Dostępność transportowa w świetle metody DEA

Autor

  • Joanna Górniak University of Lodz, Faculty of Economics and Sociology, Department of Logistics

DOI:

https://doi.org/10.2478/cer-2014-0032

Słowa kluczowe:

dostępność transportowa, wskaźniki infrastruktury, efektywność, metoda DEA

Abstrakt

Rozwój infrastruktury transportu i wzrost sprawności obsługi transportowej jest jednym z istotnych czynników wzrostu gospodarczego. Pojęcie dostępności transportowej można rozpatrywać w różnych aspektach. W niniejszym artykule skupiono uwagę na dostępności towarowej drogowej i kolejowej mierzonej wyposażeniem infrastrukturalnym. Podstawowym celem opracowania jest określenie efektywności wybranych krajów Europy w 2000, 2005 i 2010 roku pod względem dostępności transportowej przy danej liście nakładów i rezultatów. Badanie efektywności zostanie przeprowadzone na podstawie analizy DEA (ang. Data Envelopment Analysis), której przedmiotem jest ocena efektywności, z jaką dana gospodarka transformuje posiadane nakłady na wyniki. Hipoteza zakłada, że istnieją różnice pomiędzy efektywnością pod względem dostępności transportowej w krajach europejskich oraz możliwe jest podniesienie analizowanej efektywności poprzez wykorzystywanie doświadczeń krajów, które charakteryzują się wysokim poziomem efektywności.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Charnes A., Cooper W.W., Rhodes E.L. (1978), Measuring the efficiency of decision making units, ‘European Journal of Operational Research’.
Google Scholar

Energy and Transport in Figures 2013, European Commission Report.
Google Scholar

Guzik B. (2009), Podstawowe modele DEA w badaniu efektywności gospodarczej i społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
Google Scholar

Janecki R., Krawiec S. (2010), Efektywność i skuteczność polityki transportowej miast i regionów [in:] Michałowska M. (ed.) Efektywność transportu w teorii i praktyce, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
Google Scholar

Koźlak A. (2012), Nowoczesny system transportowy jako czynnik rozwoju regionalnego w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Google Scholar

Michałowska M. (ed.) (2012), Efektywność transportu w warunkach gospodarki globalnej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
Google Scholar

Rosik P. (2012), Dostępność lądowa przestrzeni Polski w wymiarze europejskim, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania S. Leszczyńskiego, Polska Akademia Nauk, Warszawa.
Google Scholar

Rosik P., Szuster M. (2008), Rozbudowa infrastruktury transportowej a gospodarka regionów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań.
Google Scholar

Spiekermann K., Neubauer J. (2002), Accessibility and Peripherality: Concepts, Models and Indicator, Nordregio.
Google Scholar

Schwab K. (2012), The global competiveness. Report 2012-2013, World Economic Forum, Geneve.
Google Scholar

Załoga E. (2013), Trendy w transporcie lądowym Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
Google Scholar

Opublikowane

2014-12-30

Jak cytować

Górniak, J. (2014). Dostępność transportowa w świetle metody DEA. Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe, 17(4), 55–70. https://doi.org/10.2478/cer-2014-0032

Numer

Dział

Artykuły