Dostępność transportowa a rozwój polskich województw w świetle analizy konwergencji regionalnej
DOI:
https://doi.org/10.2478/v10103-012-0029-3Abstrakt
W artykule omówiono problem dostępności transportowej z wyróżnieniem infrastruktury drogowej oraz kolejowej na tle rozwoju społeczno-gospodarczego w poszczególnych województwach w Polsce. Zagadnienie to rozpatrywane jest zarówno w aspekcie teoretycznym, jak i empirycznym. Istotą badania jest wykorzystanie istniejących metod do nowego zestawu danych, a mianowicie poziom rozwoju transportu oszacowano na podstawie złożonego wskaźnika rozwoju, zaś stopień zbieżności pomiędzy regionami określono przy użyciu testów klasycznej konwergencji. Głównym celem badania jest ocena stopnia zróżnicowania dostępności transportowej pomiędzy województwami w Polsce w porównaniu do ich rozwoju społeczno-gospodarczego. Hipoteza badawcza zakłada, że istnieje silna korelacja pomiędzy dostępnością transportową i rozwojem regionów, co pociąga za sobą podobieństwo wniosków co do występowania konwergencji.
Pobrania
Bibliografia
Bell G., Bowen P., Fawcett P. (1984). The business of transport. MacDonald & Evans Ltd, Plymouth
Google Scholar
Boyle G.E., McCarthy T.G. (1997). A simple measure of β–convergence, Oxford Bulletin of Economics and Statistics, 59, 2
Google Scholar
Michałowska M. (Ed.), (2009). Efektywny transport – konkurencyjna gospodarka [Effective transport – competitive economy], Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice
Google Scholar
Michałowska M. (Ed.), (2009). Transport w gospodarce opartej na wiedzy [Transport in knowledge-based economy], Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice
Google Scholar
Malina A. (2004). Wielowymiarowa analiza przestrzennego zróżnicowania struktury gospodarki Polski według województw [Multidimensional analysis of spatial diversification of Polish economy structure according to voivodships], Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
Google Scholar
Raport wykonany dla Ministerstwa Rozwoju Regionalnego [Report prepared for the Ministry of Regional Development]: T. Komornicki (Ed.), (2008). Opracowanie metodologii liczenia wskaźnika międzygałęziowej dostępności transportowej terytorium Polski oraz jego oszacowanie [Methodology of computing the intramodal transport availability indicator for the territory of Poland and its estimation], Warszawa
Google Scholar
Rosik P., Szuster M. (2008). Rozbudowa infrastruktury transportowej a gospodarka regionów [Development of transport infrastructure and regional economy]. Politechnika Poznańska, Poznań, Poznań
Google Scholar
Spiekermann K., Neubauer J. (2002). Accessibility and peripherality: concepts, models and indicators, Nordregio
Google Scholar
Wojewódzka-Król K. (Ed.), (2002). Rozwój infrastruktury transportu [Development of transport infrastructure], Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk
Google Scholar
Wolszczak-Derlacz J. (2007). Wspólna Europa, różne ceny – analiza procesów konwergencji [Common Europe, different prices – analysis of convergence processes], Wydawnictwo CeDeWu, Warsaw
Google Scholar
Woźniak M.G., Czuzhykov V.I., Lukianenko D.G. (2009). Konwergencja modeli ekonomicznych. Polska i Ukraina [Convergence of economic models. Poland and Ukraine], Wydawnictwo Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
Google Scholar
Zeliaś A. (2000). Taksonomiczna analiza przestrzennego zróżnicowania poziomu życia w Polsce w ujęciu dynamicznym [Dynamic taxonomic analysis of standard of living spatial diversification in Poland], Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.