Pasja i antyk. Wawrzyńca Korwina (1465–1527) rozważania wielkanocne
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-0319.24.10Słowa kluczowe:
literatura neolatynistyczna, poezja renesansowa, śmierć Boga, liturgia godzinAbstrakt
The article is an attempt of interpretation of seven poems written by Wawrzyniec Korwin which were inserted in St. Bonaventura`s homilies and constitute forms of prayers to be said daily by Christians. The author analyses the artistic skill of the language used by the poet. His poems keep fascinating their readers because of their language, i.e. style as a system of remarkable pattern of linguistic elements and ancient metre.
Bibliografia
Brahmer, M. (1957). W galerii renesansowej. Szkice literackie. Warszawa: PIW.
Google Scholar
Burke, P. (1998). Die europäische Renaissance. Zentren und Peripherien. München: C.H. Beck.
Google Scholar
Curtius, E.R. (2009). Literatura europejska i łacińskie średniowiecze. Przeł. A. Borowski. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Dąbrowski, S. (1989). „Teologia literatury a wiedza o literaturze. (Porównania i propozycje)”. Przegląd Humanistyczny 12. 155–161.
Google Scholar
Dybciak, K. (1977). „Literatura wobec religii – izolacja czy przenikanie?”. Znak 11/12. 1359–1371.
Google Scholar
Fulińska, A. (1997). „Renesansowa aemulatio: alegacja czy intertekstualność?”. Teksty Drugie 4. 5–15.
Google Scholar
Fulińska, A. (2000). Naśladowanie i twórczość: renesansowe teorie imitacji, emulacji i przekładu. Wrocław: FNP.
Google Scholar
Głowiński, M. (1986). „O intertekstualności”. Pamiętnik Literacki 4. 75–100.
Google Scholar
Gutowski, W. (1994). Literatura wobec sacrum. Wątpliwości i propozycje. W: Gutowski, W. (red.). Wśród szyfrów transcendencji. Szkice o sacrum chrześcijańskim w literaturze polskiej XX wieku. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK. 5–20.
Google Scholar
Huizinga, J. (1998). Jesień średniowiecza. Przeł. T. Brzostowski. Warszawa: PIW.
Google Scholar
Łempicki, S. (1952). Renesans i humanizm w Polsce. Warszawa: Czytelnik.
Google Scholar
Paciuszkiewicz, M. (1977). „Ku teologii słowa literackiego”. Roczniki Teologiczno-Kanoniczne 24. 67–72.
Google Scholar
Pelc, J. (1973). Renesans w literaturze polskiej. W: Pelc, J. (red.). Problemy literatury staropolskiej. Wrocław: Ossolineum. 29–104.
Google Scholar
Sinko, T. (1918). Historia poezji łacińskiej w Polsce. W: Tarnowski, S., Bruchnalski, W., Sinko, T., Chlebowski, B., Brückner, A., Chrzanowski, I., Kallenbach, J., Hahn, W., Gubrynowicz, B., Wojciechowski, K., Mann, M., Grabowski, T., Tretiak, J. (red.). Dzieje literatury pięknej w Polsce, t. 1. Kraków: PAU. 130–139.
Google Scholar
Skwarczyńska, S. (1953). „Literatura katolicka” jako termin w nauce o literaturze. Zagadnienie oceny literatury katolickiej. O teorii inspiracji ze stanowiska katolickiego. W: Skwarczyńska, S. (ed.). Studia i szkice literackie. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax. 9–20.
Google Scholar
Szymik, J. (1994). W poszukiwaniu teologicznej głębi literatury. Katowice: Wydawnictwo św. Jacka.
Google Scholar
Woronczak, J. (1994). Studia o literaturze średniowiecza i renesansu. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar
Zarębianka, Z. (1990). „O poezji religijnej i sposobach jej badania”. Roczniki Humanistyczne 38(1). 25–55 https://doi.org/10.18290/rh
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18290/rh
Zawadzki, R.K. (2014). „Pobożność renesansowa, czyli precationes quotidianae (na podstawie Catechismi capita decem Ambrożego Moibana oraz elegii Ioannesa Stigeliusa i Joachima Camerariusa)”. Littera Antiqua 9. 142–161.
Google Scholar
Zawadzki, R.K. (2015). „Renesansowa poezja w służbie polemiki religijnej. Carmen in quadam theologica disputatione (1524)”. Meander 70. 97–111 https://doi.org/10.24425/118453
Google Scholar
Ziomek, J. (1998). Renesans. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.