Ochrona praw konsumenta w kontekście realizacji tzw. planów sprzedaży w banku komercyjnym
DOI:
https://doi.org/10.18778/2391-6478.2.14.08Słowa kluczowe:
ochrona konsumentów, plan sprzedaży, missellingAbstrakt
Banki komercyjne nastawione na osiąganie zysków często stosują nieuczciwe praktyki rynkowe. Realizacja przez nie tzw. planów sprzedażowych powoduje często wymuszanie na klientach podpisania umów, które nie odpowiadają ich interesom. Straty, które w związku z tym ponoszą mają wpływ na to, że klienci przestają postrzegać banki jako instytucje zaufania publicznego. Banki dążą do wzrostu sprzedaży nie tylko kosztem klientów, ale także własnych pracowników. Plany sprzedaży demotywują pracowników i mają negatywny wpływ na wydajność pracy. Artykuł podkreśla problem realizacji w bankach planów sprzedażowych, które wymuszają oszukańcze i nieetyczne zachowania. Wskazuje jednak, że klienci mają wiele narzędzi walki z bankami i nie pozostają w niej osamotnieni. Oszukiwani przez banki klienci mają liczne możliwości dochodzenia swoich praw.
Pobrania
Bibliografia
Armstrong M., 2005, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Google Scholar
Bechowska-Gebhardt A., Stalewski T., 2004, Mobbing – patologia zarządzania personelem, Difin, Warszawa.
Google Scholar
Celary I., Polok G. (red.), 2013, Odpowiedzialność w przestrzeni społeczno pastoralnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
Google Scholar
Cybulski K., 2004, Zarządzanie działem sprzedaży firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Iwanicz-Drozdowska M., 2005, Zarządzanie finansowe bankiem; Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar
Judek R., Strategia sprzedaży na 2016 r. w 5 prostych krokach, https://bonaverba.com.pl/strategiasprzedazy-2016.
Google Scholar
Kisiel M., Najważniejsze zmiany dla klientów banków w 2016 r., http://www.bankier.pl/wiadomosc/Najwazniejsze-zmiany-dla-klientow-bankow-w-2016-roku-7291523.html.
Google Scholar
Knitter M., 5 sposobów na walkę z bankiem o swoje prawa, http://www.money.pl/banki/wiadomosci/artykul/piec;sposobow;na;walke;z;bankiem;o;swoje;prawa,157,0,687005.html.
Google Scholar
Nowak A., 6 sposobów podnoszenia motywacji pracowników, http://di.com.pl/6-metod-podnoszenia-motywacji-pracownikow-50366.
Google Scholar
Nowakowski J., Famulska T., 2008, Stabilność i bezpieczeństwo systemu bankowego, Difin, Warszawa.
Google Scholar
Penc J., 2000, Motywowanie w zarządzaniu, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków.
Google Scholar
Plany sprzedażowe jako podstawowa determinanta łamania etyki w sektorze bankowości i finansów, https://zbp.pl/public/repozytorium/dla_bankow/prawo/konkurs/etyka.w.finansach.praca.marcin.stronski.pdf.
Google Scholar
Próchnicki W., 2014, Budowanie strategii sprzedaży wspierającej wykonanie założonego planu sprzedażowego, „Szef Sprzedaży”, nr 17.
Google Scholar
Pyka I. (red.), 2013, Bankowość komercyjna, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
Google Scholar
Rekomendacje dla banków, Rekomendacja T dotycząca dobrych praktyk w zakresie zarządzania ryzykiem detalicznych ekspozycji rynkowych, https://www.knf.gov.pl/regulacje/praktyka/rekomendacje_banki/rekomendacje.html.
Google Scholar
Rzemek M., Mobbing i nierówne traktowanie – przybywa spraw sądowych przeciwko pracodawcom, http://www.rp.pl/Kadry/308179985-Mobbing-i--nierowne-traktowanie---przybywa-sprawspraw-sadowych-przeciwko-pracodawcom.html#ap-2.
Google Scholar
Schultz D. P., Schultz S. E., 2002, Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Wydawnictwo PWN, Warszawa.
Google Scholar
Sprawozdania z działalności Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego za lata 2012–2015, Warszawa 2013–2016, https://zbp.pl/dla-konsumentow/arbiter-bankowy/sprawozdania.
Google Scholar
Ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, Dz.U. 2016, poz. 1528.
Google Scholar
Ustawa z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze finansowym, Dz.U. 2016, poz. 174, 615, 888, 996, 1823.
Google Scholar
Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2015, poz. 1634.
Google Scholar
Wojnowska S., Gniadek K, Miss…co?!?, „Gazeta Ubezpieczeniowa”, http://www.gu.com.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=56955:miss-co&catid=122&Itemid=153.
Google Scholar
[www 1] http://www.investorwords.com/18753/misselling.html#ixzz4FbZqYNdo,
Google Scholar
[www 2] www.zbp.pl/public/repozytorium/dla_konsumentow/arbiter_bankowy/sprawozdania/sprawozdanie_z_dzialalnosci_Bankowego_Arbitrau_Konsumenckiego_w_2015_roku.pdf.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.