W poszukiwaniu komplementarnego modelu pedagogiki sztuki jako nauki o wychowaniu/edukacji

Autor

  • Dariusz Kubinowski Komitet Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.18.05

Słowa kluczowe:

edukacja przez sztukę, wychowanie estetyczne, pedagogika sztuki, edukacyjne badania przez sztukę

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest przedstawieniu i uzasadnieniu propozycji komplementarnego modelu pedagogiki sztuki jako (sub)dyscypliny naukowej z uwzględnieniem wyzwań XXI wieku. Źródłem inspiracji tej propozycji autor uczynił myśl pedagogiczną Elliota W. Eisnera. Najpierw wskazał na różnice w definiowaniu swoistości pedagogiki i nauk pedagogicznych, nawiązując przy okazji także do socjologii, a następnie przedstawił propozycję wymiaru ontologicznego, epistemologicznego i metodologicznego projektowanej pedagogiki sztuki. Elementem opracowania jest także propozycja struktury podręcznika akademickiego dedykowanego pedagogice sztuki.

Biogram autora

Dariusz Kubinowski - Komitet Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk

Dariusz Kubinowski – profesor nauk społecznych, pedagog kultury, autor ponad 180 publikacji naukowych z zakresu pedagogiki kultury, (etno)choreologii, metodologii jakościowych badań pedagogicznych, edukacji międzykulturowej, animacji kultury.

Bibliografia

American Educational Research Association (2006) Standards for Reporting on Empirical Social Science Research in AERA Publications, „Educational Researcher”, t. 35, nr 6, s. 33–40, https://doi.org/10.3102/0013189X035006033
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X035006033

American Educational Research Association (2009) Standards for Reporting on Humanities-Oriented Research in AERA Publications, „Educational Researcher”, t. 38, nr 6, s. 481–486, https://doi.org/10.3102/0013189X09341833
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X09341833

Barone T., Eisner E. W. (2012) Arts Based Research, Los Angeles – London – New Delhi – Singapore – Washington, Sage Publications.
Google Scholar

Eisner E. W. (1976) Educational Connoisseurship and Criticism: Their Form and Functions in Educational Evaluation, „The Journal of Aesthetic Education”, t. 10, nr 3–4, s. 135–150, https://doi.org/10.2307/3332067
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/3332067

Eisner E. W. (1998) The Enlightened Eye. Qualitative Inquiry and the Enhancement of Educational Practice, Upper Saddle River, Merrill.
Google Scholar

Hejnicka-Bezwińska T. (2008) Pedagogika ogólna, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar

Kubinowski D. (2006) Pedagogiczne myślenie humanistyczne jako kategoria metodologiczna w: Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 171–180.
Google Scholar

Kubinowski D. (2008) Wychowanie i jego konteksty w perspektywie pozapedagogicznej i pedagogicznej w: Konceptualizacje przedmiotu badań pedagogiki, K. Rubacha (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 47–56.
Google Scholar

Kubinowski D. (2010) Metodologia spod znaku χ2 a humanistyczna tożsamość pedagogiki w: Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki, J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K. J. Szmidt (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 79–90.
Google Scholar

Kubinowski D. (2012) Idiom pedagogiki współczesnej w: Poza paradygmaty. Pedagogika wielostronna. Księga pamiątkowa dedykowana Profesorowi Tadeuszowi Lewowickiemu, t. 1, E. Ogrodzka-Mazur, A. Szczurek-Boruta (red.), Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 196–213.
Google Scholar

Kubinowski D. (2013) Idiomatyczność – synergia – emergencja. Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku, Lublin, Wydawnictwo Makmed.
Google Scholar

Kubinowski D. (2017) Badania pedagogiczne w „kalejdoskopie” paradygmatów, orientacji, podejść, metod nauk humanistycznych, społecznych i stosowanych w: Pedagogika jako humanistyczno-społeczna nauka stosowana: konsekwencje metodologiczne, D. Kubinowski, M. Chutorański (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 15–24.
Google Scholar

Kubinowski D. (2019) Metodologia badań pedagogicznych między normatywnością a opisowością w: Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy, J. Piekarski, D. Urbaniak‑Zając, S. Pasikowski (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 79–90, https://doi.org/10.18778/8142-715-9.04
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/8142-715-9.04

Masasuke K. (1987) Trzy typy nauk: nomotetyczne, idiograficzne oraz „idiomodyficzne”, tłum. M. Kawecki, „Colloquia Communia”, t. 30–31, nr 1–2, s. 33–35.
Google Scholar

Rubacha K. (2021) Warunki kierujące rozwojem metodologii badań w naukach pedagogicznych. Teoretyczność i praktyczność badań, „Studia z Teorii Wychowania”, t. XII, nr 1(34), s. 11–25, https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.8452
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.8452

Sztompka P. (2012) Dziesięć tez o socjologii, „Nauka”, nr 4, s. 7–15.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2024-06-30

Jak cytować

Kubinowski, D. (2024). W poszukiwaniu komplementarnego modelu pedagogiki sztuki jako nauki o wychowaniu/edukacji. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 18(1), 52–65. https://doi.org/10.18778/2450-4491.18.05