Kultura animacji jako humanistyczna pedagogia

Autor

  • Dariusz Kubinowski Uniwersytet Szczeciński, Wydział Humanistyczny, Instytut Pedagogiki

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.03.06

Słowa kluczowe:

animacja kultury, animacja społeczna, pedagogia humanistyczna, zmiana społeczna, metodyka pracy animatora

Abstrakt

Celem niniejszego opracowania jest próba określenia cech uniwersalnej kultury animacji w ogólności, postrzeganej jako swoista humanistyczna pedagogia w szerokim rozumieniu. Punktem wyjścia autor czyni tu cechy konstytutywne animacji kultury odnoszące się do: (1) rozumienia animacji jako ożywiania, aktywizowania, zmieniania etc.; (2) traktowania kultury własnej jednostek i wspólnot jako zasadniczego przedmiotu jej oddziaływań; (3) realizowania wszelkich działań animacyjnych w oparciu o zasady humanistycznej metodyczności; (4) przyjęcia minimum aksjologiczności jako niezbędnego warunku postrzegania animacji kultury jako idei pedagogicznej oraz (5) sprecyzowania swoistości roli społecznej animatora kultury. W tekście podejmuję próbę ich uogólnienia z myślą o rozwinięciu pedagogicznej teorii działalności animacyjnej poza jej aspekty – wyłącznie – kulturalne.

Biogram autora

Dariusz Kubinowski - Uniwersytet Szczeciński, Wydział Humanistyczny, Instytut Pedagogiki

Prof. dr hab., profesor nauk społecznych, pedagog kultury, metodolog badań jakościowych, pracuje w Uniwersytecie Szczecińskim na Wydziale Humanistycznym w Instytucie Pedagogiki, autor ponad 130 publikacji naukowych dotyczących studiów kulturowo-edukacyjnych, animacji kultury, etnopedagogii i jakościowych badań pedagogicznych.

Bibliografia

Besnard P. (1980) L’Animation socio-culturelle, Paris, Presses Universitaires de France.
Google Scholar

Besnard P. (1986) Animateur socioculturel : fonctions, formation, profession, Paris, Les Editions ESF.
Google Scholar

Besnard P. (1988) Problematyka animacji społeczno-kulturalnej w: Rozprawy o wychowaniu, M. Debesse, G. Mialaret (red.), tłum. Z. Zakrzewska, t. 2, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Bielas L. (1980) O animacji społeczno-wychowawczej we Francji, „Nowa Szkoła”, nr 11.
Google Scholar

Czerniawska O. (1974) Animacja jako metoda pracy kulturalno-oświatowej i społeczno-wychowawczej, „Oświata Dorosłych”, nr 8.
Google Scholar

Czerniawska O. (1984) Animacje społeczno-kulturalne we Francji: geneza i rozwój, „Pedagogika Pracy Kulturalno-Oświatowej”, nr 6.
Google Scholar

Červinková H. (red.) (2008) Animatorzy społeczni na rzecz osób niepełnosprawnych. Aktywizacja środowiska na pograniczu, Wrocław, Elwoj Jerzy Wojciechowski.
Google Scholar

Dąbrowska E. (1986) Analiza sytuacji animacyjnych, „Pedagogika Pracy Kulturalno-Oświatowej”, nr 7.
Google Scholar

Delecka-Bury A. (2015) Źródła sukcesu pedagogicznego animatorów kultury muzycznej: studium przypadków, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Gajda J. (red.) (1993) Wybrane problemy animacji kulturalnej, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Gajda J. (red.) (1994) Animacja kulturalna jako problem pedagogiczny, Lublin, Agencja Dziennikarska VIPress.
Google Scholar

Gajda J., Żardecki W. (red.) (2001) Dylematy animacji kulturalnej, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Godlewski G., Kurz I., Mencwel A., Wójtowski M. (red.) (2002) Animacja kultury – doświadczenie i przyszłość, Warszawa, Instytut Kultury Polskiej UW.
Google Scholar

Hrycyk K. (red.) (2000) Animacja społeczno-kulturalna wobec przemian cywilizacyjnych. Animacja – animator i jego kształcenie, Wrocław, „Silesia”.
Google Scholar

Hrycyk K. (red.) (2004) Konteksty animacji społeczno-kulturalnej, Wrocław, „Silesia”.
Google Scholar

Jedlewska B. (1999) Animatorzy kultury wobec wyzwań edukacyjnych, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Jedlewska B. (red.) (2006) Akademickie kształcenie animatorów i menedżerów kultury w Polsce: koncepcje, doświadczenia, wyzwania, Lublin, Oficyna Wydawnicza „Verba”.
Google Scholar

Kargul J. (1993) Animacja społeczno-kulturalna w: Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Warszawa, Wydawnictwo „Żak”.
Google Scholar

Kargul J. (1996) Od upowszechniania kultury do animacji kulturalnej, Toruń, Wydawnictwo „Adam Marszałek”.
Google Scholar

