Why is it the way it is?

Authors

  • Dariusz Czaja Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Wydział Historyczny, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1506-6541.S2024.16

Keywords:

naivety, sacred, nature, mystical participation, philosophical wonder

Abstract

Żywot Mateusza (1968) directed by Witold Leszczyński is an unusual film in Polish cinematography. Polish and world critics pointed out that the film was different from the standard repertoire proposals: the extraordinary effects of the cinematographer’s work were emphasized, and the talent and strength of the performance of Franciszek Pieczka, the main actor, were highlighted. One reviewer even called it a masterpiece. The presented text is an interpretation of the film after over 50 years, an attempt to check its relevance. The author reveals the rarely emphasized mystery and sacred dimension of the film (in sense of Eliade). He indicates the separateness and non-contemporaneity of the title character. He analyzes several important film frames, trying to highlight the most important features of Mateusz’s worldview. Ultimately, he shows that a fundamental philosophical question is expressed through his lips, which forces us to reflect on the supposed obviousness of our relationship with reality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben G., L’aperto. L’uomo e animale, Torino 2002.
Google Scholar

Bachelard G., Poetyka skrzydeł, [w:] Wyobraźnia poetycka. Wybór pism, wyb. H. Chudak, przedm. J. Błoński, Warszawa 1975.
Google Scholar

Cendrars B., Gwiezdna wieża Eiffla, Warszawa 1971.
Google Scholar

Ceronetti G., Drzewa bez bogów, Kraków 1995.
Google Scholar

Cichowicz S., Moje ucho a księżyc. Dywagacje, diagnozy, Gdańsk 1996.
Google Scholar

Clottes J., Pourquoi l’art préhistorique?, Paris 2011.
Google Scholar

Eberhardt K., Wygnanie z Arkadii, „Film” 1968, nr 7.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/1441758

Eliade M., Brancusi i mitologia, „Polska Sztuka Ludowa” 1988, nr 3.
Google Scholar

Eliade M., The Sacred and the Profane, New York 1959.
Google Scholar

Eliade M., Traktat o historii religii, Warszawa 1966.
Google Scholar

Fuksiewicz J., Żywot człowieczy, „Kultura” 1968, nr 8.
Google Scholar

Grzelecki S., Ptaki nad głową, „Życie Warszawy” 1968, nr 44.
Google Scholar

Heidegger M., Czym jest metafizyka?, [w:] Heidegger M., Znaki drogi, Warszawa 1999.
Google Scholar

Jackowski A., Sztuka naiwnych, „Polska Sztuka Ludowa” 1982, nr 1–4.
Google Scholar

Leeuw G. van der, Fenomenologia religii, Warszawa 1997.
Google Scholar

Leeuw G. van der, Sacred and Profane Beauty. Holy in Art, London 1963.
Google Scholar

Leszczyński W., Muzyka w filmie „Żywot Mateusza”, „Kino” 1968, nr 2.
Google Scholar

Marszałek R., Film fabularny, [w:] Historia filmu polskiego, t. VI: 1968–1972, Warszawa 1994.
Google Scholar

Miłosz Cz., Kontynenty, Paryż 1958.
Google Scholar

Miłosz Cz., Oda do ptaka, [w:] Wiersze, Kraków–Wrocław 1984.
Google Scholar

Pijanowski L., Portret z ptakiem i kamieniem, „Kino” 1968, nr 2.
Google Scholar

Płażewski J., Dziękczynienie, „Ekran” 1968, nr 8.
Google Scholar

Shanes E., Brancusi, New York 1989.
Google Scholar

Wodziński C., Św. Idiota. Projekt antropologii apofatycznej, Gdańsk 2000.
Google Scholar

Drzewa (1988), reż. A. Różycki, scen. E. Nowina-Sroczyńska, A. Różycki.
Google Scholar

Żywot Mateusza (1968), reż. W. Leszczyński, scen. W. Leszczyński, W. Solarz.
Google Scholar

Published

2024-08-20

How to Cite

Czaja, D. (2024). Why is it the way it is?. Zeszyty Wiejskie, 187–199. https://doi.org/10.18778/1506-6541.S2024.16

Issue

Section

Articles