"Gamifikacja", "grywalizacja" or "gryfikacja" – activating students during online classes
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.13Keywords:
gamification, Polish as a foreign language, learning, games, ludicityAbstract
The article has a theoretical and practical dimension. It addresses the issue of ways to activate foreigners during distance learning. It discusses a variety of nomenclatures describing the process of transferring game mechanics for the purposes of Polish as a foreign language classes. Definitions of the terms gamifikacja, grywalizacja, and gryfikacja are discussed and compared. The practical part of the article includes ways of adapting gamification materials used in Polish as a foreign language classes in terms of their form (stationary – online) and purpose (commercial – educational). Examples of equivalents of well-known proposals for stationary games in the distance learning are indicated, and it is explained how to achieve greater language proficiency when using commercial games in lessons. The article presents an adaptation of the components of the author’s role-playing game about Łódź. Games add variety to online courses of Polish as a foreign language while combining language and cultural learning. A game verifies grammatical structures and lexical resources in a situation where conversation in Polish is necessary.
References
5 sekund, https://5-sekund.pl/play.html [14.05.2023].
Google Scholar
Baran K., W co się bawić w pracy, czyli grywalizacja w Twojej firmie [online], https://www.ideo.pl/firma/o-nas/nasze-publikacje/w-co-sie-bawic-w-pracy-czyli-grywalizacja-w-twojej-firmie,129.html [14.05.2023].
Google Scholar
Fuchs M, Fizek S., Ruffino P., Schrape N. (red), 2014, Rethinking Gamification, Lüneburg.
Google Scholar
Gamifikacja, https://www.macmillandictionary.com/dictionary/british/Gamification [14.05.2023].
Google Scholar
Gamifikacja. Laboratorium dydaktyki cyfrowej dla szkół województwa małopolskiego, 2023, broszura Projektu współfinansowanego ze środków Uni Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Google Scholar
Gra w aplikacji Rossmann PL, 2021, https://infowire.pl/generic/release/672301/gra-w-aplikacji -rossmann-pl [14.05.2023].
Google Scholar
Gryfikacja, https://www.gryfikacja.pl/index.php/gryfikacja/ [14.05.2023].
Google Scholar
Jubilat, https://www.canva.com/design/DAFMUQPvsGM/M3XcdJrXdsGQNeKX0dPCSA/edit [14.05.2023].
Google Scholar
Karty postaci, https://wordwall.net/pl/resource/52043345 [14.05.2023].
Google Scholar
Kaźmierczak P., 2020, Gry w glottodydaktyce polonistycznej. Perspektywa teoretyczna oraz wnioski praktyczne, „Homo Ludens”, s. 73–87.
Google Scholar
Miejsce, https://learningapps.org/watch?v=pk4z3ab3t22 [14.05.2023].
Google Scholar
Milionerzy, https://slidechef.net/templates/free-interactive-who-wants-to-be-a-millionaire-template/ [14.05.2023].
Google Scholar
Minecraft Edu, https://education.minecraft.net/de-de [14.05.2023].
Google Scholar
Mochocki M., Sobocinski M., 2014, LMS dla edukacyjnej gamifikacji akademickiej: potrzeby i pomysły, w: M. Dąbrowski, M. Zając (red.), E-edukacja w praktyce – wyzwania i bariery, Warszawa, s. 172–186.
Google Scholar
Monopolis, https://view.genial.ly/64431c1bedcf4e0018d46c0d/interactive-content-monopolis [14.05.2023].
Google Scholar
Monopoly, https://game-game.pl/216545/ [14.05.2023].
Google Scholar
Negocjacje, https://view.genial.ly/63d9a45788f68b0010dc20ab/interactive-content-karty-gry [14.05.2023].
Google Scholar
Play Dixit Online, https://dixit.party [14.05.2023].
Google Scholar
Play Taboo Game, https://playtaboogame.com/index.aspx?lang=74 [14.05.2023].
Google Scholar
Sheldon L., 2011, The Multiplayer Classroom. Designing Coursework as a Game, Boston.
Google Scholar
Story Cubes, https://davebirss.com/storydice/ [14.05.2023].
Google Scholar
Taboo. Wordwall, https://wordwall.net/pl/resource/56564062 [14.05.2023].
Google Scholar
Tkaczyk P., 2012, Grywalizacja. Jak zastosować mechanizmy gier w działaniach marketingowych?, Gliwice.
Google Scholar
Downloads
Published
Versions
- 2024-02-16 (2)
- 2023-12-07 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.