Transgenerational Transmission or the Family’s Intangible Legacy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.19.02

Keywords:

transgenerational transmission, legacy, family, consequences of accepting and repeating family stories, dealing with transgenerational legacy

Abstract

The aim of this paper is to present transgenerational transmission as a form of a family “legacy” that is passed down and received by every member of a family community. Such transmission usually involves crucial guidance on the ways in which people live their lives, formative for all those who are related by blood. The very concept of transmission reflects a whole range of related terms, such as: heritage, cultural transmission, transgenerational heritage, delegation or script. Transmission happens through conscious and unconscious acceptance of values, patterns, norms, principles and motives by subsequent generations. It takes place within families through stories, myths, recurrent sayings and “old truths” cultivated in the family. A key question arises: what can family members do with transgenerational transmission. They may have accepted and lived by it quite unaware, or have reflected or been curious about it, they may research and discover resources and limitations provided by such legacy. To an extent, it may be done on one’s own. Often, it proves more successful when supported by another person who acts as an “external mirror,” a family counsellor or a therapist. The aim of analyzing such transmissions is not to learn about the family’s past. Discovering transmissions allows people to better understand the main premises of how their family functions. Understanding such a dedicated “legacy” allows people to stop destructive transmissions. It seems to be particularly important for members of families who have become stuck in their development, who fail to use generative solutions. Understanding such a legacy may allow people to avoid inappropriate solutions that are “out of sync” with their contemporary situation, and prevent them from repeating the same mistakes across different generations.

Author Biography

Andrzej Ładyżyński, University of Wroclaw

Andrzej Ładyżyński is a researcher and a lecturer at the Institute of Pedagogy, University of Wrocław, and the Head of the Counsellogy Department. His research interests include family pedagogy and counselling. He is actively involved in family therapy and collaborates with the Family Therapy Team at the Neuromed Centre for Child and Adolescent Psychiatry in Wrocław. He authored the following monographs: Społeczne i kulturowe uwarunkowania adopcji w Polsce [Social and cultural background of adoption in Poland], Kraków 2009; Życie rodzinne jako szansa rozwoju osobowego z perspektywy pedagogicznej [Family life as an opportunity for personal development: a pedagogical perspective], Wrocław 2020; W trosce o integralność rodziny: wybrane zagadnienia z zakresu poradnictwa oraz psychoterapii [Keeping the family together: selected issues in counselling and psychotherapy], Kraków 2023.

References

Barbaro B. de (2009) Zdrowy system rodzinny – perspektywa terapeuty rodzinnego in: Silna rodzina, B. Gulla, M. Duda (eds.), Kraków, Wydawnictwo św. Stanisława BM.
Google Scholar

Berne E. (1999) W co grają ludzie: psychologia stosunków międzyludzkich, trans. P. Izdebski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Bradshow J. (1994) Zrozumieć rodzinę. Rewolucyjna droga odnalezienia samego siebie, trans. H. Szczepańska, Warszawa, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości.
Google Scholar

Dyczewski L. (1995) Rodzina – społeczeństwo – państwo in: Rodzina w okresie transformacji systemowej, A. Kurzynowski (ed.), Warszawa, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.
Google Scholar

Fajkowska-Stanik M. (2021) Transseksualizm i rodzina. Przekaz pokoleniowy wzorów relacyjnych w rodzinach transseksualnych kobiet, Warszawa, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Wyższa Szkoła Psychologii Społecznej.
Google Scholar

Ferenz K. (1993) Wprowadzam dziecko w kulturę, series: Prace Pedagogiczne Uniwersytetu Wrocławskiego XCIV, no. 1504.
Google Scholar

Izdebska J. (1996) Rodzina, dziecko, telewizja. Szanse wychowawcze i zagrożenia telewizji, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Google Scholar

McGoldrick M., Gerson R., Shellenberger S. (2007) Genogramy. Rozpoznanie i interwencja, trans. M. Hartman, Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Google Scholar

