Biografia i kształtowanie: relacje międzypokoleniowe
DOI :
https://doi.org/10.18778/2450-4491.04.12Mots-clés :
biografia, kształtowanie (Bildung), relacje międzypokoleniowe, praca społecznaRésumé
Biografia i kształtowanie (się) człowieka stanowią powiązane ze sobą perspektywy badawcze, w których nie bez znaczenia są relacje między pokoleniami. W pracy społecznej (Soziale Arbeit) teorie kształtowania i teorie biografii tworzą kontekst dla ujmowania sposobów przekazu kulturowego w relacjach społecznych, dla analizy wzorów prowadzenia życia i opisywania sytuacji problemowych. Mimo że historie życia i historie kształtowania doświadczane są jako jednostkowe i niepowtarzalne, to jednak odzwierciedlają się w nich określone struktury. Struktury tworzące się w biegu życia są ściśle powiązane z koncepcją pokolenia. Perspektywa pokoleniowa wyraża się w powiązaniach rodzinnych, ale ma także kontekst społeczny. W artykule omawiany jest związek i znaczenie kształtowania i biografii w relacjach międzypokoleniowych, na tle dokonujących się zmian społecznych.
Références
Blome A., Keck W., Alber J. (2008) Generationenbeziehung im Wohlfahrtsstaat, Wiesbaden, Springer VS.
View in Google Scholar
Bourdieu P. (1987) Die feinen Unterschiede, Frankfurt/M., Suhrkamp.
View in Google Scholar
Bourdieu P. (1993) Soziologische Fragen, Frankfurt/M., Suhrkamp.
View in Google Scholar
Bourdieu P. (1998) Praktische Vernunft. Zur Theorie des Handelns, Frankfurt/M., Suhrkamp.
View in Google Scholar
Bourdieu P. (2009) Rozum praktyczny. O teorii działania, tłum. J. Stryjczyk, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
View in Google Scholar
Braches-Chyrek R. (2011) Generationale Perspektiven in der Kindheitsforschung w: J. Baurmann, E. Neuland (red.), Jugendliche als Akteure. Sprachliche und kulturelle Aneignungs- und Ausdrucksformen von Kindern und Jugendlichen, Interdisziplinäre Beiträge, Frankfurt/M., Lang, s. 33–50.
View in Google Scholar
Braches-Chyrek R. (2010) Generationenverhältnisse in modernen Gesellschaften, „Sozialwissenschaftliche Literaturrundschau“, R. 33, z. 61, s. 78–85.
View in Google Scholar
Ecarius J. (2003) Biografie, Lernen und Familienthemen in Generationenbeziehungen, „Zeitschrift für Pädagogik“ 49, 4, s. 534–549.
View in Google Scholar
Ecarius J. (2008) Generation, Erziehung und Bildung, Stuttgart, Kohlhammer.
View in Google Scholar
Eisenstadt S. (1966) Von Generation zu Generation, München, Juventa.
View in Google Scholar
Fend H. (2009) Was die Eltern ihren Kindern mitgeben – Generationen aus Sicht der Erziehungswissenschaft w: H. Künemund, M. Szydlik (red.), Generationen. Multidisziplinäre Perspektiven, Wiesbaden, Springer VS, s. 81–104.
View in Google Scholar
Jancke-Leutzsch G. (1988) Weibliche Lebensentwürfe. Untersuchungen an Autobiographien des 20. Jahrhunderts Die Lebensgeschichte als Beziehungsarbeit w: U. Becher, J. Rüsen (red.), Weiblichkeit in geschichtlicher Perspektive, Frankfurt/M., Suhrkamp, s. 423–455.
View in Google Scholar
Latscher B., Wiemann I. (2013) Mädchen und Jungen entdecken ihre Geschichte: Grundlagen und Praxis der Biografiearbeit, Weinheim, Beltz Juventa.
View in Google Scholar
Mannheim K. (1964) Wissenssoziologie, Berlin und Neuwied, Luchterhand.
View in Google Scholar
Miethe I. (2014) Biografiearbeit – Lehr- und Handbuch für Studium und Praxis, Weinheim, Beltz Juventa.
View in Google Scholar
Nachtwey O. (2016) Die Abschstiegsgesellschaft. Über das Aufbegehren in der regressiven Moderne, Frankfurt/M., Suhrkamp.
View in Google Scholar
Parnes O., Vedder U., Willer S. (2008) Das Konzept der Generationen, Frankfurt/M., Suhrkamp.
View in Google Scholar
Schütze A. (1977) Zur Theorie sozialen Handelns, Frankfurt/M., Suhrkamp.
View in Google Scholar
Tremmel J. (2012) Eine Theorie der Generationengerechtigkeit, Münster, Mentis Verlag.
View in Google Scholar
Wehler H.-U. (2013) Die neue Umverteilung. Soziale Ungleichheit in Deutschland, München, C. H. Beck Verlag.
View in Google Scholar
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.