Sacrum w miejscach oddalonych. Komentarz antropologa
DOI:
https://doi.org/10.18778/1506-6541.25.13Słowa kluczowe:
religious culture, etiological legend, sanctuary, relics, MętkówAbstrakt
The article opens a series of publications on the existence of sacrum in remote places, small, peripheral, less known sanctuaries against the backdrop of religious landscapes. The first of the sanctuary series is Mętków, whose history is presented by Władysław Zarębczan. However, I add anthropological commentary to this story, using categories: religious culture, etiological legend, sanctuary, relics.
Pobrania
Bibliografia
Baranicka-Olszewska K., Ukrzyżowani. Współczesne misteria Męki Pańskiej w Polsce, Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej, Toruń 2013.
Google Scholar
Gèlis J., Ciało, Kościół i sacrum, [w:] Historia ciała. Od renesansu do oświecenia, t. 1, pod. red. G. Vigarello, Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011.
Google Scholar
van der Leeuw G., Fenomenologia religii, Warszawa 1997.
Google Scholar
Miejsca święte. Leksykon, pod red. Z. Pasek, Wydawnictwo Znak, Kraków 1997.
Google Scholar
Niedźwiedź A., Obraz i postać. Znaczenie wizerunku Matki Boskiej Częstochowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.
Google Scholar
Nowina-Sroczyńska E., Kultura podhalańska jako doświadczenie osobiste. Koncepcja formy sylficznej, Wydawnictwo Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UŁ, Łódź 2018.
Google Scholar
Tokarska-Bakir J., Obraz osobliwy. Hermeneutyczna lektura źródeł etnograficznych, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2000.
Google Scholar
Wielki Słownik Wyrazów Obcych, pod red. A. Latusek, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2015.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.