Biografia i kształtowanie: relacje międzypokoleniowe

Auteurs

  • Rita Braches-Chyrek Otto-Friedrich Universität Bamberg

DOI :

https://doi.org/10.18778/2450-4491.04.12

Mots-clés :

biografia, kształtowanie (Bildung), relacje międzypokoleniowe, praca społeczna

Résumé

Biografia i kształtowanie (się) człowieka stanowią powiązane ze sobą perspektywy badawcze, w których nie bez znaczenia są relacje między pokoleniami. W pracy społecznej (Soziale Arbeit) teorie kształtowania i teorie biografii tworzą kontekst dla ujmowania sposobów przekazu kulturowego w relacjach społecznych, dla analizy wzorów prowadzenia życia i opisywania sytuacji problemowych. Mimo że historie życia i historie kształtowania doświadczane są jako jednostkowe i niepowtarzalne, to jednak odzwierciedlają się w nich określone struktury. Struktury tworzące się w biegu życia są ściśle powiązane z koncepcją pokolenia. Perspektywa pokoleniowa wyraża się w powiązaniach rodzinnych, ale ma także kontekst społeczny. W artykule omawiany jest związek i znaczenie kształtowania i biografii w relacjach międzypokoleniowych, na tle dokonujących się zmian społecznych.

Biographie de l'auteur

Rita Braches-Chyrek, Otto-Friedrich Universität Bamberg

Profesor pedagogiki społecznej w Uniwersytecie Otto Fridricha w Bamberg. Główne obszary zainteresowań badawczych: teoria i historia pracy społecznej, problematyka dzieciństwa, pokoleń i płci. Współredaktorka czasopisma „Soziale Passagen” i „Sozialwissenschaftlichen Literaturrundschau”; współredaktorka serii „Gilde Soziale Arbeit e.V.” oraz „Kindheiten. Gesellschaften”.

Références

Blome A., Keck W., Alber J. (2008) Generationenbeziehung im Wohlfahrtsstaat, Wiesbaden, Springer VS.
View in Google Scholar

Bourdieu P. (1987) Die feinen Unterschiede, Frankfurt/M., Suhrkamp.
View in Google Scholar

Bourdieu P. (1993) Soziologische Fragen, Frankfurt/M., Suhrkamp.
View in Google Scholar

Bourdieu P. (1998) Praktische Vernunft. Zur Theorie des Handelns, Frankfurt/M., Suhrkamp.
View in Google Scholar

Bourdieu P. (2009) Rozum praktyczny. O teorii działania, tłum. J. Stryjczyk, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
View in Google Scholar

Braches-Chyrek R. (2011) Generationale Perspektiven in der Kindheitsforschung w: J. Baurmann, E. Neuland (red.), Jugendliche als Akteure. Sprachliche und kulturelle Aneignungs- und Ausdrucksformen von Kindern und Jugendlichen, Interdisziplinäre Beiträge, Frankfurt/M., Lang, s. 33–50.
View in Google Scholar

Braches-Chyrek R. (2010) Generationenverhältnisse in modernen Gesellschaften, „Sozialwissenschaftliche Literaturrundschau“, R. 33, z. 61, s. 78–85.
View in Google Scholar

Ecarius J. (2003) Biografie, Lernen und Familienthemen in Generationenbeziehungen, „Zeitschrift für Pädagogik“ 49, 4, s. 534–549.
View in Google Scholar

Ecarius J. (2008) Generation, Erziehung und Bildung, Stuttgart, Kohlhammer.
View in Google Scholar

Eisenstadt S. (1966) Von Generation zu Generation, München, Juventa.
View in Google Scholar

Fend H. (2009) Was die Eltern ihren Kindern mitgeben – Generationen aus Sicht der Erziehungswissenschaft w: H. Künemund, M. Szydlik (red.), Generationen. Multidisziplinäre Perspektiven, Wiesbaden, Springer VS, s. 81–104.
View in Google Scholar

Jancke-Leutzsch G. (1988) Weibliche Lebensentwürfe. Untersuchungen an Autobiographien des 20. Jahrhunderts Die Lebensgeschichte als Beziehungsarbeit w: U. Becher, J. Rüsen (red.), Weiblichkeit in geschichtlicher Perspektive, Frankfurt/M., Suhrkamp, s. 423–455.
View in Google Scholar

Latscher B., Wiemann I. (2013) Mädchen und Jungen entdecken ihre Geschichte: Grundlagen und Praxis der Biografiearbeit, Weinheim, Beltz Juventa.
View in Google Scholar

Mannheim K. (1964) Wissenssoziologie, Berlin und Neuwied, Luchterhand.
View in Google Scholar

Miethe I. (2014) Biografiearbeit – Lehr- und Handbuch für Studium und Praxis, Weinheim, Beltz Juventa.
View in Google Scholar

Nachtwey O. (2016) Die Abschstiegsgesellschaft. Über das Aufbegehren in der regressiven Moderne, Frankfurt/M., Suhrkamp.
View in Google Scholar

Parnes O., Vedder U., Willer S. (2008) Das Konzept der Generationen, Frankfurt/M., Suhrkamp.
View in Google Scholar

Schütze A. (1977) Zur Theorie sozialen Handelns, Frankfurt/M., Suhrkamp.
View in Google Scholar

Tremmel J. (2012) Eine Theorie der Generationengerechtigkeit, Münster, Mentis Verlag.
View in Google Scholar

Wehler H.-U. (2013) Die neue Umverteilung. Soziale Ungleichheit in Deutschland, München, C. H. Beck Verlag.
View in Google Scholar

Téléchargements

Publiée

2017-06-30

Comment citer

Braches-Chyrek, R. (2017). Biografia i kształtowanie: relacje międzypokoleniowe. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 4(1), 194–203. https://doi.org/10.18778/2450-4491.04.12