Dlaczego jest tak, jak jest?
DOI:
https://doi.org/10.18778/1506-6541.S2024.16Ключевые слова:
naiwność, sacrum, przyroda, partycypacja mistyczna, filozoficzne zdziwienieАннотация
Żywot Mateusza (1968) w reżyserii Witolda Leszczyńskiego to w polskiej kinematografii film niezwykły. Krytyka polska i światowa wskazywała na odmienność filmu od standardowych propozycji repertuarowych: akcentowano nadzwyczajne efekty pracy operatora, podnoszono talent i siłę kreacji Franciszka Pieczki, odtwórcy głównej roli. Jeden z recenzentów mówił nawet o arcydziele. Prezentowany tekst jest interpretacją filmu po ponad pięćdziesięciu latach, próbą sprawdzenia jego aktualności. Autor odsłania, rzadko podkreślany, wymiar misteryjny, sakralny filmu (w Eliadowskim rozumieniu). Wskazuje na osobność i niewspółczesność tytułowego bohatera. Analizuje kilka istotnych znaczeniowo filmowych kadrów, starając się wydobyć najistotniejsze cechy światoodczucia Mateusza. Ostatecznie, pokazuje, że jego ustami wypowiedziane zostaje fundamentalne filozoficzne pytanie, które każe zastanowić się nad rzekomą oczywistością naszej relacji z rzeczywistością.
Скачивания
Библиографические ссылки
Agamben G., L’aperto. L’uomo e animale, Torino 2002.
View in Google Scholar
Bachelard G., Poetyka skrzydeł, [w:] Wyobraźnia poetycka. Wybór pism, wyb. H. Chudak, przedm. J. Błoński, Warszawa 1975.
View in Google Scholar
Cendrars B., Gwiezdna wieża Eiffla, Warszawa 1971.
View in Google Scholar
Ceronetti G., Drzewa bez bogów, Kraków 1995.
View in Google Scholar
Cichowicz S., Moje ucho a księżyc. Dywagacje, diagnozy, Gdańsk 1996.
View in Google Scholar
Clottes J., Pourquoi l’art préhistorique?, Paris 2011.
View in Google Scholar
Eberhardt K., Wygnanie z Arkadii, „Film” 1968, nr 7.
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/1441758
Eliade M., Brancusi i mitologia, „Polska Sztuka Ludowa” 1988, nr 3.
View in Google Scholar
Eliade M., The Sacred and the Profane, New York 1959.
View in Google Scholar
Eliade M., Traktat o historii religii, Warszawa 1966.
View in Google Scholar
Fuksiewicz J., Żywot człowieczy, „Kultura” 1968, nr 8.
View in Google Scholar
Grzelecki S., Ptaki nad głową, „Życie Warszawy” 1968, nr 44.
View in Google Scholar
Heidegger M., Czym jest metafizyka?, [w:] Heidegger M., Znaki drogi, Warszawa 1999.
View in Google Scholar
Jackowski A., Sztuka naiwnych, „Polska Sztuka Ludowa” 1982, nr 1–4.
View in Google Scholar
Leeuw G. van der, Fenomenologia religii, Warszawa 1997.
View in Google Scholar
Leeuw G. van der, Sacred and Profane Beauty. Holy in Art, London 1963.
View in Google Scholar
Leszczyński W., Muzyka w filmie „Żywot Mateusza”, „Kino” 1968, nr 2.
View in Google Scholar
Marszałek R., Film fabularny, [w:] Historia filmu polskiego, t. VI: 1968–1972, Warszawa 1994.
View in Google Scholar
Miłosz Cz., Kontynenty, Paryż 1958.
View in Google Scholar
Miłosz Cz., Oda do ptaka, [w:] Wiersze, Kraków–Wrocław 1984.
View in Google Scholar
Pijanowski L., Portret z ptakiem i kamieniem, „Kino” 1968, nr 2.
View in Google Scholar
Płażewski J., Dziękczynienie, „Ekran” 1968, nr 8.
View in Google Scholar
Shanes E., Brancusi, New York 1989.
View in Google Scholar
Wodziński C., Św. Idiota. Projekt antropologii apofatycznej, Gdańsk 2000.
View in Google Scholar
Drzewa (1988), reż. A. Różycki, scen. E. Nowina-Sroczyńska, A. Różycki.
View in Google Scholar
Żywot Mateusza (1968), reż. W. Leszczyński, scen. W. Leszczyński, W. Solarz.
View in Google Scholar
Загрузки
Опубликован
Как цитировать
Выпуск
Раздел
Лицензия

Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-NonCommercial-NoDerivatives» («Атрибуция — Некоммерческое использование — Без производных произведений») 4.0 Всемирная.