Czy aplikacja Genial.ly rzeczywiście jest genialna? O potencjale narzędzi online podczas zdalnego nauczania języka polskiego jako obcego
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.33Słowa kluczowe:
język polski jako obcy, aplikacja, zdalne nauczanie, Genial.ly, lekcje onlineAbstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie możliwości wykorzystania narzędzia Genial.ly podczas zdalnych zajęć z cudzoziemcami. Aplikacja umożliwia nie tylko tworzenie gier, quizów lub pokoi zagadek, ale także infografik, interaktywnych ilustracji, przewodników, zadań typu prawda–fałsz, ćwiczeń polegających na łączeniu par oraz uzupełnianiu osi czasu lub mapy. Nauczyciel ma również możliwość zaprojektowania prezentacji w trzech wariantach: tradycyjnym – z użyciem tekstu oraz grafiki, wideo – w formie krótkiego filmu, który może stanowić alternatywę dla webinarów, a także w wersji rozdziału z podręcznika łączącego treści wprowadzane podczas zajęć z krótkim quizem sprawdzającym przyswojoną wiedzę. Artykuł nie tylko prezentuje potencjał popularnej aplikacji, ale podaje również przykłady konkretnych sposobów wykorzystania narzędzia podczas lekcji języka polskiego jako obcego. Przedstawione zadania stworzone w aplikacji Genial.ly zostały zweryfikowane w grupach cudzoziemskich podczas zajęć prowadzonych zdalnie, zarówno jako element lekcji w czasie rzeczywistym, jak i praca domowa.
Bibliografia
genial.ly 1: https://view.genial.ly/5ecd7ec18035300d8e160bf9/horizontal-infographic-lists-rodzina-kobiety-vs-mezczyzni [06.06.2020].
Google Scholar
genial.ly 2: https://view.genial.ly/5ed50e835267300d859bab8f/presentation-album-rodzinny [06.06.2020].
Google Scholar
genial.ly 3: https://view.genial.ly/5ed7b9f5fa75bb0d9d179ae5/vertical-infographic-czas-terazniejszy [06.06.2020].
Google Scholar
genial.ly 4: https://view.genial.ly/5ed7cf23fa75bb0d9d179dbc/game-rzutki-czas-terazniejszy [06.06.2020].
Google Scholar
genial.ly 5: https://view.genial.ly/5ed7d30723f1c90d96099e2a/game-memory-czasowniki [06.06.2020].
Google Scholar
genial.ly 6: https://view.genial.ly/5ece86f94cb8330da0633ef9/interactive-image-czasy [06.06.2020].
Google Scholar
genial.ly 7: https://view.genial.ly/5ed8e945c1e3480d9b9c9abd/game-breakout-znani-polacy-pokoj-zagadek [06.06.2020].
Google Scholar
genial.ly 8: https://view.genial.ly/5ede4c0ad02b340d647a9b2b/video-presentation-znani-polacy [06.06.2020].
Google Scholar
genial.ly 9: https://www.eduelo.pl [06.06.2020].
Google Scholar
genial.ly 10: https://view.genial.ly/5edf4b00fa7f690d0c882f04/learning-experience-challenges-sportowcy [06.06.2020].
Google Scholar
Gruza D., Pabiańczyk A., 2016, Język polski 2.0 – zastosowanie nowoczesnych technologii w nauczaniu języka polskiego, Warszawa.
Google Scholar
Halicka A., 2019, Genial.ly – genialna platforma dla nowoczesnych nauczycieli, „Biblioteka – Centrum Informacji”, nr 2, s. 8–13.
Google Scholar
Lipińska E., Seretny A., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
online 1: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse [06.06.2020].
Google Scholar
online 2: https://ed.ted.com [06.06.2020].
Google Scholar
online 3: https://www.youtube.com [06.06.2020].
Google Scholar
online 4: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/nationalresponses [06.06.2020].
Google Scholar
online 5: https://mamstartup.pl/genial-ly-zebralo-runde-w-wysokosci-5-milionow-dolarow [6.05.2020].
Google Scholar
online 6: https://blog.genial.ly/en/bett-2020-reward-experience/ [06.06.2020].
Google Scholar
online 7: https://startupacademy.pl/co-to-jest-startup/ [06.06.2020].
Google Scholar
online 8: https://www.genial.ly/login [06.06.2020].
Google Scholar
online 9: https://app.genial.ly/plans?from=burgerbar_my_plan [06.06.2020].
Google Scholar
online 10: http://www.superbelfrzy.edu.pl/glowna/genially-genialne-narzedzie-na-czas-edukcji-zdalnej-i-nie-tylko/ [06.06.2020].
Google Scholar
online 11: https://etwinning.pl/tydzien-z-genial-ly/ [06.06.2020].
Google Scholar
online 12: https://www.specjalni.pl/2020/03/plakat-w-genialy-wiosenne-zadania.html [06.06.2020].
Google Scholar
online 13: https://polonistkaprzytablicy.blogspot.com/2020/02/instrukcja-genially.html?m=0 [06.06.2020].
Google Scholar
online 14: https://www.polskizklasa.pl/genialne-genially-czyli-instrukcja-dla-poczatkujacych/ [06.06.2020].
Google Scholar
online 15: https://www.facebook.com/groups/868064883659074/ [06.06.2020].
Google Scholar
online 16: http://www.polskamacierz.com/gdzieszukacinspiracji.html [06.06.2020].
Google Scholar
online 17: http://eduplus.com.pl [06.06.2020].
Google Scholar
Osowska I., 2017, Genial.ly – genialna pomoc dydaktyczna, „TIK w edukacji”, nr 6, s. 54–55.
Google Scholar
Szczepan-Jakubowska D., 2017, Nauka przez doświadczenie i działanie – przyszłość organizacji i przyszłość szkoleń, w: M. Gromadzka (red.), Uczenie dorosłych okiem praktyka, Warszawa.
Google Scholar
Żylińska M., 2013, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń, s. 83–92.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.