Piosenka pomoże na wiele, czyli o alternatywnych sposobach kształtowania kompetencji gramatycznej

Autor

  • Paulina Kaźmierczak Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź, ORCID: 0000-0002-6980-5988.

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.12

Słowa kluczowe:

strategia, ludyczność, glottodydaktyka, piosenki, repatrianci

Abstrakt

Artykuł porusza kwestię wykorzystywania piosenek na lekcjach jpjo jako realizację strategii ludycznej. Przedstawia sposoby wprowadzania pracy z tego rodzaju materiałem dydaktycznym w zakresie zagadnień gramatycznych. Prezentuje przykładowe zadania pozwalające doskonalić umiejętności językowe studentów. Dowodzi, że piosenka popularna jest stałym elementem otoczenia, a tym samym uniwersalnym narzędziem nauczania.

Bibliografia

Dawidziak-Kładoczna M., 2008, Wiersze i piosenki w nauczaniu dzieci języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 16, M. Witkowska-Gutkowska, B. Grochala, (red.), s. 37–48.
Google Scholar

Dobrołowicz J., 2006, Kultura popularna nowym obszarem działania pedagogicznego: implikacje dla akademickiego kształcenia nauczycieli, „Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne” 16, s. 151–163.
Google Scholar

Huizinga J., 1998, Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa.
Google Scholar

Kajak P., 2005, Kilka uwag o polszczyźnie przerwy szkolnej, w: P. Garncarek (red.) Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej, Warszawa, s. 127–141.
Google Scholar

Kajak P., 2008, Hip hop – miejska linguafranca, „Postscriptum Polonistyczne”, r. 2 (2), s. 129–138.
Google Scholar

Lipińska E., 2004, Księżyc w butonierce, Kraków.
Google Scholar

Lipińska E., 2016, To samo słońce. Podręcznik doskonalący sprawność rozumienia ze słuchu dla obcokrajowców na poziomie zaawansowanym, Kraków.
Google Scholar

Łaszkiewicz M., 2010, Piosenka jest dobra na wszystko?, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 17, G. Zarzycka, G. Rudziński (red.), s. 335–341.
Google Scholar

Maćkowiak R., 2017, YouTube na lekcjach języka polskiego jako obcego, w: R. Maćkowiak, E. Wojtczak (red.), Bogactwo językowe i kulturowe Europy w oczach Polaków i cudzoziemców 4, Łódź, s. 92–103.
Google Scholar

Madeja A., Morcinek-Cudak B., 2007, Polski mniej obcy, Katowice.
Google Scholar

Majkiewicz A., Tambor J., 2006, Śpiewająco po polsku, Katowice.
Google Scholar

Pałasz P.,2013, Piosenka popularna jako materiał dydaktyczny oraz możliwość jej wykorzystania na zajęciach lektoratowych z języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 20, I. Dembowska-Wosik, E. Pałuszyńska (red.), s. 349–356.
Google Scholar

Pfeiffer W., 2001, Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań.
Google Scholar

Rapacka-Wojtala S., 2015, Metody, strategie oraz techniki nauczania, uczenia się i zapamiętywania stosowane w procesie kształcenia kompetencji komunikacyjnej uczniów na lekcji języka obcego [online], http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-4482e1df-d4ef-48a6-b0fc-479756a9fd24/c/art7.pdf [26.05.2018]
Google Scholar

Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar

Siek-Piskozub T., 2007, Strategia ludyczna w glottodydaktyce, w: A. Surdyk (red.), Kulturotwórcza funkcja gier, t. 1, Poznań, s. 13–28.
Google Scholar

Siek-Piskozub T., Wach A., 2006, Muzyka i słowa. Rola piosenki w procesie przyswajania języka obcego, Poznań.
Google Scholar

Siek-Piskozub T., Wach A., 2013, Wielopłaszczyznowy charakter lekcji języka obcego, „Studia Rossica Posnaniensia”, r. 38, s. 231–243.
Google Scholar

Słownik języka polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/szukaj/uczenie%20się.html [dostęp: 26.05.2018].
Google Scholar

Zarzycka G., 2004, Linguakultura – czym jest, jak ją badać i „otwierać”?, w: A. Dąbrowska (red.), Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym, Wrocław, s. 435–443.
Google Scholar

Zarzycka G., 2014, Media w nauczaniu języków obcych. Koncepcje teoretyczne i wybrane rozwiązania metodyczne, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 21, E. Pałuszyńska, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik, M. Wojenka-Karasek (red.), s. 321–333.
Google Scholar

Zwierzycka-Raulinajtys A., 2007, Piosenka w nauczaniu dzieci języka obcego – zabawa czy trudność, w: A. Surdyk (red.), Kulturotwórcza funkcja gier, t. 1, Poznań, s. 99–107.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-02-27

Jak cytować

Kaźmierczak, P. (2019). Piosenka pomoże na wiele, czyli o alternatywnych sposobach kształtowania kompetencji gramatycznej. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 25, 137–148. https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.12