Programy resocjalizacyjne realizowane w polskich zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich oraz ich ewaluacja
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.09.09Słowa kluczowe:
programy resocjalizacyjne, ewaluacja, zakład poprawczy, schronisko dla nieletnichAbstrakt
Artykuł składa się z dwóch części. W pierwszej scharakteryzowano rodzaje programów resocjalizacyjnych realizowanych w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich na terenie całego kraju. Bogactwu pomysłów, wielkiej różnorodności, szeroko realizowanej współpracy ze środowiskiem otwartym nie towarzyszy równie wysoki poziom ewaluacji programów. Autorzy prezentowanych programów, pisząc o efektywności resocjalizacyjnej swoich programów (jej analizie poświęcona jest część druga tekstu), powołują się na następujące jej wskaźniki: nabycie przez wychowanków określonej wiedzy, nowych i przydatnych umiejętności oraz określonych kompetencji społecznych. Odnotowanie tych wskaźników jest dla autorów programów jednoznaczne z uzyskaniem satysfakcjonującego rezultatu w procesie resocjalizacji. Formą rejestracji wskaźników jest w większości przypadków zastosowanie obserwacji niekontrolowanej (niestandaryzowanej). Tylko 9 programów na 59 posiadało formę ewaluacji opartą o narzędzia, które nie są obarczone takimi niedostatkami metodologicznymi, jak obserwacja niekontrolowana i były to: ankieta, test oraz studium indywidualnych przypadków. 9 programów nie posiadało żadnej formy ewaluacji, zaś w 20 zastosowano obserwację żywiołową (potoczną).
Bibliografia
Bernasiewicz M., Noszczyk-Bernasiewicz M. (red.) (2018a) Dobre praktyki resocjalizacyjne w polskich zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich w Polsce, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Bernasiewicz M., Noszczyk-Bernasiewicz M. (2018b) Ścieżki inkluzji społecznej nieletnich przestępców w warunkach placówki zamkniętej w: Tożsamość i edukacja. Społeczne konstrukcje i reprezentacje, A. Cybal-Michalska, Z. Melosik, T. Gmerek, W. Segiet (red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 111–121.
Google Scholar
Brzezińska, A., Brzeziński, J. (2001) Metodologiczne problemy ewaluacji programów profilaktycznych stosowanych wobec młodzieży w: Ewaluacja profilaktyki problemów dzieci i młodzieży, J. Ł. Grzelak. M. J. Sochocki (red.), Warszawa, Wydawnictwo Fundacji ETOH, s. 117–145.
Google Scholar
Burnett R., Roberts C. (red.) (2004) What Works in Probation and Youth Justice, Portland–Oregon, Willan Publishing.
Google Scholar
Klaus W., Kossowska A. (2013) Skuteczność prowadzonych działań prewencyjnych, czyli co działa w praktyce w: Społeczno-polityczne konteksty współczesnej przestępczości w Polsce, K. Buczkowski, B. Czarnecka-Dzialuk, W. Klaus, A. Kossowska, I. Rzeplińska, P. Wiktorska, D. Woźniakowska-Fajst, D. Wójcik, (red.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie SADNO Spółka z o.o., s. 195–227.
Google Scholar
Król A. (2011) „Łobuzy” listy piszą, „Dziennik Zachodni” z dn. 6 czerwca.
Google Scholar
Radziewicz-Winnicki A. (2001) Oblicza zmieniającej się współczesności. Szkice z pedagogiki społecznej, etnologii edukacyjnej i socjologii transformacji, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Sztumski J. (1999) Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.
Google Scholar
https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/plan-nadzoru-pedagogicznego-sprawowanego-przez-ministra-sprawiedliwosci-na-rok-szkolny-20192020 dostęp: 14.11.2019
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.