Próba oceny strategii ekspansji poprzez przejęcie na przykładzie transakcji Bosch–Siemens i Zelmer

Autor

  • Adrian Wójtowicz Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny

DOI:

https://doi.org/10.18778/2391-6478.1.3.06

Słowa kluczowe:

fuzje i przejęcia, zarządzanie strategiczne, strategia przedsiębiorstwa, strategia rozwoju, wzrost zewnętrzny, rynek AGD

Abstrakt

Fuzje i przejęcia w obecnej zglobalizowanej gospodarce stanowią istotną strategię rozwoju przedsiębiorstw. Tę formę wzrostu wybrała grupa BSH, która przejęła polską spółkę giełdową Zelmer SA – lidera segmentu małego AGD w Europie Środkowo-Wschodniej. BSH jest globalnym producentem dużego AGD. W artykule dokonano analizy obu spółek i podjęto ocenę zasadności transakcji w kontekście rozwoju grupy kapitałowej BSH. Oceniono, iż przejęcie korzystnie przyczyniło się do wzrostu udziału rynkowego w Europie Środkowo-Wschodniej. Przyczyniło się również do poszerzenia portfolio produktowego grupy.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Bosch chce przejąć Zelmera. Daje 40zł za akcję, http://www.forbes.pl/artykuly/sekcje/Investor-GPW-aktualnosci/bosch-chce-przejac-zelmera--daje-40-zl-za-akcje,31225,1
Google Scholar

Bosch i Siemens przejmują polską firmę Zelmer S. A., http://biznes.onet.pl/bosch-i-siemensprzejmuja-polska-firme-zelmer-sa,18491,5453835,news-detal
Google Scholar

Branża AGD w Polsce, http://www.cecedpolska.pl/?m=docs&i=83_117&a=View&idd=223
Google Scholar

BSH Bosch Und Siemens Hausgeräte GmbH z siedzibą w Monachium, Niemcy, http://www.uokik.gov.pl/koncentracje.php?news_id=10938
Google Scholar

B/S/H/ Engaging in dialog. Group Annual Report 2013, http://www.bsh-group.de/presse/fileadmin/publication/2014/Englisch/BSH_Annual_Report_2013_EN_lowres.pdf
Google Scholar

Dlaczego Zelmer, http://www.zelmer.pl/dlaczego-zelmer
Google Scholar

Eksperci BRE: Polska największym producentem sprzętu AGD w Europie, http://media.mbank.pl/pr/232537/eksperci-bre-polska-najwiekszym-producentem-sprzetu-agd-w-europie
Google Scholar

Frąckowiak W. (red.), 2009, Fuzje i przejęcia, PWE, Warszawa.
Google Scholar

Pierścionek Z., 2003, Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Pomykalska B., Pomykalski P., 2008, Analiza finansowa przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Produkcja AGD w Polsce w 2013, CECED Polska, http://www.cecedpolska.pl/download.php?f=88b2362cff.pdf&t=i2d
Google Scholar

Produkcja AGD w Polsce I–IV 2014, CECED Polska, http://www.cecedpolska.pl/download.php?f=cdaf9cb70e.pdf&t=i2d
Google Scholar

Profil firmy 2014, http://www.bsh-group.pl/
Google Scholar

Ukraina wpływa na rynek AGD, http://www.ekonomia.rp.pl/artykul/1105640.html
Google Scholar

World Map, http://www.bsh-group.com/index.php?page=128123&language=uk
Google Scholar

Zelmer ma nowego właściciela, http://www.naszdziennik.pl/ekonomia-gospodarka/27884,zelmer-ma-nowego-wlasciciela.html
Google Scholar

Zelmer trafi w ręce Boscha. Stawką walka o pozycję lidera AGD w regionie, http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,13153344,Zelmer_trafi_w_rece_Boscha__Stawka_walka_o_pozycje.html
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2014-09-30

Jak cytować

Wójtowicz, A. (2014). Próba oceny strategii ekspansji poprzez przejęcie na przykładzie transakcji Bosch–Siemens i Zelmer. Finanse I Prawo Finansowe, 1(3), 67–78. https://doi.org/10.18778/2391-6478.1.3.06

Numer

Dział

Artykuł