Kultura animacji jako humanistyczna pedagogia
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.03.06Słowa kluczowe:
animacja kultury, animacja społeczna, pedagogia humanistyczna, zmiana społeczna, metodyka pracy animatoraAbstrakt
Celem niniejszego opracowania jest próba określenia cech uniwersalnej kultury animacji w ogólności, postrzeganej jako swoista humanistyczna pedagogia w szerokim rozumieniu. Punktem wyjścia autor czyni tu cechy konstytutywne animacji kultury odnoszące się do: (1) rozumienia animacji jako ożywiania, aktywizowania, zmieniania etc.; (2) traktowania kultury własnej jednostek i wspólnot jako zasadniczego przedmiotu jej oddziaływań; (3) realizowania wszelkich działań animacyjnych w oparciu o zasady humanistycznej metodyczności; (4) przyjęcia minimum aksjologiczności jako niezbędnego warunku postrzegania animacji kultury jako idei pedagogicznej oraz (5) sprecyzowania swoistości roli społecznej animatora kultury. W tekście podejmuję próbę ich uogólnienia z myślą o rozwinięciu pedagogicznej teorii działalności animacyjnej poza jej aspekty – wyłącznie – kulturalne.
Bibliografia
Besnard P. (1980) L’Animation socio-culturelle, Paris, Presses Universitaires de France.
Google Scholar
Besnard P. (1986) Animateur socioculturel : fonctions, formation, profession, Paris, Les Editions ESF.
Google Scholar
Besnard P. (1988) Problematyka animacji społeczno-kulturalnej w: Rozprawy o wychowaniu, M. Debesse, G. Mialaret (red.), tłum. Z. Zakrzewska, t. 2, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Bielas L. (1980) O animacji społeczno-wychowawczej we Francji, „Nowa Szkoła”, nr 11.
Google Scholar
Czerniawska O. (1974) Animacja jako metoda pracy kulturalno-oświatowej i społeczno-wychowawczej, „Oświata Dorosłych”, nr 8.
Google Scholar
Czerniawska O. (1984) Animacje społeczno-kulturalne we Francji: geneza i rozwój, „Pedagogika Pracy Kulturalno-Oświatowej”, nr 6.
Google Scholar
Červinková H. (red.) (2008) Animatorzy społeczni na rzecz osób niepełnosprawnych. Aktywizacja środowiska na pograniczu, Wrocław, Elwoj Jerzy Wojciechowski.
Google Scholar
Dąbrowska E. (1986) Analiza sytuacji animacyjnych, „Pedagogika Pracy Kulturalno-Oświatowej”, nr 7.
Google Scholar
Delecka-Bury A. (2015) Źródła sukcesu pedagogicznego animatorów kultury muzycznej: studium przypadków, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Gajda J. (red.) (1993) Wybrane problemy animacji kulturalnej, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Gajda J. (red.) (1994) Animacja kulturalna jako problem pedagogiczny, Lublin, Agencja Dziennikarska VIPress.
Google Scholar
Gajda J., Żardecki W. (red.) (2001) Dylematy animacji kulturalnej, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Godlewski G., Kurz I., Mencwel A., Wójtowski M. (red.) (2002) Animacja kultury – doświadczenie i przyszłość, Warszawa, Instytut Kultury Polskiej UW.
Google Scholar
Hrycyk K. (red.) (2000) Animacja społeczno-kulturalna wobec przemian cywilizacyjnych. Animacja – animator i jego kształcenie, Wrocław, „Silesia”.
Google Scholar
Hrycyk K. (red.) (2004) Konteksty animacji społeczno-kulturalnej, Wrocław, „Silesia”.
Google Scholar
Jedlewska B. (1999) Animatorzy kultury wobec wyzwań edukacyjnych, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Jedlewska B. (red.) (2006) Akademickie kształcenie animatorów i menedżerów kultury w Polsce: koncepcje, doświadczenia, wyzwania, Lublin, Oficyna Wydawnicza „Verba”.
Google Scholar
Kargul J. (1993) Animacja społeczno-kulturalna w: Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Warszawa, Wydawnictwo „Żak”.
Google Scholar
Kargul J. (1996) Od upowszechniania kultury do animacji kulturalnej, Toruń, Wydawnictwo „Adam Marszałek”.
Google Scholar
Kargul J. (2012) Upowszechnianie, animacja, komercjalizacja kultury, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Kopaliński W. (1997) Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, Warszawa, Muza SA.
