event on the development of the cognitive, intercultural, intellectual, social and emotional nature of the participants involved, as well as its promotional nature, was demonstrated.

References

Biernacka M., 2023, Rozwijanie działań mediacyjnych od poziomu podstawowego – na przykładzie kursu języka polskiego jako obcego dla studentów stomatologii, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 30, s. 265–282. https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.17
Google Scholar

Bucko D., 2022, Projekt edukacyjny jako aktywizująca metoda nauczania międzykulturowego, w: T. Czerkies, A. Prizel-Kania (red.), Między Wschodem a Zachodem. O wyzwaniach dydaktycznych podczas pracy z grupami chińskimi, Kraków, s. 153–163.
Google Scholar

Choma-Suwała A., 2021, Bojarynia Łesi Ukrainki w recepcji Józefa Łobodowskiego, „Studia polsko-ukraińskie”, t. 8, s. 21–38.
Google Scholar

Gębal P.E., 2019, Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa.
Google Scholar

Góralczyk-Mowczan P., 2017, Letnia szkoła języka polskiego i kultury polskiej w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ – podsumowanie trzech lat doświadczeń, w: R. Maćkowiak, E. Wojtczak (red.), Bogactwo językowe i kulturowe Europy w oczach Polaków i cudzoziemców, Łódź, s. 23–29.
Google Scholar

Grochala B., 2023, Studia polskie z językiem angielskim na Uniwersytecie Łódzkim – interwencja kryzysowa czy pomysł na przyszłość?, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 30, s. 43–56. https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.03
Google Scholar

Horbatowski P., 2021, Zajęcia teatralne jako forma dialogu międzykulturowego w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: A. Seretny, E. Lipińska (red.), Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego. Konteksty – dylematy – trendy, Kraków, s. 341–362.
Google Scholar

Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych, Kraków.
Google Scholar

Janowska I., Plak M., 2021, Działania mediacyjne w uczeniu się i nauczaniu języków obcych. Od teorii do praktyki, Kraków.
Google Scholar

Karpeta-Peć B., 2008, Otwarty, aktywny, samodzielny… Alternatywne formy pracy. przewodnik dla nauczycieli języków obcych, Warszawa.
Google Scholar

Krawczuk A., Kowalewski J., 2017, Metodyka nauczania języka polskiego. Język i kultura w dydaktyce polonistycznej na Ukrainie: Podręcznik dla szkół wyższych, Kijów.
Google Scholar

Łobodowski J., 2015, Przeciw upiorom przeszłości, Lublin.
Google Scholar

Maliutina N., 2020, Ukraińska dramaturgia końca XIX i początku XX wieku, B. Bakuła, A. Matusiak (red. nauk.), Toruń.
Google Scholar

Sałęga-Bielowicz B., Bucko D., Rogala D., 2012, Kultura popularna w podejściu zadaniowym: realizacja projektu „Subiektywna mapa studentów Szkoły Letniej 2010”, w: P. Garncarek, P. Kajak (red.), Kultura popularna w nauczaniu języka polskiego jako obcego: materiały z konferencji naukowej, Warszawa, s. 41–55.
Google Scholar

Siek-Piskozub T., 2001, Uczyć się bawiąc. Strategia ludyczna na lekcji języka obcego, Warszawa.
Google Scholar

Sobol W., 2011, Recepcja twórczości Łesi Ukrainki w Polsce, „Przegląd Humanistyczny”, nr 4, s. 77–92.
Google Scholar

Ukrainka Ł., 1989, Pieśń lasu, wybrał i słowem wstępnym opatrzył Florian Nieuważny, Warszawa.
Google Scholar

Wawrzeń M., 2017, Chrząszcz w Szczawnicy: kilka słów o metodzie projektu jako zadaniowej formie pracy, w: E. Kubicka, M. Berend, M. Rittner (red.), Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego IV, Toruń, s. 311–324.
Google Scholar

Zarzycka G., 2000, Dialog międzykulturowy. Teoria oraz opis komunikowania się cudzoziemców przyswajających język polski, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 11.
Google Scholar

Zarzycka G., 2023, Dzienniki czasu wojny studentów z Ukrainy. Próba memoryzacji świata i siebie, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 30, s. 353–378. https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.22
Google Scholar

https://monitorwolynski.com/pl/news/4810-nowe-tlumaczenie-piesni-lasu [05.01.2024].
Google Scholar

https://ossolineum.pl/index.php/lesia-ukrainka/ [05.01.2024].
Google Scholar

https://plasterlodzki.pl/piesn-lasu-lesi-ukrainki-z-wydzialu-filologicznego-ul-recenzja/ [05.01.2024].
Google Scholar

https://www.youtube.com/watch?v=kjwMqmuMkc8 [05.01.2024].
Google Scholar

Published

2024-09-06

Versions

How to Cite

Biernacka, M. (2024). Action-oriented approach and the development (not only) of foreigners learning polish as a foreign language – on the example of the performance „The Forest Song”. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 31, 147–170. https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.10

Most read articles by the same author(s)