Knotting against common sense in the "Sociological Record" by Zofia Rydet

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/1506-6541.28.13

Keywords:

common sense, metaphor, expression plane, content plane, photographic image, myth, bricolage, nonmodernity

Abstract

The paper deals with two models of interpretation that influence present way of understanding the main functions of Zapis socjologiczny [Sociological Record]. Approving the importance of both, first called ethnographic-archive and the other, aesthetic analysis, the author shows how using them separately influences the interpretation and limits the different aspects of photographic cycle by Rydet. This kind of theoretical separation is presented as the problem of common sense, whereas the importance of Sociological Record as the dynamic pattern of the knotting notion by Tim Ingold. The main features of knotting examined in the work by Rydet involves details and things presented on the photographs and the use of photographic image as the way of showing concurrent and nonlinear narrative links. It results with re-reading Zapis… as the image composition that reveals itself as the logic of metaphor with the substitution of expression plane and content plane in the way how C. Levi-Strauss describes mythological process. Thus the work by Rydet is finally presented as the representation of B. Latour’s hybrid and challenge for theoretical description, reflecting the present-day experience of the audience and being renewed in the new conditions of culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Busza J., Zofia Rydet i mitologie dalekich podróży, [w:] Busza J., Wobec fotografów, Warszawa 1990.
Google Scholar

Czyżewski S., Gołąb M., Zofia Rydet po latach. 1978–2018, Łódź 2020.
Google Scholar

Dziewit J., Pisarek A., Ocalać. Zofia Rydet a fotografia wernakularna, Łódź 2020.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/8142-664-0

Ferenc T., Jóźwiak K., Różycki A., Zapisy pamięci. Historie Zofii Rydet, Łódź 2020.
Google Scholar

Gołąb M., Stykówki „Prezapisu”, [w:] Obraz, obiekt narracja. Doświadczenie wizualne Zofii Rydet, red. S. Czyżewski i M. Gołąb, Łódź 2021.
Google Scholar

Gołąb M., Światło, realizm, negatyw, [w:] Obraz, obiekt narracja. Doświadczenie wizualne Zofii Rydet, red. S. Czyżewski i M. Gołąb, Łódź 2021.
Google Scholar

Hartwig E., Fotografika, Warszawa 1960.
Google Scholar

Ingold T., Splatać otwarty świat, wybór i oprac. E. Klekot, Kraków 2018.
Google Scholar

Latour B., Nigdy nie byliśmy nowocześni. Studium z antropologii symetrycznej, przeł. M. Gdula, Warszawa 2011.
Google Scholar

Latour B., Polityka natury. Nauki wkraczają do demokracji, przeł. A. Czarnecka, wstęp M. Gdula, Warszawa 2009.
Google Scholar

Lévi-Strauss C., Myśl nieoswojona, przeł. A. Zajączkowski, Warszawa 1969.
Google Scholar

Ludzie i rzeczy. Zapis socjologiczny Zofii Rydet, red. K. Pijarski, Warszawa 2021.
Google Scholar

Mieletynski J., Claude Lévi-Strauss. Czy tylko etnologia?, „Pamiętnik Literacki” 1973, z. 1.
Google Scholar

Miłosz Cz., O erozji, [w:] Miłosz Cz., O podróżach w czasie, wybór, oprac. i wstęp J. Gromek, Kraków 2004.
Google Scholar

Miłosz Cz., O podróżach w czasie, [w:] Miłosz Cz., O podróżach w czasie, wybór i oprac. i wstęp J. Gromek, Kraków 2004.
Google Scholar

Nabokov V., Sztuka pisarska i zdrowy rozsądek, [w:] Nabokov V., Wykłady o literaturze, przeł. Z. Batko, Warszawa 2000.
Google Scholar

Obraz, obiekt narracja. Doświadczenie wizualne Zofii Rydet, red. S. Czyżewski i M. Gołąb, Łódź 2021.
Google Scholar

Panek-Sarnowska B., Socjologiczność fotografii Zofii Rydet, Zielona Góra 2005.
Google Scholar

Potocka M.A., Dzieło: narzędzie poznawcze, a nie klejnot kultury, [w:] Potocka M.A., Estetyka kontra sztuka. Kompromitacja założeń estetycznych w konfrontacji ze sztuką nowoczesną, Warszawa 2007.
Google Scholar

Potocka M.A., Sztuka, [w:] Potocka M.A., Nowa estetyka, Warszawa 2016.
Google Scholar

Rydet Z., Mały człowiek, wstęp A. Ligocki, przeł. M. Łatyński, G. Crépy-Szymańska, E. Szpak, Warszawa 1965.
Google Scholar

Sobota A., Czas, zegar, fotografia, [w:] Sobota A., Konceptualność fotografii, Bielsko-Biała 2004.
Google Scholar

Sobota A., Fotografia lat dziewięćdziesiątych, [w:] Sobota A., Konceptualność fotografii, Bielsko-Biała 2004.
Google Scholar

Stiegler B., Obrazy fotografii. Album metafor fotograficznych, przeł. J. Czudec, Kraków 2009.
Google Scholar

Zofia Rydet po latach. 1978–2018, red. S. Czyżewski, M. Gołąb, Łódź 2020.
Google Scholar

Zofia Rydet. „Zapis socjologiczny” 1978–1990, tekst i wybór zdjęć W. Nowicki, Gliwice 2016.
Google Scholar

Fundacja im. Zofii Rydet, Archiwun fotografii, http://zofiarydet.com/zapis/pl/library
Google Scholar

Kurz I., Nie wyrzucajcie tego wszystkiego, „Dwutygodnik.com” 2015, nr 172, http://www.dwutygodnik.com/artykul/6229-nie-wyrzucajcie-tego-wszystkiego.html
Google Scholar

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Zofia Rydet. Zapis, 1978–1990, https://artmuseum.pl/pl/wystawy/zofia-rydet-zapis-1978-1990/1
Google Scholar

Published

2023-02-07

How to Cite

Gołąb, M. (2023). Knotting against common sense in the "Sociological Record" by Zofia Rydet. Zeszyty Wiejskie, 28(2), 35–69. https://doi.org/10.18778/1506-6541.28.13

Issue

Section

Articles