Dostępność transportowa w świetle metody DEA
DOI:
https://doi.org/10.2478/cer-2014-0032Słowa kluczowe:
dostępność transportowa, wskaźniki infrastruktury, efektywność, metoda DEAAbstrakt
Rozwój infrastruktury transportu i wzrost sprawności obsługi transportowej jest jednym z istotnych czynników wzrostu gospodarczego. Pojęcie dostępności transportowej można rozpatrywać w różnych aspektach. W niniejszym artykule skupiono uwagę na dostępności towarowej drogowej i kolejowej mierzonej wyposażeniem infrastrukturalnym. Podstawowym celem opracowania jest określenie efektywności wybranych krajów Europy w 2000, 2005 i 2010 roku pod względem dostępności transportowej przy danej liście nakładów i rezultatów. Badanie efektywności zostanie przeprowadzone na podstawie analizy DEA (ang. Data Envelopment Analysis), której przedmiotem jest ocena efektywności, z jaką dana gospodarka transformuje posiadane nakłady na wyniki. Hipoteza zakłada, że istnieją różnice pomiędzy efektywnością pod względem dostępności transportowej w krajach europejskich oraz możliwe jest podniesienie analizowanej efektywności poprzez wykorzystywanie doświadczeń krajów, które charakteryzują się wysokim poziomem efektywności.
Pobrania
Bibliografia
Charnes A., Cooper W.W., Rhodes E.L. (1978), Measuring the efficiency of decision making units, ‘European Journal of Operational Research’.
Google Scholar
Energy and Transport in Figures 2013, European Commission Report.
Google Scholar
Guzik B. (2009), Podstawowe modele DEA w badaniu efektywności gospodarczej i społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
Google Scholar
Janecki R., Krawiec S. (2010), Efektywność i skuteczność polityki transportowej miast i regionów [in:] Michałowska M. (ed.) Efektywność transportu w teorii i praktyce, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
Google Scholar
Koźlak A. (2012), Nowoczesny system transportowy jako czynnik rozwoju regionalnego w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Google Scholar
Michałowska M. (ed.) (2012), Efektywność transportu w warunkach gospodarki globalnej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
Google Scholar
Rosik P. (2012), Dostępność lądowa przestrzeni Polski w wymiarze europejskim, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania S. Leszczyńskiego, Polska Akademia Nauk, Warszawa.
Google Scholar
Rosik P., Szuster M. (2008), Rozbudowa infrastruktury transportowej a gospodarka regionów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań.
Google Scholar
Spiekermann K., Neubauer J. (2002), Accessibility and Peripherality: Concepts, Models and Indicator, Nordregio.
Google Scholar
Schwab K. (2012), The global competiveness. Report 2012-2013, World Economic Forum, Geneve.
Google Scholar
Załoga E. (2013), Trendy w transporcie lądowym Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.