Eduroom on lessons of polish as a foreign language – a virtual escape room
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.25Keywords:
Polish as a foreign language, virtual escape room, application, remote teachingAbstract
The aim of the article is to present the possibilities of using the technology of escape rooms in the teaching Polish a foreign language. The process of adapting for educational purposes this popular form of entertainment, commonly known in its English version as an escape room, will be followed. The need to change the form of language classes from stationary to remote work results in the introduction of new ideas for attracting the attention of students during the lessons. An excellent way to do this is to use the opportunities offered by access to new technologies. The potential of various platforms, applications, and online tools is widely described on groups that bring together teachers using Facebook. It is impossible to ignore the fact that a treasury of knowledge in this area is provided by the advice of English and Polish philologists who work mainly with Polish children. However, the tools indicated by them can also be successfully adapted for classes with foreigners – practically at any language level and regardless of age or nationality. This article pays special attention to the applications: Genial.ly, Microsoft Teams and Sutori.
References
Bradford C.C., Brown V., El Houari M., Trakis J. M., Weber J. A., Buendgens-Kosten J., 2021, English Escape! Using breakout games in the intermediate to advanced EFL classroom, „Ludic Language Pedagogy”, t. 3, s. 1–20.
Google Scholar
eduroom 1 https://view.genial.ly/6074466e5bb9470dc4a3922f/interactive-content-byla-jestbedzie (dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar
eduroom 2 https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=7xpEYw7al0O7fvnUcF6WO4NQKBGDVJ9GrBhRH0j9iNJUOEtORVo5UjFCMlY3R1AwUEZXR0FRWTY0Ry4u (dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar
eduroom 3 https://www.sutori.com/story/byl-jest-bedzie--WaPpJfbRtFN3tMWh1zVnDNMg (dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar
eduroom 4 https://view.genial.ly/60746995e45ab80d4a7cb1d4/social-horizontal-post-byla (dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar
eduroom 5 https://view.genial.ly/60746b672eb39f0da8eec06a/vertical-infographic-jest (dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar
eduroom 6 https://learningapps.org/watch?v=pj3n0uahk21 (dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar
eduroom 7 https://wordwall.net/pl/resource/14365634 (dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar
facebook 1 S’cape Club, les escape games pédagogiques, https://www.facebook.com/groups/2353388058240949/about (dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar
facebook 2 Educational Escape Rooms, https://www.facebook.com/groups/924220401381979/about (dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar
facebook 3 ESCAPE ROOMOWY RAJI, https://www.facebook.com/groups/2304039533217751/about (dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar
facebook 4 Escape Room w Genially, https://www.facebook.com/groups/escaperoomgenially (dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar
facebook 5 ESCAPE ROOM w edukacji, https://www.facebook.com/groups/797701987331000/about (dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar
Fotaris P., Mastoras T., 2019, Escape Rooms for Learning: A Systematic Review, 10.34190/GBL.19.179.
Google Scholar
Gómez López A., 2019, The use of escape rooms to teach and learn English at university, w: Pérez-Aldeguer S., Akombo D., Research, technology and best practices in Education, Eindhoven, s. 94–102.
Google Scholar
Gruza D., Pabiańczyk A., 2016, Język polski 2.0 – zastosowanie nowoczesnych technologii w nauczaniu języka polskiego, Fundacja Edu&More, Warszawa.
Google Scholar
Kaźmierczak P., 2020a, Escape room – nowa zagadka glottodydaktyki polonistycznej, w: E. Kubicka, M. Berend, A. Walkiewicz, Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego V, Toruń, s. 301–315.
Google Scholar
Kaźmierczak P., 2020b, Czy aplikacja Genial.ly rzeczywiście jest genialna? O potencjale narzędzi online podczas zdalnego nauczania języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 27, s. 559–570.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.33
Lipińska E., Seretny A., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
online 1 https://globalna.ceo.org.pl/pokoj-zagadek-escape-room (dostęp:15.05.2021).
Google Scholar
online 2 https://educarium.pl/inspiracje/zabawy-rozwijajace-zmysly/edukacja-w-escape-roomie(dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar
online 3 https://ipn.gov.pl/pl/aktualnosci/41775,Escape-Room-na-Przystanku-Historia-dodatkowe-gry-w-tygodniu-i-w-sobote.html (dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar
online 4 https://histmag.org/Escape-room-Wsypa-Stycznosc-z-historia-nie-konczy-sie-w-pokoju-zagadek-17603 (dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar
online 5 https://zakreconybelfer.pl/2017/03/zagadkowa-sprawa.html (dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar
online 6 https://zakreconybelfer.pl/2019/03/relacje-w-akcji.html (dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar
online 7 https://lockme.pl/pl/blog/poradnik-live-cam-escape-wersja-korporacyjna (dostęp:15.05.2021).
Google Scholar
online 8 https://www.youtube.com/channel/UCm5h-am8xHM5uDt04pcsW3w/videos (dostęp:15.05.2021).
Google Scholar
online 9 https://www.youtube.com/user/superbelfrzy/videos (dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar
Veldkamp A., van de Grint L., Knippels M.-Ch. P. J., van Joolingen W. R., 2020, Escape education: A systematic review on escape rooms in education, „Educational Research Review”, t. 31, s. 1–18 https://doi.org/10.1016/j.edurev.2020.100364
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2020.100364
Żylinska M., 2007, Postkomunikatywna dydaktyka języków obcych w dobie technologii informacyjnych, Warszawa.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.