Transgenerational Transmission or the Family’s Intangible Legacy
DOI :
https://doi.org/10.18778/2450-4491.19.02Mots-clés :
transgenerational transmission, legacy, family, consequences of accepting and repeating family stories, dealing with transgenerational legacyRésumé
The aim of this paper is to present transgenerational transmission as a form of a family “legacy” that is passed down and received by every member of a family community. Such transmission usually involves crucial guidance on the ways in which people live their lives, formative for all those who are related by blood. The very concept of transmission reflects a whole range of related terms, such as: heritage, cultural transmission, transgenerational heritage, delegation or script. Transmission happens through conscious and unconscious acceptance of values, patterns, norms, principles and motives by subsequent generations. It takes place within families through stories, myths, recurrent sayings and “old truths” cultivated in the family. A key question arises: what can family members do with transgenerational transmission. They may have accepted and lived by it quite unaware, or have reflected or been curious about it, they may research and discover resources and limitations provided by such legacy. To an extent, it may be done on one’s own. Often, it proves more successful when supported by another person who acts as an “external mirror,” a family counsellor or a therapist. The aim of analyzing such transmissions is not to learn about the family’s past. Discovering transmissions allows people to better understand the main premises of how their family functions. Understanding such a dedicated “legacy” allows people to stop destructive transmissions. It seems to be particularly important for members of families who have become stuck in their development, who fail to use generative solutions. Understanding such a legacy may allow people to avoid inappropriate solutions that are “out of sync” with their contemporary situation, and prevent them from repeating the same mistakes across different generations.
Références
Barbaro B. de (2009) Zdrowy system rodzinny – perspektywa terapeuty rodzinnego in: Silna rodzina, B. Gulla, M. Duda (eds.), Kraków, Wydawnictwo św. Stanisława BM.
View in Google Scholar
Berne E. (1999) W co grają ludzie: psychologia stosunków międzyludzkich, trans. P. Izdebski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar
Bradshow J. (1994) Zrozumieć rodzinę. Rewolucyjna droga odnalezienia samego siebie, trans. H. Szczepańska, Warszawa, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości.
View in Google Scholar
Dyczewski L. (1995) Rodzina – społeczeństwo – państwo in: Rodzina w okresie transformacji systemowej, A. Kurzynowski (ed.), Warszawa, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.
View in Google Scholar
Fajkowska-Stanik M. (2021) Transseksualizm i rodzina. Przekaz pokoleniowy wzorów relacyjnych w rodzinach transseksualnych kobiet, Warszawa, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Wyższa Szkoła Psychologii Społecznej.
View in Google Scholar
Ferenz K. (1993) Wprowadzam dziecko w kulturę, series: Prace Pedagogiczne Uniwersytetu Wrocławskiego XCIV, no. 1504.
View in Google Scholar
Izdebska J. (1996) Rodzina, dziecko, telewizja. Szanse wychowawcze i zagrożenia telewizji, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
View in Google Scholar
McGoldrick M., Gerson R., Shellenberger S. (2007) Genogramy. Rozpoznanie i interwencja, trans. M. Hartman, Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka.
View in Google Scholar
Muszyński M. (2022) Międzypokoleniowe uczenie się, “Edukacja Dorosłych”, no. 1, pp. 53–74, https://doi.org/10.12775/ED.2022.005
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12775/ED.2022.005
Namysłowska I. (2017) Czy przekaz transgeneracyjny może dotyczyć agresji? in: Agresja – perspektywa psychoterapeutów, B. Piasecka (ed.), Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, pp. 95–106.
View in Google Scholar
Namysłowska I. (2020) Od rodziny nie można uciec. Rozmawiają C. Gawryś i K. Jabłońska, Warszawa, Biblioteka “Więzi”.
View in Google Scholar
Nikitorowicz J. (2003) Dziedzictwo kulturowe in: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, vol. 1: A–F, T. Pilch (ed.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, pp. 900–901.
View in Google Scholar
Rostowska T. (1995) Transmisja międzypokoleniowa w rodzinie w zakresie wybranych wymiarów osobowości, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
View in Google Scholar
Oleś P. K. (2021) Skarby rodzinne, czyli co wynosimy z domu rodzinnego, “Charaktery”, no. 11, pp. 16–21.
View in Google Scholar
Schützenberger A. A. (2016) Tajemnice przodków. Ukryty przekaz rodzinny, trans. B. Łyszkowska, Warszawa, Wydawnictwo Virgo.
View in Google Scholar
Simon F. B., Stierlin H. (1998) Słownik terapii rodzin, trans. M. Przylipiak, K. Drat-Ruszczak, E. Suchar, E. Zubrzycka, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, pp. 50–54.
View in Google Scholar
Skynner R., Cleese J. (1992) Żyć w rodzinie i przetrwać, trans. A. Dodziuk, Warszawa, Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza.
View in Google Scholar
Stierlin H., Rucker-Embden I., Wetzel N., Wirsching M. (1999) Pierwszy wywiad z rodziną, trans. M. Kacmajor, E. Zubrzycka, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
View in Google Scholar
Termińska K. (2008) Rodzina i Ty. Fenomenologia wiązania, Warszawa, Eneteia Wydawnictwo Psychologii i Kultury.
View in Google Scholar
Tyszka Z. (1988) Z metodologii badań socjologicznych nad rodziną, Bydgoszcz, Pomorze.
View in Google Scholar
Wasilewska M. (2011a) Cykle życia rodzinnego i związane z nimi kryzysy w perspektywie transgeneracyjnej in: O rozwoju mimo ograniczeń: Procesy wspierania jednostki i rodziny: Wychowanie, edukacja, coaching, psychoterapia, B. Piasecka (ed.), Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, pp. 169–180.
View in Google Scholar
Wasilewska M. (2011b) Traumatyczne doświadczenia rodzinne jako element przekazu międzypokoleniowego in: O rozwoju mimo ograniczeń: Procesy wspierania jednostki i rodziny: Wychowanie, edukacja, coaching, psychoterapia, B. Piasecka (ed.), Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, pp. 181–190.
View in Google Scholar
Wasilewska M., Kuleta-Krzyszkowiak M. (2021) Dziedzictwo rodzinne jako skutek i przyczyna kryzysów in: Od psychologii kryzysu do interwencji kryzysowej i środowiskowej, D. Kubacka-Jasiecka, M. Kuleta-Krzyszkowiak (eds.), Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, pp. 201–220.
View in Google Scholar
Wasilewska M. (2023) Przekazy międzypokoleniowe – ich znaczenie dla funkcjonowania w dorosłości, https://dorada.uj.edu.pl/artykuly/przekazy-miedzypokoleniowe-ich-znaczenie-dla-funkcjonowania-w-doroslosci (accessed: 19.06.2024).
View in Google Scholar
Sękowska M. (2019) Życiowe scenariusze powielane z pokolenia na pokolenie, https://web.swps.pl/strefa-psyche/blog/relacje/21169-zyciowe-scenariusze-powielane-z-pokolenia-na-pokolenie?dt=1706536106352 (accessed: 19.06.2024).
View in Google Scholar

Le site web de la revue, hébergé par l'équipe éditoriale de NOWIS se trouve sur la plate-forme Index Copernicus: 