Kargul J. (2012) Upowszechnianie, animacja, komercjalizacja kultury, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Kopaliński W. (1997) Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, Warszawa, Muza SA.
Google Scholar

Kopczyńska M. (1993) Animacja społeczno-kulturalna: podstawowe pojęcia i zagadnienia, Warszawa, Centrum Animacji Kulturalnej.
Google Scholar

Kubinowski D. (1993) Funkcje wiejskich zespołów folklorystycznych w animacji tożsamości kulturowej regionu w: Wybrane problemy animacji kulturalnej, J. Gajda (red.), Lublin, Agencja Dziennikarska VIPress.
Google Scholar

Kubinowski D., (1997) Animacja taneczna w: tenże, Proces wychowania tanecznego w środowisku wiejskim, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Kubinowski D. (2000) Rewitalizacja tradycyjnych wartości we współczesnej kulturze: etnopedagogia wobec globalizacji w: O nowy humanizm w edukacji, J. Gajda (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Kubinowski D. (2001) Zasada konstruktywnego relatywizmu jako podstawa aksjologiczna działalności animacyjnej: perspektywa antropologiczno-pedagogiczna w: Dylematy animacji kulturalnej, J. Gajda, W. Żardecki (red.), Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Kubinowski D. (2002) Od pracy kulturalno-oświatowej do animacji kultury w: tenże, Etnopedagogia taneczna w okresie transformacji. Proces rekonstrukcji rodzimych tradycji tanecznych a współczesne przemiany instytucjonalnej działalności kulturalnej w Polsce, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Kubinowski D. (2013) Współczesne paradygmaty animacji kultury w: Animacja kultury – współczesne dyskursy teorii i praktyki, D. Kubinowski, U. Lewartowicz (red.), Lublin, Wydawnictwo „Makmed”.
Google Scholar

Kubinowski D. (2014) Animacja kultury jako nowy kierunek akademickiego kształcenia praktycznego w: Kompetencje do prowadzenia edukacji kulturalnej, K. Olbrycht, B. Głyda, A. Matusiak (red.), Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar

Kubinowski D. (2015) Istota animacji kultury jako idei pedagogicznej, „Studia Kulturowo-Edukacyjne”, t. X, nr 1.
Google Scholar

Kubinowski D., Lewartowicz U. (red.) (2013) Animacja kultury – współczesne dyskursy teorii i praktyki, Lublin, Wydawnictwo „Makmed”.
Google Scholar

Kurz I. (red.) (2008) Lokalnie: animacja kultury = community arts, Warszawa, Instytut Kultury Polskiej UW.
Google Scholar

Limbos E. (1977) L’Animation des groupes de culture et de loisirs connaissance du problème, applications pratiques, à l’usage des psychologues, des animateurs et des responsables, Paris, Les Éditions E.S.F.
Google Scholar

Maccio Ch. (1983) Animation de groupes, Lyon, Chronique sociale.
Google Scholar

Matyjewicz M. (2010) Animacja kulturalna. W poszukiwaniu obszarów współczesnego wychowania, Olsztyn, Zakład Poligraficzny „Spręcograf”.
Google Scholar

Mendel M. (red.) (2004) Animacja współpracy środowiskowej, Toruń, Wydawnictwo „Adam Marszałek”.
Google Scholar

Mendel M. (red.) (2005) Animacja współpracy środowiskowej na wsi, Toruń, Wydawnictwo „Adam Marszałek”.
Google Scholar

Mioduszewska A. (1979) Kształcenie animatorów kultury we Francji, „Pedagogika Pracy Kulturalno-Oświatowej” nr 4.
Google Scholar

Poujol G. (1988) Kształcenie animatorów w: Rozprawy o wychowaniu, M. Debesse, G. Mialaret (red.), tłum. Z. Zakrzewska, t. 2, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Zierkiewicz E., Wnuk W. (red.) (2006) Tworzyć, zmieniać, aktywizować… Animacja społeczno-kulturalna jako mobilizowanie potencjału indywidualnego i przeciwdziałanie bezradności społecznej, Wrocław, MarMar Marian Kaczorowski.
Google Scholar

Żebrowski J. (1981) O animatorach kulturalnych we Francji, „Oświata Dorosłych”, nr 8.
Google Scholar

Żebrowski J. (1987) Zawód i osobowość animatorów kultury w świetle nowych koncepcji wychowania zintegrowanego, Gdańsk, Wojewódzki Ośrodek Kultury.
Google Scholar

Żebrowski J. (red.) (2003) Animacja kulturalna i społeczno-wychowawcza w środowiskach lokalnych, Gdańsk, Gdańskie Towarzystwo Naukowe.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2016-12-20

Jak cytować

Kubinowski, D. (2016). Kultura animacji jako humanistyczna pedagogia. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 3(2), 97–108. https://doi.org/10.18778/2450-4491.03.06