Splatanie a "common sense" w "Zapisie socjologicznym" Zofii Rydet

Авторы

DOI:

https://doi.org/10.18778/1506-6541.28.13

Ключевые слова:

obraz fotograficzny, common sense, bricolage, mit, model hylemorficzny, nienowoczesność

Аннотация

Rozważania dotyczą dwu modeli interpretacji, które ukształtowały sposób rozumienia Zapisu socjologicznego Zofii Rydet. Pierwszy z nich nazwany został modelem etnograficzno-archiwistycznym, a drugi estetycznym. Autor ukazuje, jak oparte na nich rozłączne sposoby analizy mają wpływ na różne aspekty znaczenia cyklu fotograficznego Z. Rydet. Ten rodzaj teoretycznego rozdzielenia odpowiada pojęciu common sense, podczas gdy dynamiczny wzorzec Zapisu... został przedstawiony w ramach kategorii „splatania” Tima Ingolda. Głównymi cechami splatania obecnymi w dziele Z. Rydet są szczegóły i przedmioty składające się na fotograficzną kompozycję oraz związany z nią nielinearny układ narracyjny. Proponowany sposób analizy prowadzi do odczytania cyklu Zapisu… jako metafory. Cechą tej obrazowej konstrukcji jest proces wymiany znaczonego i znaczącego opisany przez C. Levi-Straussa jako cecha świadomości mitologicznej. Zdaniem autora tak przedstawione współdziałanie cech estetycznych i tematycznych pozwala widzieć w Zapisie… hybrydę w rozumieniu B. Latoura, a z tego powodu także wyzwanie dla interpretacji. Dzięki tym cechom dzieło Z. Rydet może aktualizować swoje znaczenie w obecnych warunkach kultury i odzwierciedla współczesne doświadczenie odbiorców.

Скачивания

Данные скачивания пока недоступны.

Библиографические ссылки

Busza J., Zofia Rydet i mitologie dalekich podróży, [w:] Busza J., Wobec fotografów, Warszawa 1990.
View in Google Scholar

Czyżewski S., Gołąb M., Zofia Rydet po latach. 1978–2018, Łódź 2020.
View in Google Scholar

Dziewit J., Pisarek A., Ocalać. Zofia Rydet a fotografia wernakularna, Łódź 2020.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/8142-664-0

Ferenc T., Jóźwiak K., Różycki A., Zapisy pamięci. Historie Zofii Rydet, Łódź 2020.
View in Google Scholar

Gołąb M., Stykówki „Prezapisu”, [w:] Obraz, obiekt narracja. Doświadczenie wizualne Zofii Rydet, red. S. Czyżewski i M. Gołąb, Łódź 2021.
View in Google Scholar

Gołąb M., Światło, realizm, negatyw, [w:] Obraz, obiekt narracja. Doświadczenie wizualne Zofii Rydet, red. S. Czyżewski i M. Gołąb, Łódź 2021.
View in Google Scholar

Hartwig E., Fotografika, Warszawa 1960.
View in Google Scholar

Ingold T., Splatać otwarty świat, wybór i oprac. E. Klekot, Kraków 2018.
View in Google Scholar

Latour B., Nigdy nie byliśmy nowocześni. Studium z antropologii symetrycznej, przeł. M. Gdula, Warszawa 2011.
View in Google Scholar

Latour B., Polityka natury. Nauki wkraczają do demokracji, przeł. A. Czarnecka, wstęp M. Gdula, Warszawa 2009.
View in Google Scholar

Lévi-Strauss C., Myśl nieoswojona, przeł. A. Zajączkowski, Warszawa 1969.
View in Google Scholar

Ludzie i rzeczy. Zapis socjologiczny Zofii Rydet, red. K. Pijarski, Warszawa 2021.
View in Google Scholar

Mieletynski J., Claude Lévi-Strauss. Czy tylko etnologia?, „Pamiętnik Literacki” 1973, z. 1.
View in Google Scholar

Miłosz Cz., O erozji, [w:] Miłosz Cz., O podróżach w czasie, wybór, oprac. i wstęp J. Gromek, Kraków 2004.
View in Google Scholar

Miłosz Cz., O podróżach w czasie, [w:] Miłosz Cz., O podróżach w czasie, wybór i oprac. i wstęp J. Gromek, Kraków 2004.
View in Google Scholar

Nabokov V., Sztuka pisarska i zdrowy rozsądek, [w:] Nabokov V., Wykłady o literaturze, przeł. Z. Batko, Warszawa 2000.
View in Google Scholar

Obraz, obiekt narracja. Doświadczenie wizualne Zofii Rydet, red. S. Czyżewski i M. Gołąb, Łódź 2021.
View in Google Scholar

Panek-Sarnowska B., Socjologiczność fotografii Zofii Rydet, Zielona Góra 2005.
View in Google Scholar

Potocka M.A., Dzieło: narzędzie poznawcze, a nie klejnot kultury, [w:] Potocka M.A., Estetyka kontra sztuka. Kompromitacja założeń estetycznych w konfrontacji ze sztuką nowoczesną, Warszawa 2007.
View in Google Scholar

Potocka M.A., Sztuka, [w:] Potocka M.A., Nowa estetyka, Warszawa 2016.
View in Google Scholar

Rydet Z., Mały człowiek, wstęp A. Ligocki, przeł. M. Łatyński, G. Crépy-Szymańska, E. Szpak, Warszawa 1965.
View in Google Scholar

Sobota A., Czas, zegar, fotografia, [w:] Sobota A., Konceptualność fotografii, Bielsko-Biała 2004.
View in Google Scholar

Sobota A., Fotografia lat dziewięćdziesiątych, [w:] Sobota A., Konceptualność fotografii, Bielsko-Biała 2004.
View in Google Scholar

Stiegler B., Obrazy fotografii. Album metafor fotograficznych, przeł. J. Czudec, Kraków 2009.
View in Google Scholar

Zofia Rydet po latach. 1978–2018, red. S. Czyżewski, M. Gołąb, Łódź 2020.
View in Google Scholar

Zofia Rydet. „Zapis socjologiczny” 1978–1990, tekst i wybór zdjęć W. Nowicki, Gliwice 2016.
View in Google Scholar

Fundacja im. Zofii Rydet, Archiwun fotografii, http://zofiarydet.com/zapis/pl/library
View in Google Scholar

Kurz I., Nie wyrzucajcie tego wszystkiego, „Dwutygodnik.com” 2015, nr 172, http://www.dwutygodnik.com/artykul/6229-nie-wyrzucajcie-tego-wszystkiego.html
View in Google Scholar

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Zofia Rydet. Zapis, 1978–1990, https://artmuseum.pl/pl/wystawy/zofia-rydet-zapis-1978-1990/1
View in Google Scholar

Загрузки

Опубликован

2023-02-07

Как цитировать

Gołąb, M. (2023). Splatanie a "common sense" w "Zapisie socjologicznym" Zofii Rydet. Zeszyty Wiejskie, 28(2), 35–69. https://doi.org/10.18778/1506-6541.28.13

Выпуск

Раздел

Articles