Google Scholar
Kopczyńska M. (1993) Animacja społeczno-kulturalna: podstawowe pojęcia i zagadnienia, Warszawa, Centrum Animacji Kulturalnej.
Google Scholar
Kubinowski D. (1993) Funkcje wiejskich zespołów folklorystycznych w animacji tożsamości kulturowej regionu w: Wybrane problemy animacji kulturalnej, J. Gajda (red.), Lublin, Agencja Dziennikarska VIPress.
Google Scholar
Kubinowski D., (1997) Animacja taneczna w: tenże, Proces wychowania tanecznego w środowisku wiejskim, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Kubinowski D. (2000) Rewitalizacja tradycyjnych wartości we współczesnej kulturze: etnopedagogia wobec globalizacji w: O nowy humanizm w edukacji, J. Gajda (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Kubinowski D. (2001) Zasada konstruktywnego relatywizmu jako podstawa aksjologiczna działalności animacyjnej: perspektywa antropologiczno-pedagogiczna w: Dylematy animacji kulturalnej, J. Gajda, W. Żardecki (red.), Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Kubinowski D. (2002) Od pracy kulturalno-oświatowej do animacji kultury w: tenże, Etnopedagogia taneczna w okresie transformacji. Proces rekonstrukcji rodzimych tradycji tanecznych a współczesne przemiany instytucjonalnej działalności kulturalnej w Polsce, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Kubinowski D. (2013) Współczesne paradygmaty animacji kultury w: Animacja kultury – współczesne dyskursy teorii i praktyki, D. Kubinowski, U. Lewartowicz (red.), Lublin, Wydawnictwo „Makmed”.
Google Scholar
Kubinowski D. (2014) Animacja kultury jako nowy kierunek akademickiego kształcenia praktycznego w: Kompetencje do prowadzenia edukacji kulturalnej, K. Olbrycht, B. Głyda, A. Matusiak (red.), Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Kubinowski D. (2015) Istota animacji kultury jako idei pedagogicznej, „Studia Kulturowo-Edukacyjne”, t. X, nr 1.
Google Scholar
Kubinowski D., Lewartowicz U. (red.) (2013) Animacja kultury – współczesne dyskursy teorii i praktyki, Lublin, Wydawnictwo „Makmed”.
Google Scholar
Kurz I. (red.) (2008) Lokalnie: animacja kultury = community arts, Warszawa, Instytut Kultury Polskiej UW.
Google Scholar
Limbos E. (1977) L’Animation des groupes de culture et de loisirs connaissance du problème, applications pratiques, à l’usage des psychologues, des animateurs et des responsables, Paris, Les Éditions E.S.F.
Google Scholar
Maccio Ch. (1983) Animation de groupes, Lyon, Chronique sociale.
Google Scholar
Matyjewicz M. (2010) Animacja kulturalna. W poszukiwaniu obszarów współczesnego wychowania, Olsztyn, Zakład Poligraficzny „Spręcograf”.
Google Scholar
Mendel M. (red.) (2004) Animacja współpracy środowiskowej, Toruń, Wydawnictwo „Adam Marszałek”.
Google Scholar
Mendel M. (red.) (2005) Animacja współpracy środowiskowej na wsi, Toruń, Wydawnictwo „Adam Marszałek”.
Google Scholar
Mioduszewska A. (1979) Kształcenie animatorów kultury we Francji, „Pedagogika Pracy Kulturalno-Oświatowej” nr 4.
Google Scholar
Poujol G. (1988) Kształcenie animatorów w: Rozprawy o wychowaniu, M. Debesse, G. Mialaret (red.), tłum. Z. Zakrzewska, t. 2, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Zierkiewicz E., Wnuk W. (red.) (2006) Tworzyć, zmieniać, aktywizować… Animacja społeczno-kulturalna jako mobilizowanie potencjału indywidualnego i przeciwdziałanie bezradności społecznej, Wrocław, MarMar Marian Kaczorowski.
Google Scholar
Żebrowski J. (1981) O animatorach kulturalnych we Francji, „Oświata Dorosłych”, nr 8.
Google Scholar
Żebrowski J. (1987) Zawód i osobowość animatorów kultury w świetle nowych koncepcji wychowania zintegrowanego, Gdańsk, Wojewódzki Ośrodek Kultury.
Google Scholar
Żebrowski J. (red.) (2003) Animacja kulturalna i społeczno-wychowawcza w środowiskach lokalnych, Gdańsk, Gdańskie Towarzystwo Naukowe.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 © Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.