Piosenka pomoże na wiele, czyli o alternatywnych sposobach kształtowania kompetencji gramatycznej
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.12Słowa kluczowe:
strategia, ludyczność, glottodydaktyka, piosenki, repatrianciAbstrakt
Artykuł porusza kwestię wykorzystywania piosenek na lekcjach jpjo jako realizację strategii ludycznej. Przedstawia sposoby wprowadzania pracy z tego rodzaju materiałem dydaktycznym w zakresie zagadnień gramatycznych. Prezentuje przykładowe zadania pozwalające doskonalić umiejętności językowe studentów. Dowodzi, że piosenka popularna jest stałym elementem otoczenia, a tym samym uniwersalnym narzędziem nauczania.
Bibliografia
Dawidziak-Kładoczna M., 2008, Wiersze i piosenki w nauczaniu dzieci języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 16, M. Witkowska-Gutkowska, B. Grochala, (red.), s. 37–48.
Google Scholar
Dobrołowicz J., 2006, Kultura popularna nowym obszarem działania pedagogicznego: implikacje dla akademickiego kształcenia nauczycieli, „Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne” 16, s. 151–163.
Google Scholar
Huizinga J., 1998, Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa.
Google Scholar
Kajak P., 2005, Kilka uwag o polszczyźnie przerwy szkolnej, w: P. Garncarek (red.) Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej, Warszawa, s. 127–141.
Google Scholar
Kajak P., 2008, Hip hop – miejska linguafranca, „Postscriptum Polonistyczne”, r. 2 (2), s. 129–138.
Google Scholar
Lipińska E., 2004, Księżyc w butonierce, Kraków.
Google Scholar
Lipińska E., 2016, To samo słońce. Podręcznik doskonalący sprawność rozumienia ze słuchu dla obcokrajowców na poziomie zaawansowanym, Kraków.
Google Scholar
Łaszkiewicz M., 2010, Piosenka jest dobra na wszystko?, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 17, G. Zarzycka, G. Rudziński (red.), s. 335–341.
Google Scholar
Maćkowiak R., 2017, YouTube na lekcjach języka polskiego jako obcego, w: R. Maćkowiak, E. Wojtczak (red.), Bogactwo językowe i kulturowe Europy w oczach Polaków i cudzoziemców 4, Łódź, s. 92–103.
Google Scholar
Madeja A., Morcinek-Cudak B., 2007, Polski mniej obcy, Katowice.
Google Scholar
Majkiewicz A., Tambor J., 2006, Śpiewająco po polsku, Katowice.
Google Scholar
Pałasz P.,2013, Piosenka popularna jako materiał dydaktyczny oraz możliwość jej wykorzystania na zajęciach lektoratowych z języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 20, I. Dembowska-Wosik, E. Pałuszyńska (red.), s. 349–356.
Google Scholar
Pfeiffer W., 2001, Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań.
Google Scholar
Rapacka-Wojtala S., 2015, Metody, strategie oraz techniki nauczania, uczenia się i zapamiętywania stosowane w procesie kształcenia kompetencji komunikacyjnej uczniów na lekcji języka obcego [online], http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-4482e1df-d4ef-48a6-b0fc-479756a9fd24/c/art7.pdf [26.05.2018]
Google Scholar
Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Siek-Piskozub T., 2007, Strategia ludyczna w glottodydaktyce, w: A. Surdyk (red.), Kulturotwórcza funkcja gier, t. 1, Poznań, s. 13–28.
Google Scholar
Siek-Piskozub T., Wach A., 2006, Muzyka i słowa. Rola piosenki w procesie przyswajania języka obcego, Poznań.
Google Scholar
Siek-Piskozub T., Wach A., 2013, Wielopłaszczyznowy charakter lekcji języka obcego, „Studia Rossica Posnaniensia”, r. 38, s. 231–243.
Google Scholar
Słownik języka polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/szukaj/uczenie%20się.html [dostęp: 26.05.2018].
Google Scholar
Zarzycka G., 2004, Linguakultura – czym jest, jak ją badać i „otwierać”?, w: A. Dąbrowska (red.), Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym, Wrocław, s. 435–443.
Google Scholar
Zarzycka G., 2014, Media w nauczaniu języków obcych. Koncepcje teoretyczne i wybrane rozwiązania metodyczne, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 21, E. Pałuszyńska, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik, M. Wojenka-Karasek (red.), s. 321–333.
Google Scholar
Zwierzycka-Raulinajtys A., 2007, Piosenka w nauczaniu dzieci języka obcego – zabawa czy trudność, w: A. Surdyk (red.), Kulturotwórcza funkcja gier, t. 1, Poznań, s. 99–107.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.