Figury zaprzeczonej przestrzeni (Różewicz, Celan, Staff)

Autor

  • Tomasz Wójcik Uniwersytet Warszawski, Instytut Literatury Polskiej, Zakład Literatury XX i XXI wieku

DOI:

https://doi.org/10.18778/2299-7458.02.07

Słowa kluczowe:

Tadeusz Różewicz, Leopold Staff, Paul Celan, przestrzeń, druga wojna światowa

Abstrakt

Przedmiot refleksji stanowi wiersz Tadeusza Różewicza Pomniki. Intertekstualna lektura utworu polega na odczytaniu go w kontekście poezji Leopolda Staffa i Paula Celana. Obecną w wierszu – wspólną dla wymienionych autorów – metaforykę przestrzenną interpretuje się jako formę diagnozy sytuacji duchowej po doświadczeniach ostatniej wojny.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Celan Paul, Wiersze, wybrał, przeł. i posłowiem opatrzył F. Przybylak, Kraków 1988, s. 195
Google Scholar

George Stefan, Poezje, wybór i wstęp K. Kamińska, Warszawa 1979, s. 173
Google Scholar

Miłosz Czesław, Poezje, Warszawa 1988, s. 105
Google Scholar

Miłosz Czesław, To, Kraków 2000, s. 78
Google Scholar

Różewicz Tadeusz, Niepokój. Wybór wierszy z lat 1944–1994, Warszawa 1995, s. 263
Google Scholar

Różewicz Tadeusz, Poezje, Wrocław 1987, s. 21
Google Scholar

Różewicz Tadeusz, Wyjście, Wrocław 2004, s. 27
Google Scholar

Staff Leopold, Poezje zebrane, t. II, Warszawa 1980, s. 814
Google Scholar

Wodziński Cezary, Kairos. Konferencja w Todtnaubergu. Celan – Heidegger, Gdańsk 2010, s. 71, 279
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2013-01-01

Jak cytować

Wójcik, T. (2013). Figury zaprzeczonej przestrzeni (Różewicz, Celan, Staff). Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze, (2), 97–105. https://doi.org/10.18778/2299-7458.02.07

Numer

Dział

Artykuły