Transport Availability vs. Development of Poland’s Regions

Authors

  • Ewa Kusideł University of Łódź
  • Joanna Górniak University of Łódź

DOI:

https://doi.org/10.2478/v10103-012-0029-3

Abstract

The article discusses the issue of transport availability, taking into account road and rail infrastructure, as compared with socio-economic development in specific regions of Poland. The issue is studied from the theoretical and empirical point of view. The nature of the of the research is to use of existing methods for new dataset, namely the transport development level is estimated based on a composite indicator of development and degree of convergence among regions is estimated using classical regional convergence tests. The main goal of the study is to assess the degree of transport availability diversification among regions (voivodships) of Poland in comparison with their socio-economic development. The hypothesis assumes that there is strong correlation between transport availability and development of the regions and therefore similarity in the convergence inference.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bell G., Bowen P., Fawcett P. (1984). The business of transport. MacDonald & Evans Ltd, Plymouth
Google Scholar

Boyle G.E., McCarthy T.G. (1997). A simple measure of β–convergence, Oxford Bulletin of Economics and Statistics, 59, 2
Google Scholar

Michałowska M. (Ed.), (2009). Efektywny transport – konkurencyjna gospodarka [Effective transport – competitive economy], Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice
Google Scholar

Michałowska M. (Ed.), (2009). Transport w gospodarce opartej na wiedzy [Transport in knowledge-based economy], Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice
Google Scholar

Malina A. (2004). Wielowymiarowa analiza przestrzennego zróżnicowania struktury gospodarki Polski według województw [Multidimensional analysis of spatial diversification of Polish economy structure according to voivodships], Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
Google Scholar

Raport wykonany dla Ministerstwa Rozwoju Regionalnego [Report prepared for the Ministry of Regional Development]: T. Komornicki (Ed.), (2008). Opracowanie metodologii liczenia wskaźnika międzygałęziowej dostępności transportowej terytorium Polski oraz jego oszacowanie [Methodology of computing the intramodal transport availability indicator for the territory of Poland and its estimation], Warszawa
Google Scholar

Rosik P., Szuster M. (2008). Rozbudowa infrastruktury transportowej a gospodarka regionów [Development of transport infrastructure and regional economy]. Politechnika Poznańska, Poznań, Poznań
Google Scholar

Spiekermann K., Neubauer J. (2002). Accessibility and peripherality: concepts, models and indicators, Nordregio
Google Scholar

Wojewódzka-Król K. (Ed.), (2002). Rozwój infrastruktury transportu [Development of transport infrastructure], Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk
Google Scholar

Wolszczak-Derlacz J. (2007). Wspólna Europa, różne ceny – analiza procesów konwergencji [Common Europe, different prices – analysis of convergence processes], Wydawnictwo CeDeWu, Warsaw
Google Scholar

Woźniak M.G., Czuzhykov V.I., Lukianenko D.G. (2009). Konwergencja modeli ekonomicznych. Polska i Ukraina [Convergence of economic models. Poland and Ukraine], Wydawnictwo Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
Google Scholar

Zeliaś A. (2000). Taksonomiczna analiza przestrzennego zróżnicowania poziomu życia w Polsce w ujęciu dynamicznym [Dynamic taxonomic analysis of standard of living spatial diversification in Poland], Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
Google Scholar

Downloads

Published

2013-03-08

How to Cite

Kusideł, E., & Górniak, J. (2013). Transport Availability vs. Development of Poland’s Regions. Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe, 15(4), 105–116. https://doi.org/10.2478/v10103-012-0029-3

Issue

Section

Articles