Grammar in Practice and Theory. On the Polish as a Foreign Language Textbook Series Gramatyka Dla Praktyka. Funkcjonalne Ćwiczenia Gramatyczne Z Języka Polskiego Jako Obcego Dla Obcokrajowców Na Poziomie A1, A2, B1

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.29.25

Keywords:

teaching Polish as a foreign language, functional grammar, pedagogical grammar, textbook

Abstract

The aim of the review is the critical analysis of a series of grammar textbooks Gramatyka dla praktyka by Kamila Dembińska, Karolina Fastyn-Pleger, Agnieszka Małyska and Marta Ułańska. The author discusses the methodological assumptions which govern material organization in the textbooks, the content of each part of the series, topics and forms of the proposed exercises, the metalanguage and texts genres used in the textbooks, as well as the stylistic, sociocultural and cultural information provided in the series.

References

Dembińska K., Fastyn-Pleger K., Małyska A., Ułańska M., 2017, Gramatyka dla praktyka. Fleksja i słowotwórstwo, Potsdam.
Google Scholar

Dembińska K., Fastyn-Pleger K., Małyska A., Ułańska M., 2021, Gramatyka dla praktyka. Czasownik, Potsdam.
Google Scholar

Dembińska K., Fastyn-Pleger K., Małyska A., Ułańska M., 2022, Gramatyka dla praktyka. Składnia, Potsdam.
Google Scholar

Grochala B., 2016, Metajęzyk w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 23, s. 73–82.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.23.06

Izdebska-Długosz D., 2016, Uczyć czy nie uczyć? – Przemiany miejsca i roli gramatyki w świetle metod nauczania języków obcych, „Acta Humana”, nr 7, s. 93–103.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17951/ah.2016.7.93

Janowska I., 2020, Zadaniowa koncepcja kształcenia językowego w materiałach do nauczania języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 27, 505–526.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.30

Kaczmarski S. P., 2002, Gramatyka a funkcjonalno-komunikacyjne nauczanie języka obcego, „Języki Obce w Szkole”, nr 2, s. 15–19.
Google Scholar

Nassaji H., Fotos S., 2011, Teaching Grammar in Second Language Classroom, Nowy Jork i Londyn.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780203850961

Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar

Published

2022-12-29

How to Cite

Dembowska-Wosik, I. (2022). Grammar in Practice and Theory. On the Polish as a Foreign Language Textbook Series Gramatyka Dla Praktyka. Funkcjonalne Ćwiczenia Gramatyczne Z Języka Polskiego Jako Obcego Dla Obcokrajowców Na Poziomie A1, A2, B1. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 29, 377–382. https://doi.org/10.18778/0860-6587.29.25

Most read articles by the same author(s)