A Tribute to „Barocco”: The Figurativeness of Maria Morska

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2299-7458.08.20

Słowa kluczowe:

Maria Morska, Anna Iwaszkiewicz, Jarosław Iwaszkiewicz, Antoni Słonimski, Skamander, Skamander’s muse, poetry

Abstrakt

The paper focuses on the figure of Maria Morska, a reciter dubbed “Skamander muse”, who had a versatile and multifaceted impact on the literary circles of her day. I am conducting the quest for the artist (elusive today in the face of scarce biographical sources) through interpreting the poems for which she was a magnet and a centre (i.e. Inwokacja by Antoni Słonimski and Groteska by Jarosław Iwaszkiewicz). The image of Morska emerging from them presents a very original figure: one that was admired and received intensely. The poetic inscriptions of the impression which the Skamander muse made often bring to mind the reception of works of art. Morska refines commonness into a metaphor. Her literary image is a testimony to a moment of delight, dazzle, and – perhaps more importantly – spontaneous, artistic co-participation. She inspires one to look for pseudonyms and roles which would be capable of expressing the impression that accompanied her – one of changeability, glimmer, being different, never being the same.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Agata Szulc-Woźniak - Adam Mickiewicz University

Agata Szulc-Woźniak – a PhD student in the Faculty of Polish and Classical Philology at Adam Mickiewicz University in Poznań. Her research interests include Polish 20th-century poetry. She prepares her PhD dissertation on Joanna Pollakówna. She published in, for instance, “Ruch Literacki” and “Konteksty Kultury”.

Bibliografia

Boy-Żeleński T., Wieczór recytacyjny Marii Morskiej i Stefana Jaracza z udziałem poetów Skamandra, [in:] T. Boy-Żeleński, Flirt z Melpomeną. Pisma, vol. XXII, pp. 586-587.
Google Scholar

Faryna-Paszkiewicz H., Opium życia. Niezwykła historia Marii Morskiej – muzy skamandrytów, Warszawa 2008.
Google Scholar

Heistein J., Historia literatury włoskiej, Wrocław–Warszawa–Kraków 1987.
Google Scholar

Iwaszkiewicz A., Dzienniki, Warszawa 1993.
Google Scholar

Iwaszkiewicz A., Iwaszkiewicz J., Listy 1922-1926, eds. M. Bojanowska, E. Cieślak, Warszawa 1998.
Google Scholar

Iwaszkiewicz J., Aleja przyjaciół, Warszawa 1984.
Google Scholar

Iwaszkiewicz J., Książka moich wspomnień, Kraków 1968.
Google Scholar

Krzywicka I., Wyznania gorszycielki, Warszawa 1996.
Google Scholar

Kuciel-Frydryszak J., Słonimski. Heretyk na ambonie, Warszawa 2012.
Google Scholar

Liebert J., Pisma zebrane, vol. II, Warszawa 1976.
Google Scholar

Mickiewicz A., Dziady, cz. III, Kraków 2010.
Google Scholar

Słonimski A., Godzina poezji, Warszawa 1923.
Google Scholar

Słonimski A., Wybór poezji, London 1944.
Google Scholar

Staff L., Michał Anioł i jego poezje, Warszawa 1977.
Google Scholar

Stradecki J., W kręgu Skamandra, Warszawa 1977.
Google Scholar

Tuwim J., Nasz pierwszy wieczór, “Wiadomości Literackie” 1926, no. 51/52.
Google Scholar

Vittoria Colonna (1490-1547), [in:] Dawne płomienie. Mała antologia włoskiej poezji miłosnej, translation and selection by A. Kuciak, introduction by P. Salwa, biograms and edition of the Italian part by A. Jankiewicz, Warszawa 2008.
Google Scholar

Wroczyński T., O twórczości Jarosława Iwaszkiewicza, “Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza” 1994, no. 29, p. 90.
Google Scholar

Zacharska J., Skamander, Warszawa 1977.
Google Scholar

Żaboklicki K., Historia literatury włoskiej, Warszawa 2008.
Google Scholar

Opublikowane

2019-12-30

Jak cytować

Szulc-Woźniak, A. (2019). A Tribute to „Barocco”: The Figurativeness of Maria Morska. Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze, (8), 187–198. https://doi.org/10.18778/2299-7458.08.20

Numer

Dział

Articles