Muszyński M. (2022) Międzypokoleniowe uczenie się, “Edukacja Dorosłych”, no. 1, pp. 53–74, https://doi.org/10.12775/ED.2022.005
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12775/ED.2022.005

Namysłowska I. (2017) Czy przekaz transgeneracyjny może dotyczyć agresji? in: Agresja – perspektywa psychoterapeutów, B. Piasecka (ed.), Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, pp. 95–106.
Google Scholar

Namysłowska I. (2020) Od rodziny nie można uciec. Rozmawiają C. Gawryś i K. Jabłońska, Warszawa, Biblioteka “Więzi”.
Google Scholar

Nikitorowicz J. (2003) Dziedzictwo kulturowe in: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, vol. 1: A–F, T. Pilch (ed.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, pp. 900–901.
Google Scholar

Rostowska T. (1995) Transmisja międzypokoleniowa w rodzinie w zakresie wybranych wymiarów osobowości, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Oleś P. K. (2021) Skarby rodzinne, czyli co wynosimy z domu rodzinnego, “Charaktery”, no. 11, pp. 16–21.
Google Scholar

Schützenberger A. A. (2016) Tajemnice przodków. Ukryty przekaz rodzinny, trans. B. Łyszkowska, Warszawa, Wydawnictwo Virgo.
Google Scholar

Simon F. B., Stierlin H. (1998) Słownik terapii rodzin, trans. M. Przylipiak, K. Drat-Ruszczak, E. Suchar, E. Zubrzycka, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, pp. 50–54.
Google Scholar

Skynner R., Cleese J. (1992) Żyć w rodzinie i przetrwać, trans. A. Dodziuk, Warszawa, Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza.
Google Scholar

Stierlin H., Rucker-Embden I., Wetzel N., Wirsching M. (1999) Pierwszy wywiad z rodziną, trans. M. Kacmajor, E. Zubrzycka, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Termińska K. (2008) Rodzina i Ty. Fenomenologia wiązania, Warszawa, Eneteia Wydawnictwo Psychologii i Kultury.
Google Scholar

Tyszka Z. (1988) Z metodologii badań socjologicznych nad rodziną, Bydgoszcz, Pomorze.
Google Scholar

Wasilewska M. (2011a) Cykle życia rodzinnego i związane z nimi kryzysy w perspektywie transgeneracyjnej in: O rozwoju mimo ograniczeń: Procesy wspierania jednostki i rodziny: Wychowanie, edukacja, coaching, psychoterapia, B. Piasecka (ed.), Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, pp. 169–180.
Google Scholar

Wasilewska M. (2011b) Traumatyczne doświadczenia rodzinne jako element przekazu międzypokoleniowego in: O rozwoju mimo ograniczeń: Procesy wspierania jednostki i rodziny: Wychowanie, edukacja, coaching, psychoterapia, B. Piasecka (ed.), Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, pp. 181–190.
Google Scholar

Wasilewska M., Kuleta-Krzyszkowiak M. (2021) Dziedzictwo rodzinne jako skutek i przyczyna kryzysów in: Od psychologii kryzysu do interwencji kryzysowej i środowiskowej, D. Kubacka-Jasiecka, M. Kuleta-Krzyszkowiak (eds.), Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, pp. 201–220.
Google Scholar

Wasilewska M. (2023) Przekazy międzypokoleniowe – ich znaczenie dla funkcjonowania w dorosłości, https://dorada.uj.edu.pl/artykuly/przekazy-miedzypokoleniowe-ich-znaczenie-dla-funkcjonowania-w-doroslosci (accessed: 19.06.2024).
Google Scholar

Sękowska M. (2019) Życiowe scenariusze powielane z pokolenia na pokolenie, https://web.swps.pl/strefa-psyche/blog/relacje/21169-zyciowe-scenariusze-powielane-z-pokolenia-na-pokolenie?dt=1706536106352 (accessed: 19.06.2024).
Google Scholar

Downloads

Published

2024-10-10

How to Cite

Ładyżyński, A. (2024). Transgenerational Transmission or the Family’s Intangible Legacy. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 19(2), 19–32. https://doi.org/10.18778/2450-4491.19.02